Aproape trei sferturi dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 şi 24 de ani din 92 de ţări care au date disponibile nu reuşesc să dobândească competenţele necesare angajării, potrivit unui nou raport publicat astăzi de Comisia pentru educaţie şi UNICEF în pragul Zilei Mondiale a Competenţelor Tinerilor, conform unui comunicat emis redacţiei.
Potrivit sursei citate, raportul Recovering learning: Are children and youth on track in skills development? [Recuperarea şcolară: copiii şi tinerii îşi dezvoltă competenţele în mod corespunzător?] cuprinde analize referitoare la dobândirea competenţelor în cazul copiilor mici, al copiilor din ciclul primar şi al tinerilor. Datele relevă un nivel scăzut al competenţelor în rândul copiilor şi al tinerilor din toate grupele de vârstă, tinerii din ţările cu venituri mici având cele mai reduse şanse de a deţine competenţele de care au nevoie pentru a se dezvolta, mai ales în ceea ce priveşte oportunităţile profesionale viitoare, un loc de muncă decent şi antreprenoriatul.
"O generaţie de copii şi tineri inspiraţi şi competenţi este esenţială pentru prosperitatea, progresul şi succesul societăţilor şi economiilor. Cu toate acestea, sistemele de învăţământ sunt un eşec pentru majoritatea copiilor şi tinerilor din lumea întreagă, care ajung să fie needucaţi, lipsiţi de inspiraţie şi de competenţe - o combinaţie ce duce la lipsa productivităţii", a afirmat Robert Jenkins, director pentru educaţie în cadrul UNICEF. "Pentru a face faţă acestei crize, sunt necesare investiţii urgente în soluţii rentabile şi testate care să permită accelerarea procesului de învăţare şi de dezvoltare a competenţelor în cazul generaţiei actuale şi al generaţiilor viitoare".
Cu un procent ridicat al tinerilor aflaţi în afara sistemului de învăţământ şi cu un nivel scăzut al competenţelor dobândite în învăţământul secundar, ţările din întreaga lume se confruntă cu o criză a competenţelor, majoritatea tinerilor nefiind pregătiţi pentru actuala piaţă a muncii, se arată în raport.
Disparităţile profunde înregistrate între ţări şi în rândul celor care provin din cele mai sărace comunităţi sporesc inegalităţile. Potrivit raportului, în cel puţin una din trei ţări cu venituri mici care au date disponibile, peste 85% dintre tineri nu reuşesc să dobândească competenţe digitale şi profesionale în timpul învăţământului secundar.
"Pentru a oferi tinerilor cele mai mari şanse de a reuşi şi de a recupera carenţele şcolare generate de pandemie, trebuie să îi sprijinim într-un mod holistic. Dar nu putem recupera ceva ce nu măsurăm. Trebuie să ştim în ce punct se află copiii şi tinerii în ceea ce priveşte dezvoltarea competenţelor de care au nevoie şi să le monitorizăm progresele. Acesta este motivul pentru care Comisia pentru educaţie, UNICEF şi partenerii săi încearcă să elimine principalele lipsuri în materie de date, inclusiv prin lansarea Contorului mondial al competenţelor care contribuie la urmărirea progreselor şi la creşterea gradului de conştientizare a competenţelor dobândite de tinerii din întreaga lume, astfel încât să putem lua măsuri urgente pentru a ajuta această generaţie să prospere pe viitor", a declarat Liesbet Steer, director executiv al Comisiei pentru educaţie.
Datele din 77 de ţări arată că mai puţin de trei sferturi dintre copiii cu vârste cuprinse între trei şi cinci ani au un parcurs corespunzător în cel puţin trei din cele patru domenii ale alfabetizării - competenţe de scris, citit şi socotit, abilităţi fizice, abilităţi socioemoţionale şi abilităţi de învăţare. În preajma vârstei de 10 ani, majoritatea copiilor din ţările cu venituri mici şi medii nu sunt capabili să citească şi să înţeleagă un text simplu. Aceste abilităţi sunt fundamentale pentru învăţarea şi dezvoltarea ulterioară a competenţelor, se arată în raport.
Competenţele fundamentale de scris, citit şi socotit, competenţele transferabile, inclusiv abilităţile de viaţă şi cele socioemoţionale, competenţele digitale, care permit unei persoane să utilizeze şi să înţeleagă tehnologia, competenţele profesionale, care sprijină tranziţia către piaţa muncii, şi competenţele antreprenoriale sunt esenţiale pentru dezvoltarea copiilor. Aceste competenţe sunt importante şi pentru dezvoltarea societăţilor şi a economiilor.
Datele referitoare la România din Contorul mondial al competenţelor arată că 1.038.197 (48,2%) din 2.152.418 de tineri cu vârsta între 15 şi 24 de ani nu au competenţe de nivelul învăţământului secundar. De asemenea, 791.945 de tineri între 15 şi 24 de ani - sau 36,8% din totalul acestora - nu au competenţe digitale.
UNICEF şi Comisia pentru educaţie îndeamnă guvernele să ofere o educaţie de calitate fiecărui copil şi să elimine barierele care îl expun riscului de abandon şcolar, să evalueze nivelul şcolar al copiilor şi să ofere cursuri remediale adaptate pentru a-i aduce la zi, să acorde prioritate competenţelor fundamentale care să ofere o bază solidă pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii şi să sprijine sănătatea psihosocială şi bunăstarea prin acordarea de sprijin holistic. Raportul subliniază necesitatea unor date mai ample privind deficitul de competenţe în rândul copiilor şi tinerilor din toate grupele de vârstă, se menţionează în comunicat.