Reporter: Care este situaţia companiei Pro Optica în acest moment în piaţa industriei de armament din ţara noastră?
Andrei Mîrzu: Pe piaţa din România, lucrăm în parteneriat cu General Dynamics, Uzina Mecanică Bucureşti şi Elbit Systems pentru sistemele de pe transportoarele 8x8 Piranha 5. Suntem furnizor pentru realizarea acestui program privind construirea transportoarelor 8x8 în ţara noastră. Avem ca echipamente, echipamentul de mecanic-conductor - echipamentul de conducere, echipamentul de avertizare laser-radar inclusiv echipamentul de mascare cu grenade fumigene de 76 milimetri, şi echipamentul de orientare. Acestea sunt produsele pe care noi le livrăm către transportorul 8x8 pentru Armata Română.
Reporter: Cât din cifra de afaceri a companiei Pro Optica reprezintă piaţa internă?
Andrei Mîrzu: Undeva la 20%, restul activităţii noastre fiind dedicată exportului.
Reporter: Am văzut că lucraţi cu mari companii - Arquus, General Dynamics, etc. Care sunt cerinţele companiilor din străinătate faţă de cele din industria naţională de apărare?
Andrei Mîrzu: În principiu, cerinţele pe piaţa pe care noi activăm sunt cam aceleaşi. Adică echipamentele trebuie să întrunească anumite cerinţe de performanţă, distanţe, caracteristici tehnice în general, care sunt la fel, fără nicio diferenţă între piaţa internă şi cea externă. Diferenţele apar strict legate de modul de funcţionare, la interfeţe mecanice, interfeţe electrice, facilităţi, software-uri, şi aşa mai departe, pentru că fiecare ţară are propriile cerinţe atunci când vine vorba de utilizarea sistemelor, de mediul în care sunt folosite, etc.. De exemplu, avem ţări pentru care produsele noastre sunt atestate să funcţioneze la 90 de grade din cauza temperaturilor externe extrem de ridicate, avem ţări la care echipamentele noastre trebuie să reziste la ceaţă salină deoarece au deschidere foarte mare la mare. Atunci echipamentele trebuie pregătite într-un anumit fel, astfel încât ele să reziste în timp.
Reporter: După doi ani de pandemie, care este perspectiva dumneavoastră asupra afacerii derulate? Aţi ieşit cu bine din pandemie prin prisma cifrei de afaceri şi a profitului înregistrat de companie?
Andrei Mîrzu: Compania Pro Optica nu a fost afectată în mod direct de pandemie, din punct de vedere al contractelor derulate. La noi, activitatea s-a derulat în parametri normali, singura problemă fiind că există acum un termen de livrare foarte mare din partea furnizorilor, din cauza pandemiei, la partea de componente electronice. Partea de componente electronice, de aproximativ zece ani, este foarte importantă pentru noi, deoarece am început să ne construim propriile cutii electronice, propriile plăci electronice, propriul software pentru plăcile respective şi nu doar pe întreg sistemul ci şi modular pe sistem. În acest moment avem dificultăţi - nu neapărat în a respecta termenele de livrare, pentru că le respectăm - dar ne aflăm într-o redesenare totală a plăcilor electronice şi încercăm să găsim soluţii care se pot achiziţiona, din punct de vedere al microprocesoarelor, surselor, condensatorilor, etc., astfel încât produsele noastre să funcţioneze aşa cum o făceau şi înainte. Cam aşa ne-a afectat pe noi pandemia. Din punct de vedere al cifrelor, noi suntem o companie cu o cifră de afaceri cuprinsă între 12 milioane şi 18 milioane euro pe an, în funcţie de contractele semnate şi aflate în derulare. Noi facem produse foarte customizate pentru nevoile clienţilor noştri şi suntem nevoiţi să o luăm, aproape în fiecare an, cam de la zero, deci avem o activitate foarte dinamică. Nu avem produse de raft pe care să le putem vinde în mod constant, timp de zece ani. Nu e cazul, nu suntem o astfel de companie. Profitul nostru se situează undeva între 10% şi 15%, o marjă care nu este foarte mare, deoarece suntem o companie de producţie şi nu suntem reselleri.
Reporter: Cum vă descurcaţi cu forţa de muncă calificată? Ştim că sunt probleme la nivel naţional, în toate domeniile de activitate.
Andrei Mîrzu: Asta este într-adevăr o problemă, dar compania noastră are un stil de lucru foarte apropiat şi practic toţi cei care suntem angajaţi suntem ca o familie. Pe partea de calificare, în domeniul nostru calificarea se face la locul de muncă. Nu există şcoală să te înveţe absolut toate detaliile şi să te scoată pregătit pentru a intra direct într-un domeniu de activitate de acest gen. Oamenii noştri sunt pasionaţi, avem un colectiv tânăr, de ceva vreme s-a schimbat generaţia în companie. Am avut foarte mulţi oameni cu experienţă care au ieşit la pensie, dar care au fost înlocuiţi de către tineri, iar în acest timp s-a făcut şi un mic transfer de know-how, însă vorbim despre un domeniu în care se aplică sintagma "văzând şi făcând". Şi pentru noi sunt încă multe chestii pe care nu le-am descoperit în acest domeniu de activitate, dar fiecare zi în care lucrăm este o altă zi în care învăţăm câte ceva.
Reporter: Creşterea preţurilor la energie, războiul din Ucraina şi problemele din lanţurile de aprovizionare se fac simţite cu privire la activitatea companiei Pro Optica?
Andrei Mîrzu: Din punctul de vedere al creşterii costurilor cu energia, da, se simte, în sensul că avem costuri de exploatare mai mari decât cele din urmă cu câteva luni sau cu câţiva ani. Componentele pe care le cumpărăm, dacă le găsim, sunt mai scumpe decât în urmă cu câţiva ani, şi aşa mai departe, iar despre ce se întâmplă în Ucraina nu vreau să comentez.
Reporter: Mai avem o lună până la finalul primului semestru din 2022. Ce aşteptări aveţi pentru finalul anului în curs în privinţa activităţii desfăşurată de compania Pro Optica?
Andrei Mîrzu: Avem în dezvoltare în acest moment nişte proiecte cu anumiţi clienţi - despre care nu pot oferi mai multe informaţii - şi sperăm să finalizăm până la 31 decembrie 2022 aceste proiecte, astfel încât începând cu anul viitor să trecem la o producţie de serie. Există oportunităţi mari, iar viitorul companiei sună bine la cum se văd cifrele preliminare pe prima jumătate a acestui an.
Reporter: Vă mulţumim.
Pro Optica SA este o companie privată românească, bazată pe fosta companie de stat IOR (înfiinţată în anul 1936). Pro Optica a devenit companie cu capital 100% privat în anul 2001, moment în care s-a trecut de la cercetare-devoltare la realizarea unor produse optice finale, a unor proiecte şi demonstratori. Treptat, compania a trecut de la produse la sisteme, iar apoi de la sisteme la soluţii complete devenind antreprenor principal în domeniul său de activitate.
În acest moment, Pro Optica este liderul pieţei româneşti de soluţii optronice de apărare şi securitate şi un jucător pe piaţa internaţională, clienţii săi din ţară şi din străinătate folosind permanent, în misiuni operaţionale reale, peste 2000 dispozitive de vedere nocturnă, soluţii de protecţie pentru aproape 400 de vehicule blindate şi 149 de sisteme de informaţii, supraveghere, achiziţie şi recunoaştere a ţintei (ISTAR).
Compania Pro Optica deţine 13 brevete şi mărci comerciale înregistrate.