Rata tranzacţiilor achitate cu întârziere se ridică la 80% din cazuri, a declarat ieri reprezentantul Coface România, Teodora Dumbrăveanu, la un seminar despre managementul riscului financiar. "Companiile din România se confruntă cu un comportament de rău platnici din partea clienţilor", a declarat Teodora Dumbrăveanu. Conform datelor Coface, scadenţa facturilor este cuprinsă între 14 şi 45 de zile de la data emiterii, iar media întârzierii la plată este cuprinsă între 30 şi 60 de zile. Plata efectivă se face după 30-90 de zile. Industria textilă, industria mobilei, construcţiile şi transporturile sunt sectoarele cu cel mai mare grad de risc pentru neîncasarea facturilor la termen.
Pentru evitarea acestor situaţii şi recuperarea creanţelor, companiile pot folosi mai multe metode. Primul pas este acela de a se informa despre viitorul client folosind baza de date de marketing şi rapoartele de credit. Din aceste servicii companiile pot afla informaţii despre acţionariatul, numărul de angajaţi, regimul plăţilor sau cel al debitelor actualilor sau viitorilor parteneri.
De asemenea, partenerii de afaceri pot fi monitorizaţi pe o perioadă standard de 12 luni. Coface deţine cea mai mare parte de date din Europa Centrală şi de Est, cu peste 7,3 milioane de firme cercetate.
În general, colectarea creanţelor se face pe cale amiabilă, iar colectorul este plătit printr-un comision de succes care este stabilit în funcţie de vechimea şi valoarea medie a creanţelor.
Cea mai rapidă colectare are loc în cazul creanţelor cu o vechime de trei luni, unde rata de succes este de 93% din cazuri, urmează cele cu o vechime de şase luni, cu o rată de succes de 75%. Creanţele mai vechi de 24 de luni au cea mai scăzută rată de succes de colectare, situată undeva la 6%, potrivit datelor Coface. În 2007, domeniile cu cea mai ridicată rată de succes de recuperare a creanţelor au fost domeniile: distribuţie carburanţi (80%), transporturi (70%), construcţii (65%) şi IT (50%).