Actualizare - Tribunalul Bucureşti a decis intrarea în insolvenţă a firmelor Nordis Hotel SRL şi Nordis Mamaia SRL
---
Scandalul Nordis ia amploare după ce dezvoltatorul imobiliar nu a pus încă la dispoziţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) documentele solicitate. Potrivit unui comunicat de presă emis astăzi de ANPC, instituţia publică a solicitat, în cadrul acţiunilor de control efectuate la dezvoltatorul imobiliar SC Nordis Management SRL şi altor societăţi din grupul Nordis mai multe informaţii şi documente, printre care se numără:
- lista cu creditele ipotecare acordate consumatorilor,
- materiale publicitare,
- autorizaţii de construire,
- întreaga documentaţie cadastrală,
- schiţe/planuri unităţi locative,
- procese verbale de recepţie la terminarea lucrărilor,
- documente din care să reiasă motivele pentru care s-a realizat prelungirea termenelor de livrare a unităţilor locative,
- modele de promisiuni de vânzare-cumpărare folosite în relaţia cu consumatorii,
- contracte de vânzare şi convenţii încheiate cu firme din grupul Nordis şi diferite liste care pot fi generate/extrase din propriile evidenţe (lista cu unităţile locative pentru care au fost încheiate promisiuni cu consumatorii, lista cu unităţile locative din care să reiasă disponibilitatea, etc).
În comunicatul de presă citat se arată: "SC Nordis Management SRL şi SC Nordis Mamaia SRL au solicitat prelungiri ale termenelor pentru transmiterea documentelor, dar nici până la datele stabilite (12.11.2024) nu au furnizat informaţiile necesare. S.C. Nordis Management S.R.L. a solicitat, amânarea transmiterii informaţiilor şi documentelor pentru data de 06.01.2025, întrucat în această perioadă sunt efectuate controale inclusiv din perspectiva altor instituţii cu atribuţii de control ale statului român, termen cu care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) nu a fost de acord, fiind acordată o prelungire a termenului cu câteva zile pentru o parte din documentele solicitate, pentru celelalte informaţii şi documente termenul de transmitere fiind data de 12.11.2024. Totodată şi societăţii S.C. Nordis Mamaia S.R.L. i-au fost solicitate documente cu termen de transmitere data de 12.11.2024. Atât S.C. Nordis Management S.R.L. cât şi S.C. Nordis Mamaia S.R.L. nu au transmis Autorităţii la termenul menţionat nicio informaţie şi niciun document din cele solicitate, necesare pentru verificarea respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor, urmând să se încheie un document de control în acest sens".
ANPC precizează că, potrivit art. 51 alin. (1) din O.G. nr. 21/1992, netransmiterea documentelor constituie contravenţie, sancţionabilă cu amenzi între 10.000 şi 30.000 lei, iar în cazuri grave, poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii.
Sancţiunea complementară respectivă este prevăzută de art. 56, alin. (1), lit. c) şi alin. (4), lit. f) din O.G. nr. 21/1992, care stipulează că odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale poate fi propusă şi sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului.
În comunicatul de presă, reprezentanţii ANPC menţionează: "Precizăm că în cazul contravenţiei de împiedicare a controlului nu pot fi dispuse măsuri de limitare a consecinţelor nerespectării prevederilor legale şi măsuri de remediere iar privind sancţiunea complementară de închidere definitivă a unităţii trebuie avute în vedere toate consecinţele negative pentru terţi (inclusiv consumatori) ţinând seama de domeniul de activitate, dezvoltare imobiliară. Refuzul operatorilor economici de a furniza documentele solicitate împiedică ANPC să-şi îndeplinească atribuţiile legale privind protecţia consumatorilor, constatarea contravenţiilor şi aplicarea măsurilor de remediere. În acest context, ANPC solicită public grupului Nordis să pună la dispoziţie cu celeritate documentele necesare pentru finalizarea controalelor. ANPC îşi reafirmă angajamentul de a proteja drepturile consumatorilor şi de a asigura respectarea legislaţiei în domeniul dezvoltărilor imobiliare".
ANPC mai arată că verificările iniţiate la dezbvoltatorii imobiliari în anul 2023 şi continuate în anul 2024, în special la grupul de firme Nordis au ca obiect, printre altele, următoarele acte normative:
- OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit pentru bunuri imobile;
- Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte;
- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive în contractele comercianţilor cu consumatorii;
- OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor;
- Legea nr. 114/1996 - Legea locuinţei.
În 2023, ANPC a înregistrat patru reclamaţii (trei iniţiale şi o revenire) împotriva SC Nordis Management SRL. Dintre acestea:
- Două au fost întemeiate, soldându-se cu sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 5.000 lei;
- Una nu a putut fi soluţionată deoarece reclamantul a iniţiat acţiune pe cale judecatorească, prin care solicitat rezoluţiunea promisiunii bilaterale.
În 2024, ANPC a primit alte patru reclamaţii: două împotriva SC Nordis Management SRL şi două împotriva SC Nordis Mamaia SRL. Dintre acestea:
- Două reclamaţii au fost clasate ca nesoluţionabile, fiind deja pe rolul
instanţelor.
- Alte două sunt în curs de cercetare, fiind în termenul legal de soluţionare, acestea aflandu-se pe rolul instanţelor judecătoreşti.
Amintim că scandalul Nordis a ieşit recent la iveală, în urma dezvăluirilor publicate de publicaţia Recorder, urmate de deschiderea de către Tribunalul Bucureşti, în 7 octombrie 2024, a procedurii de insolvenţă pentru compania Nordis Management SRL. Un număr de peste 750 de plângeri penale au fost depuse de persoane fizice şi juridice, care, deşi au achitat în avans costul total al apartamentelor ce urmau să fie construite de compania cunoscută acum ca Nordis Group, s-au trezit că spaţiile locative respective au fost revândute altor persoane, în unele cazuri existând chiar o revânzare la revânzare, aşa cum a ieşit din materialul publicat de Recorder. În urma dezvăluirilor, pe firul afacerii oneroase au intrat şi procurorii, mai ales că unul dintre acţionarii principali ai companiei este Vladimir Ciorbă, ce are 46% din acţiuni, nimeni altul decât soţul deputatei Laura Vicol, care odată cu demararea scandalului a demisionat din funcţia de preşedinte al Comisiei Juridice din Camera Deputaţilor, dar şi din PSD.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2024, 15:08)
ANPC 'se face ca' someaza....
Azi a fost documentat cu acte cum Ciolacu zbura cu fi-su,grindenii si Fam>nordis cu private jet platit de Nordis
cheltuaia e facuta pe firma in mod corect daca si numai daca e in interesul firmei,caz in care sa ne spun PSD ce au ei cu interesul unor firme,mai ales copiii
daca ei spun ca au mers la distractie,inseamna ca firma a facut evaziune prin inregistrare de cheltuieli nedecontabile
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2024, 16:36)
Câți bani avea în cont Nordis când au început proiectul?
Aveau moldovenii bani să-l finalizeze? Nici vorbă?
Credite, ceva? Nimic. Orice are un calculator și se pricepe un pic la un program de proiectare sau are bani să plătească un proiect, se poate lansa în afaceri și proiecte megalomanice cu mâinile în buzunar…
Așa a făcut și Udrea la Cluj, cu proiectul Transilvania Smart City…. Prețuri sub piața, un proiect megalomanic, fraierii au sărit cu banii și proiectul și banii s-au evaporat, de plătit nu plătește nimeni.
La Cluj au promis ca fac telegondola între proiect și aeroport :))) În acel moment și cei mai săraci cu duhul trebuiau să-și dea seama ca e țeapă.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2024, 16:37)
S-au întins cu telegondola :)))
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2024, 17:25)
Dupa Caritas si boc, nu as atinge nimic ce vine “de la Cluuujjj” nici cu o prajina de 5 metri:-)
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 18.11.2024, 19:58)
nici te-le-vee?