• FP va putea lista cel mult 2% din producătorul de energie pe o bursă internaţională, după ce Autoritatea a modificat un regulament în acest sens
• Johan Meyer, Franklin Templeton: "Decizia ameninţă succesul listării la bursă a Hidroelectrica şi este un pas înapoi pentru piaţa de capital românească"
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) reduce la o zecime proporţia de acţiuni pe care o companie o poate lista pe o bursă străină prin Certificate Globale de Depozit (GDR-uri), conform modificărilor unui regulament aprobat de Consiliul ASF la ultima sa şedinţă.
Măsura apare în condiţiile în care Hidroelectrica se pregăteşte de listare, prin vânzarea a cel puţin 15% din acţiuni, deţinute de Fondul Proprietatea, după votul acţionarilor companiei în acest sens de la finele lunii martie. Astfel, dacă va vinde un pachet de 15% din companie, FP va putea lista doar 1,5% pe o bursă străină, iar dacă îşi va vinde întreaga deţinere, de 20%, proporţia pe care o poate plasa în străinătate este de 2%.
Johan Meyer, CEO Franklin Templeton Bucureşti şi manager de portofoliu al Fondului Proprietatea, ne-a transmis: "Decizia privind certificatele de depozit este una foarte nefericită şi va avea efecte negative pe termen lung asupra pieţei de capital locale. Ea ameninţă succesul listării companiei la bursă a Hidroelectrica şi este un pas înapoi pentru piaţa de capital românească şi pentru modul în care este percepută de către investitorii internaţionali. În acest context, Franklin Templeton va lua în considerare modalităţi alternative de maximizare a valorii participaţiei sale în companiile nelistate, în beneficiul tuturor acţionarilor săi"
În esenţă, Fondul insistă pentru o listare duală, la Bursa de Valori Bucureşti şi la o bursă din străinătate, susţinând că astfel se asigură succesul ofertei, maximizarea valorii companiei şi totodată se trimite un mesaj de deschidere a mediului de afaceri românesc faţă de capitalul internaţional. Conform declaraţiilor oficialilor FP, fondul susţine listarea Hidroelectrica la Bursa de Valori Bucureşti ca piaţă principală şi intenţionează ca, în calitate de acţionar vânzător, să se asigure că cel puţin 50% dintre acţiuni vor fi alocate investitorilor de la BVB. Fondul estimează o valoare de peste 2,3 miliarde de euro pentru 15% din companie, cea mai mare listare din istoria unei companii româneşti.
Numai că, conform modificărilor Regulamentului nr. 4/2013 privind acţiunile suport pentru certificate de depozit, aprobate miercuri de Consiliul ASF, fondul va putea emite certificate de depozit numai pentru cel mult o zecime din numărul de acţiuni al ofertei, faţă de proporţia de două treimi, din prezent.
Dacă Fondul insistă pentru o listare duală, alţi actori ai pieţei noastre cum sunt Asociaţia pentru Pensiile Administrate Privat din România sau Asociaţia Brokerilor susţin că listarea producătorului de energie doar la BVB ar aduce avantaje mai mari pentru majoritatea stakeholderilor.
Guvernul României şi-a asumat prin PNRR, finalizarea listării a cel puţin 15% din acţiunile Hidroelectrica până la 30 iunie 2023. Din păcate, legea 173/2020 a suspendat pentru doi ani (până în august 2022) pregătirile IPO-urilor, deoarece interzice orice modalitate de privatizare (fie prin vânzarea acţiunilor statului, fie prin creşterea capitalului, care ar conduce la o reducere a deţinerii statului într-o companie).
Notă
În Regulamentul ASF nr. 4/2013 privind acţiunile suport pentru certificate de depozit, la Art. 14, (1) se menţionează că: "Emiterea de certificate de depozit se poate face pentru un număr de acţiuni suport care reprezintă cel mult 1/3 din numărul total de acţiuni emise de societatea emitentă. În cazul în care emiterea de certificate de depozit se realizează ca urmare a derulării unei oferte publice de vânzare, emiterea de certificate de depozit se poate face pentru un număr de acţiuni suport care reprezintă cel mult 2/3 din numărul de acţiuni obiect al ofertei, dar fără a se depăşi 1/3 din numărul total de acţiuni emise de societatea emitentă. În cazul în care oferta publică este primară, pragul de 1/3 se va calcula cu luarea în considerare a capitalului social care va rezulta în urma majorării".
Conform modificărilor aprobate de Consiliul ASF, articolul 14, (1) al Regulamentului se modifică astfel: "Emiterea de certificate de depozit se poate face pentru un număr de acţiuni suport care reprezintă cel mult 1/3 din numărul total de acţiuni emise de societatea emitentă. În cazul în care emiterea de certificate de depozit se realizează ca urmare a derulării unei oferte publice de vânzare, emiterea de certificate de depozit se poate face pentru un număr de acţiuni suport care reprezintă cel mult 1/10 din numărul de acţiuni obiect al ofertei, dar fără a se depăşi 1/3 din numărul total de acţiuni emise de societatea emitentă. În cazul în care oferta publică este primară, pragul de 1/3 se va calcula cu luarea în considerare a capitalului social care va rezulta în urma majorării".
Regulamentul pentru modificarea şi completarea Regulamentului nr. 4/2013 privind acţiunile suport pentru certificatele de depozit a trecut miercuri de Consiliul ASF şi va fi transmis, spre publicare, în Monitorului Oficial al României.
1. catre Johan Meyer, Franklin Templeton
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 29.04.2022, 21:12)
Decizia NU ameninţă succesul listării la bursă a Hidroelectrica şi este un pas INAINTE pentru piaţa de capital românească
...chiar si numai fondurile de pensii locale (fara fonduri de investitii sau plasamente private majore) au capacitatea sa acopere si sa suprasubscrie pentru Hidro.
Banii din afara Romaniei daca vor Hidro VOR VENI IN ROMANIA.
ALTFEL NU!
Nu poti sa ai in aceeasi mana si absenta riscului (plasamente din zone asa-zis " safe" , gen piata de la Londra) si dividende grase si mari ca la nebuni , cum doar in Romania se poate la nivel mondial !
Veniti aici si primiti friptura!
Nu veniti in Romania si faceti ce doriti voi, oriunde altundeva!
1.1. Catre FP (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de gigi berlogea în data de 29.04.2022, 21:40)
Corect !
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Mihai în data de 30.04.2022, 02:43)
Corect. După umila mea parere, Hidroelectrica va fi suprasubscrisa doar de către investitorii de detail.Restul va fi poveste .Spor la investiții vă doresc, dragi prieteni!
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 07:38)
de acord cu parerea bancherului Vali.
cand totul parea iremediabil copt, are in sfarsit ASF curajul sa faca ceva bun pentru piata de capital locala.
sper doar ca ASF sa ramana pe pozitii si sa nu dea inapoi
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 08:09)
Suprasubscrisa transa de retail vrei sa spui. Nu toată oferta. Hidroelectrica nu e vreun IMM de pe Aero. E perfecta pentru fondurile de pensii. Numai că nu știu dacă piața românească are capacitatea să absoarbă o oferta atât de mare.
1.5. Comment (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Claudiu în data de 30.04.2022, 08:24)
Bravo, daca vor sa investeasca sa vina la BVB, e un pas corect, sunt bani destui in Romania pt listatea asta!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.04.2022, 22:12)
Înțeleg dorința FP de a scoate cat mai mult din Hidroelectrica, dar decizia ASF pare înțeleaptă. Mai ales acum, când cu pandemia și războiul din Ucraina s-a văzut că nu e prea fericit să depinzi de alții. Sigur, in cazul asta nu e că și cum s-ar înstrăina resurse dar ca idee. Listarea unei bune părți a Hidro la BVB ajuta piata românească, care e cam necăjită. Fondurile de pensii Pilon II o sa cumpere, fondurile de investiții dar puțin, că industria e mica. Și retailul va cumpăra. Daca investitori din străinătate vor sa cumpere, si nu le ajunge ce o sa fie la Londra sa vina sa cumpere aici. La ce profituri face Hidroelectrica și la trendul cu energia verde, chiar e o companie interesanta.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 29.04.2022, 22:13)
" Daca investitori din străinătate vor sa cumpere, si nu le ajunge ce o sa fie la Londra sa vina sa cumpere aici. La ce profituri face Hidroelectrica și la trendul cu energia verde, chiar e o companie interesanta."
cu siguranta sunt de acord, rationezi corect!
3. Ha!
(mesaj trimis de Bimba în data de 30.04.2022, 08:07)
Vai, ce de pareri nationaliste, suveraniste aici la sectiunea comentarii! Exact ca pe vremea lui nea Ilici cu nu ne vindem tara, ca sa o fure politicienii nostri. Iar ala care spune ca nu e bine sa depinzi de altii... Ba, nene, mai citeste. Statul are 80% din actiunile Hidroelectrica, deci el decide. Nu investitorii straini care ar fi luat 2/3 din cele 20% atat cat detine FP la Hidroelectrica.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 09:57)
parerile tale de sclav sint mai bune ?
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Cristi în data de 30.04.2022, 10:48)
Absolut corect! Nu ne vindem tzara persista inca in mentalul uriasei majoritati. Inclusiv in mintea unor investitori la bursa, oamenice s-ar presupune ca-s mai destupati la creier. Ei bine, nu!
3.3. Parerea ta nu e total dezinteresata, chiar dimpotr (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Axxa în data de 30.04.2022, 11:38)
Chiar si cei care ar trebui sa reprezinte interesele statului roman in aceasta problema sunt vanduti si incearca sa ne convinga de altceva.
Da, e cea mai buna perioada pentru listarea H, dar listarea se poate face numai daca statul e de acord. Dar ca sa fii de acord si sa lasi FP sa-si vanda intreaga participatie, fara ca tu sa dai nimic in oferta inseamna ca aperi interesele altcuiva, nu ale statului.
In ce priveste listarea duala, am vazut de la alti emitenti cat de importanti sunt pe aceste alte piete si ar trebui sa fie de ajuns.
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 12:32)
Surpriza !!! Polonia are o bursa adevarata tocmai pentru ca isi listeaza companiile la ei, nu umbla pe la Londra sau cine stie pe unde.
4. fără titlu
(mesaj trimis de Un ROMÂN în data de 30.04.2022, 08:49)
Ce va trebuie voua BVB si Hidroelectrica ?
Ce va trebuie voua specula ?
Ce va trebuie voua sa uzurpati in loc sa munciti cinstit ?
Ce va trebuie voua moarte vesnica in loc sa va ntoarceti la Hristos cel Inviat ?
Va pierdeti vietile in mizeria conceptelor moderne !
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 09:44)
Adica... ramane pe BVB? Nu e neaparat problema.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 09:53)
nu-mi vine sa cred si tocmai de la asf . ceva se intampla . ar fi prima masura si pentru Romania de nu mai stiu cand . daca templeton spune ca nu-i buna inseamna ca-I buna pentru Romania . sa vedem cat tine .
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 30.04.2022, 11:18)
Sa va aud ca mai comentati ceva de Gradinescu!