Reporter: Ce înseamnă pentru Metropolitan Life România integrarea din acest an în grupul irlandez MetLife?
Emilia Bunea: Metropolitan Life va continua să facă parte din MetLife Group, organizaţie cu sediul la New York. Începând cu 2016, MetLife îşi va desfăşura în continuare activitatea din România prin intermediul sucursalelor celor 2 companii irlandeze (MetLife Europe Limited şi MetLife Europe Insurance Limited), companii membre ale MetLife Group. Aceasta structură ne facilitează continuarea activităţii, pe plan local, fără întrerupere şi, în acelaşi timp, ne oferă o oportunitate de a ne alătura altor 10 operaţiuni MetLife, care au devenit deja sucursale (Regatul Unit, Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Bulgaria, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi Cipru) şi care oferă clienţilor servicii premium.
Acest proces nu creează niciun efect asupra relaţiei cu clienţii companiei şi nu este necesară nicio acţiune din partea lor ca urmare a schimbării.
Reporter: Cum aţi descrie anul 2015 din perspectiva Metropolitan Life?
Emilia Bunea: 2015 a fost un an în care ne-am concentrat atât pe investiţii de business, cât şi pe cele adresate comunităţii. În atenţia noastră, pe zona de business, au fost lansarea produsului flagship Wise Plan, încheierea parteneriatului cu Banca Transilvania şi digitalizarea procesului de vânzare şi a relaţiei dintre consultanţi şi clienţi. Activele aflate în administrare au crescut cu 6% în 2015, până la aproximativ 900 de milioane de lei.
În 2015, Metropolitan Life a plătit clienţilor săi beneficii pentru evenimentele asigurate şi pentru contractele ajunse la maturitate, în valoare de 45 de milioane de lei, în creştere cu 8%, comparativ cu anul precedent.
În plus, anul trecut, Metropolitan Life şi Fundaţia MetLife au acordat o finanţare totală de 500.000 de dolari pentru proiectele de responsabilitate socială desfăşurate în 2015 şi care vor fi continuate în 2016 şi 2017. Proiectele sprijină incluziunea socială şi financiară, precum şi educaţia financiară a copiilor şi a tinerilor din diferite categorii sociale.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa locală a asigurărilor de viaţă?
Emilia Bunea: Asigurarea de viaţă oferă sprijin în cazul unui eveniment cu impact major în situaţia financiară a unei familii. Această asigurare poate să fie accesibilă tuturor românilor şi este deosebit de importantă pentru familiile cu venituri mici, în cazul cărora un eveniment nefericit poate afecta viitorul întregii familii. Acest segment are gradul cel mai redus de conştientizare a necesităţii asigurărilor şi, în acelaşi timp, cel mai redus grad de penetrare. Misiunea noastră este de a avea o acoperire cât mai largă, să aducem o asigurare în fiecare casă din România. O primă poliţă de asigurare de viaţă va fi adesea una de dimensiuni mici, cu un cost lunar sub 30 de lei. Este important ca fiecare familie să înţeleagă cât de simplu este să închei şi să menţii o asigurare de viaţă, validând prin propria experienţă sau din cea a prietenilor asiguraţi similar, cum ajută această asigurare în momente dificile. Observăm, în ultimii ani, consecvenţa companiilor în a încerca să schimbe percepţia asupra utilităţii şi beneficiilor asigurărilor de viaţă prin iniţiative constante de dezvoltare a educaţiei financiare, susţinute şi de Metropolitan Life.
Din perspectiva asigurărilor de viaţă pentru angajatori, piaţa locală are un mare potenţial de a se dezvolta, în momentul de faţă, fiind sub multe ţări europene. Conform analizei datelor din portofoliul Metropolitan Life, angajatorii români sunt din ce în ce mai interesaţi să ofere, în cadrul pachetelor de beneficii pentru angajaţi, asigurări de viaţă. În acest moment, companiile se confruntă cu necesitatea de reducere şi eficientizare a costurilor, dar şi cu cea de stimulare a angajaţilor şi de retenţie a acestora prin pachete salariale competitive.
În ţări ca Marea Britanie, 60% dintre beneficiile asigurărilor private ajung prin intermediul angajatorilor la angajaţi, iar în Statele Unite acoperirea este de 2/3, ceea ce înseamnă că două treimi din piaţa de asigurări private de viaţă este constituită de către angajatori.
Şi în România există potenţial, angajatorii pot fi stimulaţi prin facilităţi fiscale să includă în pachetul de beneficii şi asigurările de viaţă.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în acest an privind segmentul dumneavoastră de activitate, pe plan local?
Emilia Bunea: Credem că, pe plan local, este necesară o mai mare conştientizare cu privire la necesitatea unei soluţii de protecţie în eventualitatea unui eveniment nefericit, care poate afecta situaţia financiară a fiecăruia dintre noi, dar şi a familiilor noastre. Facem numeroase demersuri în acest sens, ne concentrăm atenţia mai ales asupra familiilor cu copii, cărora încercăm să le oferim constant cele mai bune soluţii pentru protejarea sănătăţii şi a veniturilor. În contextul demersurilor noastre constante, dar şi creşterii potenţialului de cumpărare prin majorările salariale recente, urmărim anul acesta o creştere a pieţei de asigurări.
Procentul asigurărilor de viaţă în segmentul "mass market" este unul foarte scăzut. La începutul lunii aprilie 2016, salariaţii din România sunt plătiţi, pe oră, de aproximativ cinci ori mai puţin decât media europeană, conform ultimelor date oferite de Eurostat, astfel că, pentru a creşte gradul de penetrare a asigurărilor de viaţă pe segmentul mass market este necesară dezvoltarea canalului de telemarketing, principalul care poate adresa nevoile acestui segment.
Reporter: Cum a evoluat interesul clienţilor pentru asigurările de viaţă oferite de Metropolitan Life, în ultimii ani?
Emilia Bunea: Nevoile clienţilor sunt cele care au evoluat, în ultimii ani, respectiv nevoile familiilor cu copii, din România, care se schimbă de la un an la altul şi sunt diferite de-a lungul vieţii, pentru fiecare membru al familiei. Într-o piaţă aflată în plină dezvoltare economică, socială, tehnologică, în paralel cu dezvoltarea portofoliului de produse, este prioritară pentru noi investiţia în educaţia financiară a consumatorilor români.
Credem că achiziţionarea unei asigurări de viaţă ar trebui percepută drept un gest de ocrotire a celor dragi şi, în special, a copiilor, deşi ei nu sunt beneficiarii direcţi, în multe dintre cazuri.
Fluctuaţiile economice marcante, precum criza financiară, au un impact puternic asupra tuturor aspectelor din activitatea unei organizaţii, acesta fiind contextul în care majoritatea companiilor au devenit mult mai atente la eficientizarea sau chiar reducerea costurilor, dar şi la atragerea şi păstrarea angajaţilor valoroşi prin beneficii extra salariale conexe şi din ce în ce mai variate.
Reporter: Care este valoarea poliţelor de asigurare pe care le-aţi vândut anul trecut şi ce estimări aveţi pentru 2016?
Emilia Bunea: În ceea ce priveşte valoarea poliţelor vândute, anul 2015 s-a concretizat printr-un număr de peste 110.000 de poliţe vândute. Pentru anul 2016, estimăm o creştere a nevoilor clienţilor noştri şi investim constant în educare şi consiliere financiară a clienţilor actuali, dar se adresează şi clienţilor potenţiali.
Reporter: Ce proiecte aveţi în derulare pentru dezvoltarea portofoliului de produse de asigurare?
Emilia Bunea: Dezvoltarea portofoliului nostru de produse are la bază nevoile clienţilor noştri, pe care le analizăm constant, având în vedere volatilitatea acestora în contextul local şi nu numai. În 2016, la fel ca în anii trecuţi, ne vom concentra atenţia asupra familiilor cu copii, cărora vom continua să le oferim cele mai bune soluţii pentru protejarea sănătăţii şi veniturilor.
Un alt segment de piaţă care reprezintă o oportunitate pentru noi, în 2016, şi la ale cărui nevoi suntem pregătiţi să răspundem este segmentul corporaţiilor şi, în special, întreprinderile mici şi medii, care încep să beneficieze de pe urma unei creşteri economice. Pentru a câştiga resurse umane valoroase şi pentru a le păstra în echipele lor, companiile vor fi nevoite să le ofere angajaţilor beneficii consistente şi diversificate. În acest sens, am extins deja oferta de asigurări de viaţă de grup, adăugând noi beneficii medicale. Acestea includ: rambursarea cheltuielilor medicale pentru medicamente, până la o anumită limită agreată în contract, investigaţii medicale, rambursarea costului pentru ochelarii de vedere, transportul cu ambulanţa, achiziţionarea unor mijloace de sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi, dar şi posibilitatea de a introduce, ca parte a asigurării de viaţă oferite de grup, beneficii zilnice pentru concediile medicale.
Tot ca parte a planului nostru de a ne dezvolta continuu sunt şi parteneriatele de bancassurance pe care le vom continua şi vom colabora cu 11 parteneri, atât bănci, cât şi instituţii financiare, printre care enumerăm: Banca Transilvania, Garanti, Raiffeisen Bank, Piraeus, TBI, RCI Leasing, Credit Europe Bank, BRD.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia ţării noastre din punctul de vedere al industriei asigurărilor de viaţă? Cum vedeţi dezvoltarea acestui segment în următorii ani?
Emilia Bunea: Am încredere în dezvoltarea pieţei, odată cu creşterea disponibilităţilor de economisire a românilor şi cu accelerarea educaţiei financiare. De asemenea, creşterea necesităţilor angajaţilor şi dorinţa angajatorilor de a le oferi cele mai bune beneficii vor conduce şi la dezvoltarea segmentului asigurărilor de grup. Un impact mare în dezvoltarea segmentului de beneficii pentru angajaţi îl va avea o viitoare deductibilitate a acestora, astfel încât angajatorii vor fi stimulaţi să includă asigurările de viaţă în lista beneficiilor extra salariale.
Reporter: Mulţumesc!