Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR) a atras atenţia, Consiliului Concurenţei asupra încălcării Legii Concurenţei şi aplicării practicilor ilegale şi neconcurenţiale de către Companiile de Asigurări din România, se arată într-o scrisoare trimisă către Consiliu.
Reprezentanţii ADPAR sunt nemulţumiţi de faptul că o parte din companiile de asigurări, din domeniul asigurărilor obligatorii de răs-pundere civilă auto, au încheiat contracte doar cu anumite unităţi reparatoare şi distribuitori de piese auto, împiedicând astfel accesul pe piaţă al concurenţilor de profil.
"Solicităm urgent declanşarea inves-tigaţiilor şi verificărilor, stoparea şi sanc-ţionarea acestor practici, astfel încât să se asigure un climat concurenţial normal pe piaţa pieselor de schimb auto, în caz contrar am putea asista la preluarea în întregime a comerţului cu piese auto de către companiile de asigurări, iar activitatea distribuitorilor şi unităţilor reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb", se mai arată în scrisoarea ADPAR.
Asociaţia Specialiştilor Auto din România (ASAR) şi-a arătat susţinerea faţă de acţiunea ADPAR.
Victor Balaş, vicepreşedinte ASAR, a declarat: "Asociaţia Specialiştilor Auto din România - ASAR - susţine cu toată convingerea demersul Asociaţiei Distribuitorilor Auto din România - ADPAR. Astfel, importatorii şi service-urile auto se aliază pentru prima dată în lupta pentru liberalizarea pieţei auto şi asigurarea unui mediu de afaceri sănătos. În luna martie, ASAR a demarat o campanie de identificare a creanţelor firmelor de Asigurări, în urma căreia s-au rezolvat multe dintre problemele semnalate. Însă, pentru a avea un câştig de cauză pe deplin, soluţia nu poate fi decât unirea forţelor a doi dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa auto: importatorii şi service-urile auto".
Unităţile reparatoare independente, chiar şi agreate, sunt împiedicate de asiguratori să mai cumpere, în scop de revânzare, piese de schimb pentru repararea avariilor maşinilor asigurate, activitatea acestor unităţi fiind limitată la serviciile de reparaţii şi manipularea pieselor de schimb, potrivit scrisorii distribuitorilor de piese auto.
Reprezentanţii ADPAR atrag atenţia că piesele de schimb sunt achiziţionate de către asiguratori, care emit, fără drept, comenzi în numele asiguraţilor numai către anumiţi distribuitori agreaţi. În plus, achiziţia pieselor de schimb este controlată de asiguratori prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date, potrivit membrilor ADPAR. Asiguratorii achită contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat, ignorând art. 55 din Legea nr. 136/1995 şi art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca plăţile să se efectueze către asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru prevenirea unui comportament inadecvat al asiguratorilor sau depăşirea obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege, potrivit documentului.
În plus, pentru cumpărarea pieselor de schimb, societăţile de asigurare percep anumite taxe, comisioane, bonusuri de la distribuitori şi chiar comisioane pentru termenul de plată al pieselor de schimb livrate de distribuitori, "cu toate că despăgubirea, conform art.36 alin. (1) din Norme, se plăteşte în maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrând caracterul profund comercial al operaţiunilor/activităţilor de cumpărare/intermediere de mărfuri cu obţinerea de venituri, realizate de asiguratori, încălcând astfel în mod flagrant dispoziţiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societăţilor de asigurări desfăşurarea altor activităţi decat cea de asigurare".
Reprezentanţii ADPAR susţin că practicile asiguratorilor vor duce la eliminarea unităţilor reparatoare independente de pe piaţa pieselor auto şi la împiedicarea accesului pe piaţă a tuturor distribuitorilor de piese auto. În plus va exista un control al preţurilor şi a orei de manoperă a pieselor de schimb, prin modul de lucru al platformelor informatice, potrivit membrilor ADPAR. O altă consecinţă va fi condiţionarea încheieii unor contracte de plată a unor comisioane/bonusuri sau prestaţii care nu au legatură cu obiectul acestora, care vor avea efecte negative directe asupra drepturilor şi intereselor legitime ale asiguraţilor şi mai mult, păgubiţii vor fi împiedicaţi să-şi aleagă unitatea reparatoare dorită, au adăugat reprezentanţii ADPAR.