• 76% dintre managerii din ţara noastră consideră că vor fi afectaţi mult sau foarte mult de războiul din Ucraina, conform unui studiu prezentat ieri de Impetum Group • Circa 22% dintre companii se consideră puternic dependente economic de Ucraina sau Rusia, iar 6% spun că depind total de schimburile cu una dintre cele două ţări, potrivit studiului • Indicele CONFIDEX, care măsoară încrederea managerilor în economie, este la cel mai înalt nivel de la debutul pandemiei
Managerii din ţara noastră sunt mult mai încrezători în viitor, deşi presiunea noilor crize este resimţită de cei mai mulţi dintre ei. Două treimi consideră că vor fi afectaţi într-o mare măsură de războiul din Ucraina, agricultura şi industria fiind sectoarele unde starea de spirit a managerilor a scăzut, însă indicele de încredere în economie este mai ridicat decât în perioada de debut a pandemiei, potrivit rezultatelor ultimului studiu CONFIDEX prezentat de Impetum Group ieri, într-o conferinţă de presă.
Andrei Cionca, CEO Impetum Group, a spus: "Rezultatele CONFIDEX sunt revelatoare în multe feluri. Pe de-o parte vedem că aproape jumătate dintre manageri consideră că ne îndreptăm spre recesiune în următoarele trei luni, iar pe de altă parte vedem că încrederea managerilor în economie este la cel mai înalt nivel de la lansarea studiului CONFIDEX. Mesajul pe care îl vedem este acelea că oportunităţile economiei noastre devin tot mai clare chiar şi în acest context. Deşi presiunea noilor crize este resimţită, mediul de afaceri este mult mai încrezător în viitor decât a fost pe tot parcursul pandemiei. Creşterea investiţiilor, accesul pe anumite pieţe noi dar şi la resurse ce implică costuri uşor mai reduse sunt direcţii pe care managerii români le explorează".
În opinia sa, există câteva elemente care pot explica încrederea ridicată pe care o au managerii din ţara noastră în economie.
"Rezultatele primului trimestru au fost foarte bune, pentru că în general companiile româneşti au reuşit să ducă în preţ aproape imediat creşterile costurilor. Gândind simplist, dacă presupunem că s-au dublat costurile, s-au dublat veniturile şi prin urmare s-a dublat şi profitul, evident că ne simţim mai bine, pentru că vedem cifrele crescând. Pe de altă parte, vedem o creştere a cererii. Multe lucruri care se produceau în Ucraina şi Rusia se mută la noi. Iar în aceste condiţii managerii români, care sunt preocupaţi de creşterea vânzărilor, evident că sunt mai optimişti", a spus Andrei Cionca.
De asemenea, în momentul de faţă există o anumită lejeritate fiscală în ţara noastră, a adăugat reprezentantul Impetum Group. "Putem face faţă uşor provocărilor privind creşterea capitalului de lucru (...), prin faptul că şi băncile au uşurat accesul la capital, iar statul nu este deocamdată foarte agresiv în recuperarea datoriilor istorice. Vedem tot felul de eşalonări, de înlesniri, deci există mult loc de mişcare".
Andrei Cionca a adăugat: "Şi, nu în ultimul rând, trebuie să ţinem cont de aspectul psihologic. Cred că în aceşti doi ani de zile ne-am crescut gradul de rezilienţă. Vedem oportunităţi şi ne uităm la riscuri cu foarte multă încredere, pentru că de doi ani de zile numai asta facem - gestiunea riscurilor. Cred că acestea sunt motivele pentru optimismul situat la maxime istorice, chiar dacă vedem nişte provocări în viitor".
• Agricultura şi industria sunt sectoarele unde a scăzut starea de spirit a managerilor, pentru că ei simt direct impactul negativ al creşterii costurilor energiei electrice sau a combustibilului", spune Andrei Cionca
Războiul afectează major economia românească, în special prin îngreunarea accesului la materia primă, la o serie de resurse care se obţineau mult mai facil din spaţiul estic european (Ucraina, Rusia). Nivelul de dependenţă faţă de acest spaţiu este ridicat (22%), iar 6% dintre companii se declară total dependente economic de el, conform studiului.
"Vedem de asemenea că războiul din Ucraina a afectat diferit sectoarele economiei naţionale. Agricultura şi industria sunt sectoarele unde a scăzut starea de spirit a managerilor pentru că ei simt direct impactul negativ al creşterii costurilor energiei electrice sau a combustibilului. În agricultură şi industrie vedem o scădere a încrederii în economie din cauza unui grad mare de dependenta de materiile prime şi a creşterii costurilor. Aici am identificat nevoia de a analiza impactul războiului în aceste sectoare care sunt mult mai conectate economic cu Estul Europei, la nivel mai profund şi vom face acest lucru în perioada următoare." a adăugat Andrei Cionca.
• Managerii sunt mai optimişti în ceea ce priveşte compania proprie decât economia naţională, conform studiului CONFIDEX
Managerii estimează că starea companiei lor este peste media sectorului de activitate şi chiar a economiei româneşti şi europene. Circa 11% dintre manageri consideră că economia naţională s-a îmbunătăţit în ultimul an. Însă 27% consideră că situaţia propriei companii s-a îmbunătăţit şi 19%, că sectorul de activitate s-a îmbunătăţit. Circa două treimi dintre manageri consideră că economia globală şi cea europeană se vor înrăutăţi în următorul an. 71% consideră acelaşi lucru şi despre economia naţională, mai arată studiul prezentat ieri.
Viitorul pare a fi marcat de criza materiilor prime (86%) şi cea energetică (78%), ce vor creşte costurile de producţie şi vor conduce spre o inflaţie accentuată (93%). De asemenea, 40% dintre manageri consideră că PIB-ul va scădea, deci ne îndreptăm spre recesiune.
Aşteptările faţă de autorităţi vizează investiţiile în infrastructură şi sprijinirea economiei, precum şi o abordare diplomatic-precaută a realităţii de la graniţe, păstrând în mod clar colaborarea strânsă cu aliaţii strategici (UE, NATO, SUA), conform studiului prezentat ieri,
• Şase din zece manageri doresc să exploreze surse alternative de finanţare, arată studiul
În perioada următoare sunt prioritare, în opinia managerilor, creşterea vânzărilor (49%) şi retenţia de personal (41%). În continuare, două treimi dintre manageri optează pentru creşterea productivităţii, iar 73% ar prefera explorarea de noi pieţe. Domeniul servicii este mai aproape de această opţiune (78%), în timp ce managerii din agricultură preferă într-o mai mare proporţie să se concentreze pe portofoliul actual de clienţi (47%).
În ceea ce priveşte nivelul încrederii în economie studiul a relevat că, după un regres, înregistrat în semestrul al doilea din 2021, indicele CONFIDEX creşte la cea mai mare valoare măsurată, atingând un maximum de 47,8 puncte. Creşterea este generală, dar e mai mare în sectorul transporturilor (+9,7 puncte) şi al serviciilor (+7,6) şi mai ponderată în celelalte (de la +5,4, la +5,9) din cauza apariţiei noilor crize şi a impactului războiului din Ucraina.
Indicele CONFIDEX creşte la cea mai mare valoare măsurată, 47,8, fapt care indică în mod clar că mediul de business previzionează o dinamică pozitivă, o creştere ponderată, dar care să consolideze companiile încercate de criza pandemică, conform reprezentanţilor Impetum.
Notă: Studiul CONFIDEX S1 2021 acoperă un eşantion de 403 de companii din top 6 categorii de sectoare economice contribuitoare la PIB: agricultură; industrie şi energie electrică; construcţii; comerţ; transport, distribuţie, depozitare; servicii. La studiu au răspuns doar CEOs şi manageri C-level, iar dintre companiile vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri şi 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri. Datele studiului au fost culese în perioada 28 martie - 29 aprilie 2022.