Peste 80% din portofoliile de credite neperformante administrate de APS România sunt creanţe ale persoanelor juridice, arată un studiu realizat de companie.
La finalul lui 2016, APS România, care activează în managementul investiţiilor şi creanţelor la nivel local, gestiona 41 de portofolii de împrumuturi neperformante, totalizând un număr de peste 550.000 de creanţe, cu o valoare nominală de peste 3,4 miliarde de euro, conform unui comunicat de presă.
Cercetarea citată arată că, în topul întârzierii la plată a datoriei pe regiuni, vestul ţării ocupă prima poziţie, cu o medie de 820 de zile de întârziere calculată în ultimii cinci ani: "Regiunea de sud-vest, Oltenia, se situează pe locul al doilea în acest top, cu 767 de zile de întârziere, în timp ce firmele din zona Bucureşti-Ilfov ocupă locul al treilea, cu o medie de 731 zile de întârziere. În ceea ce priveşte topul pe judeţe, Oltul este pe primul loc la întârzieri, cu 905 zile de întârziere, urmat de Mehedinţi, cu 886 de zile şi de Arad, cu 874 de zile. Bucureştiul ocupă un loc 10 în topul pe judeţe, cu o medie de 763 de zile de întârziere, calculată pe ultimii cinci ani. Totodată, însă, cresc constant şi încasările companiei pentru garanţiile vândute în ultimii cinci ani, în 2016 sumele aproape dublându-se faţă de 2015".
Robert Machidon, directorul general al APS România, subliniază: "Ne-am îmbunătăţit permanent capacitatea de colectare a datoriilor companiilor, iar ceea ce ne bucură foarte mult este creşterea numărului de restructurări de succes şi refinanţări din ultimii ani, în paralel cu scăderea numărului de vânzări în proceduri legale. Condiţiile de finanţare erau foarte diferite în 2008 faţă de cele actuale, astfel încât refinanţarea a devenit o procedură viabilă în prezent, câştigătoare pentru ambele părţi. Am aplicat procedura recent şi în cazul unui hotel de 3 stele din Bucureşti, acesta fiind doar ultimul dintre cazurile refinanţate în 2017. Zonele noastre de interes sunt activele valoroase şi lichide, de tipul mall-urilor, hotelurilor, ansamblurilor rezidenţiale".
Procentul restructurărilor şi refinanţărilor din totalul creanţelor soluţionate a crescut constant de la un an la altul, din 2012 şi până în prezent, anul trecut urcând la 38% din total, faţă de 31% - cât reprezentase cu un an înainte. În acelaşi timp, au crescut şi plăţile voluntare sau angajamentele de plată, de la 4% în 2015, la 5% în 2016 şi la 7% în primul trimestru din acest an. Vânzările în procedură legală au scăzut de la un maxim de 90% din total înregistrat în 2012, la doar 55% în primul trimestru din 2017, potrivit studiului citat.
Directorul APS România mai arată: "Anul trecut am avut o creştere spectaculoasă a numărului de creanţe corporate administrate, după cumpărarea unui portofoliu important de neperformante de pe piaţa românească, astfel că, de la aproximativ 7.400 câte administram în 2015, am ajuns să administrăm peste 17.000 de creanţe în 2016".
Domnul Machidon subliniază că societatea are în plan achiziţii şi pentru anul în curs, existând câteva bănci în piaţă care nu şi-au scos încă la vânzare portofoliile de credite neperformante. Domnia sa a conchis că APS România se va concentra aproape exclusiv pe creanţe ale persoanelor juridice.