Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat, ieri, un ghid destinat clienţilor "Astra", după ce, săptămâna trecută, a decis intrarea în faliment a companiei, ca urmare a eşuării majorării de capital necesare.
Potrivit ASF, păgubiţii vor trebui să se adreseze Fondului de Garantare a Asiguraţilor (FGA), care va putea efectua plăţi din disponibilităţile sale, începând cu data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului.
Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor are ca scop protejarea creditorilor de asigurări de consecinţele insolvenţei unui asigurător intrat în procedura de faliment. Plafonului de garantare prevăzut de lege este de 450.000 lei/creditor de asigurare.
ASF precizează că creditorii de asigurare pot fi persoanele asigurate (care au încheiat un contract de asigurare), beneficiarii asigurării (terţe persoane care beneficiază de efectele legii sau ale unui contract de asigurare), persoanele păgubite (în cazul asigurării de răspundere civilă).
Aveştia pot solicita plăţi, precum: sumele cuvenite creditorilor de asigurări a fi plătite de către FGA aferente perioadei neexpirate a contractului de asigurare facultativă, în situaţia încetării contractului de asigurare, despăgubirile/indemnizaţiile cuvenite creditorilor de asigurări rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate cu ASTRA.
În situaţia unor daune produse anterior deciziei ASF şi pentru care a fost deschis dosar de daună la asigurator, dar şi în situaţia producerii în viitor a riscurilor asigurate în perioada de valabilitate a contractului de asigurare, asiguraţii/beneficiarii asigurării/persoanele păgubite se pot adresa FGA, potrivit ASF.
Păgubiţii se pot adresa FGA din momentul publicării Deciziei ASF nr. 2034/27.08.2015 (publicată în Monitorul Oficial nr. 657/31.08.2015) privind ASTRA, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului. Persoanele îndreptăţite la plata despăgubirilor de la FGA se pot adresa acestuia şi ulterior, dacă dreptul de creanţă s-a născut după data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de deschidere a procedurii de faliment.
Cristian Muntean, preşedintele ASSAI, ne-a spus, săptămâna trecută, că se aşteaptă ca procedura de despăgubire a clienţilor Astra să dureze circa un an de zile: "FGA va începe să facă plăţi după ce va trece prin diverse proceduri. Păgubiţii Astra să nu se aştepte la plăţi rapide. Dacă ne uităm la alte falimente din piaţă, care au avut loc acum zece ani, plăţile au fost efectuate şi după şapte ani".
Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) are capacitatea şi resursele să acopere cererile de despăgubire din partea asiguraţilor Astra, conform preşedintelui ASF Mişu Negriţoiu, care a precizat că impactul asupra Fondului este estimat la 700 de milioane de lei, în contextul în care FGA are aproximativ un miliard de lei..
Consiliul ASF a decis să solicite intrarea companiei în procedura de faliment, după ce majorarea capitalului social, coordonată de administratorul special KPMG Advisory, a eşuat.
Compania de asigurări s-a aflat în proces de redresare financiară din februarie 2014.
Planul de redresare al Astra întocmit de KPMG Advisory SRL în calitate de Administrator Special prevedea ca măsură principală pentru restabilirea indicatorilor de prudenţialitate majorarea capitalului social cu o sumă de până la 490 milioane lei pe o perioadă estimată iniţial la aproximativ un an.