EximBank a înregistrat, anul trecut, o creştere a valorii creditelor cu peste 250 milioane lei (circa 56 de milioane de euro), faţă de luna decembrie a lui 2014, după cum ne-a spus Traian Halalai, preşedintele băncii.
Domnia sa ne-a precizat că instituţia de credit a continuat să-şi îmbunătăţească şi calitatea creditelor, rata împrumuturilor neperformante (NPL) ajungând la 3,3%, la finalul anului trecut, comparativ cu 3,9% - NPL ratio la 31 decembrie 2014. Rata creditelor neperformante acordate în perioada 2013-2015 este de 1,5%.
Domnul Halalai ne-a declarat: "Per total, am reuşit, pentru al treilea an consecutiv, să închidem pe profit - aproximativ la acelaşi nivel ca în 2014, ceea ce credem că este o performanţă notabilă, date fiind condiţiile de piaţă (nivelul dobânzilor, numărul încă destul de redus al proiectelor bancabile, concurenţa etc.)
Ca factori determinanţi pentru aceste rezultate am putea să menţionăm, pe lângă creşterea creditării, o evoluţie peste aşteptări a ratei de recuperare (din creditele scoase în afara bilanţului), economii de cheltuieli operaţionale, îmbunătăţirea portofoliului de produse şi servicii, funcţionarea în formulă extinsă a reţelei comerciale etc. Astfel, 2015 a fost un an aparte pentru bancă, deoarece a marcat derularea activităţii în parametri cu totul noi faţă de cei de acum trei ani. Anul trecut a reprezentat un moment de restart al activităţii EximBank, care a venit la finalul unui amplu proces de modernizare şi adaptare a produselor şi serviciilor oferite la standardele şi practicile bancare actuale".
Potrivit bancherului, EximBank şi-a concentrat, în 2015, eforturile către accelerarea creditării economiei reale, concomitent cu dezvoltarea unei relaţii bancare integrate cu firmele locale. "Am prioritizat nu doar activităţile de finanţare şi garantare, ci şi pe cele de servicii bancare complementare - trezorerie, cash management, trade finance şi factoring", ne-a mai spus preşedintele EximBank.
Traian Halalai susţine că banca şi-a modernizat echipa, explicând: "Vorbim de o «transfuzie» consistentă de personal - aproximativ 200 de persoane în ultimii trei ani, fără suplimentarea majoră a posturilor existente. Am profitat fără discuţie şi de conjunctura de pe piaţa bancară şi am recrutat oameni foarte buni de la alte bănci, directori regionali din bănci de top, oameni care îşi atinseseră target-urile profesionale şi care au acceptat provocarea noastră".
• EximBank vizează ca în 2016 să-şi crească baza de clienţi
EximBank urmăreşte ca, în acest an, să-şi crească business-ul şi baza de clienţi, banca rămânând concentrată pe susţinerea şi promovarea exporturilor şi a investiţiilor româneşti în străinătate; pe finanţarea proiectelor prioritare, având ca obiective simularea dezvoltării industriale şi sprijinirea absorbţiei fondurilor europene; pe implicarea în garantarea finanţărilor strategice pentru creşterea sustenabilă a economiei, după cum ne-a spus reprezentantul instituţiei.
Una dintre provocările din acest an pe zona de business este susţinerea dezvoltării şi a creşterii competitivităţii IMM-urilor şi demararea unei campanii de vânzare în zona microîntreprinderilor.
În ceea ce priveşte domeniile de activitate vizate, efortul comercial al băncii se va îndrepta cu precădere către companii cu proiecte viabile din industria prelucrătoare (metalurgie, echipamente electrice, construcţii metalice, mobilă etc.), comerţ, administraţie publică, agricultură, educaţie, poştă şi telecomunicaţii.
Traian Halalai ne-a mai spus: "Desigur că strategia generală a băncii ar putea suferi o serie de modificări, în contextul în care autorităţile sunt în proces de evaluare a extinderii mandatului EximBank prin preluarea atribuţiilor specifice unei bănci de dezvoltare.
Pe plan operaţional, vom continua să lucrăm la optimizarea fluxurilor şi, de aceea, intenţionăm să ne concentrăm mai mult pe automatizarea proceselor. Avem un sistem informatic performant, dar, cum viteza de dezvoltare a tehnologiei este tot mai crescută, ne dorim să ţinem pasul cu soluţiile din piaţă. Pe lângă infrastructura internă, avem în vedere mai ales un up-grade pentru serviciul de internet banking.
De asemenea, vom continua să lucrăm la creşterea calităţii portofoliului de produse şi servicii şi avem în vedere atât flexibilitatea celor existente, cât şi extinderea ofertei cu noi instrumente financiare".
Banca va continua, de asemenea, procesul de optimizare a costurilor în ceea ce priveşte locaţiile unor unităţi teritoriale. În acest sens, EximBank încearcă să identifice soluţii de optimizare a costurilor şi de eficientizare a reţelei, în contextul în care dispune de spaţii care nu mai corespund nevoilor actuale.
• Crina Cosma a lăsat liber postul de vicepreşedinte pe care îl ocupa
Crina Cosma a plecat, recent, de pe postul de vicepreşedinte pe care îl ocupa la EximBank, în prezent fiind consilier conducere în aceeaşi bancă.
În aceste condiţii, EximBank este în căutarea unui nou vicepreşedinte, potrivit domnului Halalai, care ne-a spus: "Acum avem în derulare un alt proiect important pentru echipă, mai exact pentru echipa de top management, pe care vrem să o completăm cu un nou vicepreşedinte executiv. Suntem interesaţi, alături de acţionarul majoritar (Ministerul Finanţelor Publice), ca, în urma unui proces transparent de selecţie, să identificăm cea mai potrivită persoană pentru a duce mai departe proiectele de dezvoltare ale EximBank. Procesul de selecţie se va încheia la finalul săptămânii viitoare".