SAL-Fin (Entitatea de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar din cadrul Autorităţii de Supraveghere Financiară) a soluţionat, în primul semestru al acestui an, 237 litigii între consumatori şi entităţile de pe piaţa financiară non-bancară, valoare dublă faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, conform unui comunicat trimis redacţiei.
În primele şase luni ale anului 2020, SAL-Fin a primit spre analiză 584 de cereri, numărul solicitărilor depăşind numărul total de cereri înregistrate în întreg anul 2019, respectiv 521 de cereri.
Analiza statistică a acestor date indică faptul că, pentru 90% din cererile transmise spre soluţionare, consumatorii au ales procedura de impunere a unei soluţii, iar pentru 99% dintre concilieri au optat pentru soluţionare online.
Cele două proceduri de soluţionare alternativă a litigiilor sunt:
• Procedura de soluţionare prin propunerea unei soluţii - soluţionarea unui litigiu sub supravegherea şi îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin, ce survine ca urmare a propunerilor făcute de acesta, a sugestiilor şi concesiilor la care părţile se înţeleg în vederea soluţionării litigiului în cadrul SAL-Fin. În perioada de referinţă, un număr de 24 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.
• Procedura soluţionării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluţii, în cadrul SAL-Fin, presupune pronunţarea unei hotărâri de impunere, care dacă nu este atacată, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării, constituie de drept titlu executoriu. În perioada de referinţă, un număr de 213 litigii au fost soluţionate prin acest tip de procedură.
"Utilitatea existenţei unei entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor pentru domeniile supravegheate/reglementate de către Autoritatea de Supraveghere Financiara, respectiv SAL-Fin, este susţinută, în primul rând, de creşterea solidă şi constantă a numărului de litigii soluţionate, respectiv dublarea acestora de la un an la altul, aşa cum reiese din statisticile anuale.
Un al doilea element, la fel de important, îl reprezintă asigurarea unei satisfacţii ridicate pentru consumatori, care în proporţie de peste 90% şi-au găsit o rezolvare a litigiilor într-un timp mult mai scurt şi fără costuri. Consumatorul a beneficiat de o hotărâre care a însemnat, de cele mai multe ori, achitarea despăgubirilor cuvenite.
Aceste aspecte au reprezentat un puternic argument pentru consolidarea organizaţională şi funcţională a SAL-Fin, dar şi pentru întărirea capacităţii de procesare a dosarelor, prin crearea unei structuri dedicate analizei şi suportului tehnic aferent derulării procedurilor de soluţionare alternativă. Acest demers este necesar cu atât mai mult cu cât avem în vedere atât potenţialul considerabil de dezvoltare pe care îl are acest domeniu, cât şi dimensiunea pieţelor cărora li se adresează, ce includ milioane de consumatori", a declarat domnul Nicu Marcu, Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară.
Cea mai mare parte a litigiilor înregistrate de SAL-Fin, în perioada de raportare, respectiv 97% din total, sunt aferente pieţei RCA. Totodată, aproximativ 2% din litigii sunt în domeniul asigurărilor generale, iar 1% se referă la asigurările facultative CASCO.
Dezvoltarea capacităţii SAL-Fin vine în sprijinul atât al consumatorilor, prin creşterea capacităţii de procesare a dosarelor, cât şi în sprijinul comercianţilor, care au astfel la îndemână o modalitate eficientă de a rezolva eventualele dispute cu clienţii.