Reporter: Cum consideraţi că va evolua piaţa asigurărilor în acest an?
Anita Niţulescu: În 2017, piaţa asigurărilor se află în creştere, pentru al treilea an consecutiv. Este un trend ascendent încurajator, care se reflectă şi în principalii indicatori financiari şi este cu atât mai îmbucurător cu cât vorbim despre un segment care a revenit pe profit după 10 ani de pierderi.
În ultimii ani, clienţii au revenit la produsele de asigurare tradiţionale, de protecţie, aşa cum se oglindeşte şi în portofoliul nostru. În afară de aceasta, în mod special, o evoluţie interesantă se va înregistra în segmentul asigurărilor de sănătate şi al celor de nişă, precum cyber insurance şi asigurările de răspundere managerială D&O (directors & officers liability). Asigurările de sănătate intră în topul preferinţelor consumatorilor, cu o creştere de 70% faţă de anul 2015.
Reporter: Cum reuşiţi să atrageţi clienţi, ţinând cont de faptul că asigurările se află pe ultimele locuri în ceea ce priveşte încrederea românilor?
Anita Niţulescu: Este adevărat că asigurările, în general, nu se bucură de un apetit crescut din partea românilor. Însă sunt semne clare că disponibilitatea de a înţelege şi eventual de a lua o decizie în sensul contractării unei asigurări este tot mai mare. În acest context, ne concentrăm ca prin intermediul consilierilor de vânzare bancari (pe fondul oferirii de soluţii de protecţie complementare serviciilor bancare de creditare), să ajutăm clienţii să înţeleagă beneficiul adus de serviciile noastre şi de confortul pe care acestea îl pot asigura pe termen lung.
Reporter: Care sunt cele mai căutate produse din portofoliul dumneavoastră?
Anita Niţulescu: Eurolife se bucură de o expertiză vastă în domeniul serviciilor de asigurare ataşate produselor bancare. Din această perspectivă, produsele tradiţionale de protecţie sunt cele mai populare, fiind preferate de peste 95% dintre clienţi.
Dincolo de protecţia pură, de un real interes se bucură şi soluţiile de economisire prin asigurare, care permit clienţilor să economisească treptat şi să beneficieze de o sumă garantată la finalul perioadei contractuale. În plus, există şi clienţi cu apetit pentru investiţii, iar pentru aceştia am dezvoltat o serie de produse de tip unit-linked.
Preocuparea noastră este să ne diversificăm sau să ne consolidăm portofoliul astfel încât să putem veni în întâmpinarea nevoilor şi exigenţelor fiecărui client, prin produse competitive.
Reporter: Cum au fost primite pe piaţă asigurările ataşate creditelor? Câte poliţe aţi încheiat până în prezent pe acest segment?
Anita Niţulescu: Iniţial au fost primite cu reticenţă, însă introducerea lor a fost justificată de nevoia băncilor de a avea un instrument de management al riscului. Apoi, pe măsură ce clienţii au înţeles beneficiile acestor asigurări, au început să le solicite ei. În acest moment administrăm un portofoliu de peste 135.000 clienţi. Creşterea cererii se explică şi prin faptul că suntem aproape de consumatori, prin parteneriatul nostru strategic bancar. Am demonstrat, de-a lungul celor 10 ani de prezenţă în piaţă, că suntem un furnizor de încredere pentru servicii de protecţie şi putem oferi clienţilor noştri şi familiilor acestora soluţii eficiente pe termen lung, de la asigurări de viaţă, până la cele de accident, imobil, sănătate şi şomaj.
Reporter: Pe ce loc se situează ţara noastră din punct de vedere al poliţelor de asigurări încheiate în comparaţie cu alte ţări?
Anita Niţulescu: Pe ultimele locuri în Europa. Gradul de dezvoltare al sectorului se măsoară, în principal, prin doi indicatori - gradul de penetrare, care în România este de 1,24%, faţă de 7,4%, media europeană, şi densitatea asigurărilor, care exprimă nivelul cheltuielilor anuale cu asigurările unui român; în România este de circa 100 euro, faţă de peste 2000, media europeană. Spre deosebire de piaţa europeană, care este dominată de segmentul asigurărilor de viaţă - circa 61% conform datelor Insurance Europe pentru anul 2015, în România acesta reprezintă doar aproximativ 18% din totalul primelor brute subscrise (PBS).
La nivel local, dominant este sectorul asigurărilor generale, respectiv cele auto, acesta din urmă neregăsindu-se în portofoliul nostru. Vestea bună este că, în România, piaţa oferă numeroase oportunităţi şi mult loc de dezvoltare.
Reporter: De ce consideraţi că piaţa asigurărilor de viaţă este mai puţin dezvoltată în ţara noastră comparativ cu alte ţări?
Anita Niţulescu: Ca specific, românii sunt atraşi mai degrabă de asigurarea bunurilor, din 3 considerente majore:
1. Reacţionează la lucrurile impuse - asigurările obligatorii în România se referă în principal la bunuri, respectiv casa şi maşina;
2. Asigurările generale sunt mai ieftine;
3. Sunt reticenţi în a-şi asuma un parteneriat pe termen lung, aşa cum este necesar în cazul asigurărilor de viaţă.
Toate aceste aspecte îşi găsesc, probabil, explicaţia în lipsa educaţiei financiare şi astfel ni se pare mai dificil să ne facem planuri pentru ziua de mâine. E o industrie în care ne confruntăm foarte des cu ideea de "nu mi se va întâmpla tocmai mie, prin urmare nu are sens să mă asigur". În străinătate, încă de la vârste mici, asigurarea este privită ca un beneficiu, ca o necesitate, fiind adesea negociată ca o componentă a pachetului salarial. La noi, e încă un produs aproape exotic.
Reporter: În ultimii ani au ieşit de pe piaţă unele companii de asigurări. Ce riscuri există în prezent pentru jucătorii rămaşi pe piaţă?
Anita Niţulescu: România are o economie în plină ascensiune, suntem membri ai Uniunii Europene şi suntem aliniaţi la standardele internaţionale de Solvabilitate II. Atât timp cât îşi calculează necesarul de capital conform cu aceste standarde şi îşi respectă promisiunile faţă de clienţi şi parteneri, nicio companie de asigurări nu are de ce să îşi facă griji referitoare la riscuri pe care să nu le poată administra.
Reporter: Care sunt principalii factori care influenţează piaţa asigurărilor?
Anita Niţulescu: Din partea publicului, există o valoare esenţială care determină decizia acestuia de a deveni sau nu client de asigurări: încrederea în industrie şi în companie.
Alţi factori esenţiali în dinamica pieţei asigurărilor sunt: educaţia clienţilor, existenţa sau inexistenţa facilităţilor fiscale, coerenţa cadrului legislativ, stabilitatea şi predictibilitatea cadrului fiscal.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei anul trecut şi ce aşteptări financiare aveţi pentru 2017?
Anita Niţulescu: Valoarea primelor brute subscrise la nivel local a fost de 67 milioane de lei în 2016. Pentru 2017 avem aşteptări foarte ridicate, iar evoluţia din prima parte a anului creează premisele pentru atingerea unei cifre de afaceri preconizată în creştere semnificativă faţă de 2016.
Atingerea acestor obiective este cu atât mai ambiţioasă cu cât, în acelaşi timp, Eurolife face o serie de investiţii importante în acest an, în dezvoltarea canalelor alternative de distribuţie, într-o nouă platformă IT, precum şi în creşterea echipei.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 24.07.2017, 06:48)
Tanti trebuia să fi răspuns și la întrebarea de ce toate polițele de asigurare de viață din anii '90 au fost țepe curate, simple contracte de virare a banilor unor entități cvasi-mafiote.
Acolo se află marele mister al lipsei de educație financiară din România. :)