SAL-Fin, entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul financiar non-bancar, şi-a început oficial, de ieri, activitatea în cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), informează un comunicat publicat pe site-ul instituţiei.
ASF spune că misiunea SAL-Fin este aceea de a organiza şi de a gestiona soluţionarea extrajudiciară a litigiilor care pot apărea între consumatori şi entităţile supravegheate de către ASF. Astfel, Autoritatea vine în întâmpinarea consumatorului oferindu-i noi instrumente de protecţie în relaţia cu societăţile care activează pe piaţa fianciară non-bancară.
"Soluţionarea litgiilor, atât cele interne, cât şi cele transfrontaliere, va fi gratuită pentru cetăţean, neexistând taxe judiciare de timbru sau alte taxe aferente procedurilor. În cazul în care sunt solicitate expertize, traduceri de documente sau alte probe suplimentare, cheltuielile vor fi suportate de către partea care le solicită. Un alt avantaj pentru consumator îl reprezintă timpul de soluţionare care este, de regulă, mai scurt decât în cazul căilor judiciare", susţine ASF.
Consumatorul poate alege, fie procedura prin care i se propune o soluţie, fie procedura prin care soluţia dată de conciliator este impusă ambelor părţi.
Operaţiunile de soluţionare vor fi realizate prin intermediul membrilor corpului de conciliatori, experţi total independenţi, cu experienţă în domeniul financiar non-bancar, în mod echilibrat şi într-un termen rezonabil.
Consumatorii pot accesa procedurile de soluţionare alternativă a litigiilor doar dacă fac dovada că, în prealabil, au încercat să soluţioneze disputa direct cu societatea în cauză. Prin această condiţie se asigură existenţa bunei-intenţii în rezolvarea amiabilă a litigiului dintre cele două părţi.
Entităţile autorizate, reglementate, supravegheate şi controlate de către ASF, după caz, au obligaţia: să informeze consumatorul, inclusiv prin publicare pe site-ul propriu, cu privire la dreptul acestuia de a apela la soluţionarea alternativă a litigiilor, potrivit Regulamentului nr. 4/2016 şi OG nr. 38/2015, precum şi cu privire la condiţiile de accesare a procedurilor de soluţionare a litigiilor. De asemenea, societăţile trebuie să informeze consumatorii cu privire la faptul că entitatea căreia i se pot adresa este SAL-Fin. Totodată, acestea nu pot refuza soluţionarea litigiului prin intermediul SAL-Fin, în cazul în care consumatorul şi-a exprimat în mod expres şi voluntar această opţiune.