Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi de 1,6 milioane de lei unui număr de 738 de operatori economici pentru nerespectarea modului de comercializare a produselor textile, potrivit unui comunicat remis, astăzi, conform Agerpres.
ANPC a desfăşurat, în perioada 20-30 martie 2019, o acţiune de verificare a modului de comercializare, denumire, marcare şi etichetare a produselor textile. Astfel, au fost controlaţi 977 de operatori economici, la 738 operatori economici din totalul celor controlaţi, aproximativ 75%, depistându-se abateri de la prevederile legale.
Valoarea produselor controlate a fost de 20,033 milioane de lei, din care produse cu abateri au însumat 2,75 milioane de lei, conform Agerpres.
Pentru operatorii economici la care s-au constat nereguli au fost dispuse 824 de sancţiuni, din care 335 avertismente şi 489 de amenzi contravenţionale, în valoare de 1,677 milioane de lei. De asemenea, s-au dispus 371 de măsuri de oprire temporară de la comercializare, pentru produse cu abateri în valoare de 2,75 milioane de lei.
Principalele deficiente constatate s-au referit la nerespectarea cerinţelor privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzătoare şi marcarea compoziţiei fibroase a produselor textile numai produsele textile compuse în totalitate din aceeaşi fibră pot fi etichetate sau marcate drept '100 %', drept 'pure' sau drept 'integrale'; este interzisă utilizarea acestor termeni sau a unor termeni similari pentru alte produse textile; un produs textil este etichetat sau marcat cu denumirea şi procentul din greutate al tuturor fibrelor care compun produsul, în ordine descrescătoare; orice produs textil constituit din două sau mai multe componente textile care au compoziţii fibroase diferite este însoţit de o etichetă sau un marcaj care indică conţinutul de fibre textile al fiecărei componente, prezenţa părţilor netextile de origine animală în produse textile se indică prin utilizarea expresiei 'Conţine părţi netextile de origine animală' în etichetarea sau marcarea produselor care conţin astfel de părţi ori de câte ori sunt introduse pe piaţă.
Totodată, legislaţia prevede că etichetarea şi marcarea produselor textile sunt durabile, lizibile cu uşurinţă, vizibile şi accesibile, iar în cazul unei etichete, aceasta este bine ataşată.
Atunci când introduce pe piaţă un produs textil, producătorul asigură furnizarea etichetei sau a marcajului şi exactitatea informaţiilor conţinute de aceasta sau acesta, informează Agerpres.
S-au constatat abateri privind denumirea fibrelor textile, etichetarea corespunzătoare şi marcarea compoziţiei fibroase a produselor textile la 200 de operatori economici din 32 de judeţe şi municipiul Bucureşti, reprezentând 20,47% din totalul operatorilor economici controlaţi.
În ceea ce priveşte etichetarea şi marcarea în limba română, etichetarea sau marcarea sunt disponibile în limba oficială sau limbile oficiale ale statului membru pe teritoriul căruia produsele textile sunt puse la dispoziţia consumatorului, cu excepţia cazului în care statul membru în cauză prevede altfel.
S-au constatat abateri privind etichetarea şi marcarea în limba română a produselor textile la 418 operatori economici, din toate judeţele, cu excepţia judeţelor Brăila, Galaţi, Giurgiu şi Sălaj, reprezentând 42,78% din totalul operatorilor economici controlaţi.
Totodată, nu au fost respectate nici prevederilor legale în cazul promoţiilor (conform Legii nr. 148/2000, art. 9, comparaţiile care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil; data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă).
S-au constatat abateri privind desfăşurarea promoţiilor de produse textile la 18 operatori economici, reprezentând 1,84% din totalul operatorilor economici controlaţi, conform Agerpres.
Au fost nerespectate şi prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii (posibilitatea inducerii în eroare a consumatorilor privind caracteristicile şi/sau preţul produselor).
Alte abateri au vizat legalitatea funcţionării, afişarea în mod vizibil a denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare; afişarea preţurilor şi tarifelor, în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit, conform OG 21/1992 (r2), cu modificările şi completările ulterioare).
Pentru consumatori, ANPC recomandă achiziţia de textile să realizeze acest lucru numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie; să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea articolelor de îmbrăcăminte care poartă numele unor mărci celebre, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute; să examineze cu atenţie produsele înainte de a lua decizia de cumpărare; să ştie că eticheta oricărui produs trebuie să menţioneze compoziţia fibroasă a acestuia, adică denumirile fibrelor componente, urmate de procentul în greutate al fiecărei fibre; în cazul în care produsul are şi căptuşeală, compoziţia acesteia trebuie precizată în mod expres.