Pentru o intensificare a activităţii Direcţiilor de Soluţionare Alternativă a Litigiilor - SAL şi de Insolvenţă a Persoanelor Fizice, din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), au fost emise două ordine al preşedintelui instituţiei, menite să să fluidizeze comunicarea dintre cele două direcţii şi consumatori, în piaţă, potrivit unui comunicat de presă.
Conform sursei citate, a fost dispusă afişarea de către operatorii economici care activează pe teritoriul României, în contact direct cu consumatorul-persoană fizică, a unei plachete speciale, menită să atragă atenţia asupra procedurilor de soluţionare alternativă a litigiilor - SAL şi asupra Platformei SOL a Comisiei Europene, cu acelaşi rol, în cazul comerţului online.
Totodată a fost dispus ca, pentru corecta informare a consumatorilor şi pentru a le oferi acestora posibilitatea de a aflainformaţii referitoare la modul în care pot avea acces la procedurile legale privind insolvenţa persoanelor fizice, prestatorii de servicii financiar-bancare şi nebancare, precum şi casele de amanet să aibă obligaţia de a afişa o placheta specială, informativă, în acest sens.
Scopul amplasării acestor înscrisuri, la loc vizibil, în spaţiul de comercializare sau de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, este acela de a înlesni accesul consumatorilor la entitatea de soluţionare alternativă a litigiilor, din cadrul ANPC, şi la procedurile de tip SAL, în vederea soluţionării pe cale amiabilă a reclamaţiilor acestora, precum şi, după caz, la procedura de insolvenţă a persoanelor fizice.
Plachetele, care vor fi realizate prin grija comerciantului sau prestatorului de servicii, vor avea o grafică unitară, modelele putând fi descărcate de pe site-ul ANPC, la linkul https://tinyurl.com/plachetafizicaSAL- pentru SAL - şi la linkul https://tinyurl.com/pictogramaINSOLVENTA - pentru insolvenţa persoanelor fizice.
În cazul comercianţilor care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce - comerţ electronic, aceştia sunt obligaţi să afişeze pe prima pagină a site-ului -home page, pe bara de menu a paginii, pictogramele care promovează procedura SAL, la linkul https://tinyurl.com/pictogramaSAL sau Platforma SOL a Comisiei Europene -ec.europa.eu/consumers/odr. Aceasta este platforma europeană de soluţionare online a litigiilor.
De asemenea, prestatorii de servicii financiar-bancare şi nebancare precum şi casele de amanet care administrează site-uri de vânzări produse şi servicii sunt obligaţi să afişeze pe prima pagină a site-ului placheta de la link-ul https://tinyurl.com/plachetaINSOLVENTA, sub forma unei pictograme.
De la prevederile acestui ordin, sunt exceptaţi comercianţii care activează în domeniile pentru care sunt constituite entităţi SAL specifice, conform prevederilor actelor normative privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, adică sistemul bancar şi cel financiar non-bancar.
Ca urmare a publicării acestor ordine în Monitorul Oficial, comisarii ANPC vor putea verifica, după scurgerea termenului de 45 de zile, modul în care au fost puse în practică prevederile sale, se mai arată în comunicat.