Proiectul de lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetrele petroliere offshore, numit "pl-x 33", a trezit îngrijorarea organizaţiei neguvernamentale Asociaţia Dominocost.
ONG-ul consideră că proiectul adoptat deja de Senatul României şi aflat în dezbatere la Camera Deputaţilor este "vădit neconstituţional şi va acţiona în detrimentul intereselor României, a calităţii vieţii şi intereselor oamenilor care locuiesc în unele zonele costiere".
Printre motivele subliniate de asociaţie se află: încălcarea autonomiei locale - dreptul primăriilor de a hotărî ce se construieşte în localităţile lor - în favoarea companiilor petroliere; încălcarea drepturilor cetăţenilor de a participa la luarea deciziilor în materie de urbanism şi construire pentru proiecte gen Petromidia, executate în localităţile lor de companiile petroliere şi încalcă dreptul constituţional la un tratament egal în faţa legii, fie că sunt cetăţeni simpli, care trebuie să întocmească documentaţii de urbanism şi să respecte restricţii şi interdicţii de urbanism pentru construirea unei case pe litoral, fie că sunt companii petroliere cu cifre de afaceri de zeci de miliarde de dolari ce doresc să construiască obiective gen Petromidia.
Totodată, Asociaţia susţine că proiectul legislativ creează precedente grave prin derogarea totală de la legislaţia urbanismului şi construcţiilor pentru obiective cu impact major, gen Petromidia, caracteristice începutului revoluţiei industriale, perioadă în care nu existau meseria de urbanist sau conceptul de dezvoltare durabilă şi creează posibilitatea legală şi morală ca, prin legiferarea derogărilor şi încălcărilor autonomiei locale, şi alte entităţi, din alte domenii cu impact semnificativ, gen Roşia Montană, să solicite legi speciale cu aceleaşi avantaje şi derogări.
Asociaţia invocă şi faptul că proiectul legislativ impune interdicţii şi restricţii pe terenurile românilor, situate în zone rare şi valoroase pentru ei şi pentru potenţialul turistic - litoral limitat al ţării, în favoarea unor companii petroliere private (titularii de acorduri petroliere offshore), face o expropriere mascată, fără justă şi dreaptă despăgubire, în folosul unor companii petroliere, prin instituirea interdicţiilor şi restricţiilor de construire impuse terenurilor oamenilor, în favoarea companiilor petroliere, şi exclude Comitetul Naţional al Zonei Costiere (CNZC) de la luarea deciziilor de amplasament în zona costieră a obiectivelor companiilor petroliere. CNZC este instituţia care, în mod legal, se ocupă de armonizarea dezvoltării în zona costieră de 16 ani, având în componenţa ei, printre alţii, Institutul de Cercetare "Grigore Antipa" şi alte ONG-uri care apără mediul şi litoralul.
În plus, ONG-ul consideră că prin acest proiect se permite irosirea a cel puţin 3 kilometri liniari, de deschidere la Marea Neagră, pretabili pentru turism, doar la un singur obiectiv, construit de companiile petroliere în zona litorală (România mai are aproximativ 17 kilometri liniari, deschidere la Marea Neagră, liberi pentru construcţii, care sunt potriviţi turismului de masă, iar aceste obiective, gen Petromidia, pot fi construite mai în interiorul uscatului pentru a lăsa litoralul turismului şi recreerii).
Asociaţia Dominocost mai transmite că proiectul de lege permite companiilor petroliere să nu respecte planurile de urbanism, planurile de amenajare a teritoriului, planurile de management şi planurile de gospodărire integrată a zonei costiere şi să nu întocmească documentaţii de urbanism şi de amenajarea teritoriului, la construirea de obiective gen Petromidia, în zone cu vocaţie turistică.
De asemenea, ONG-ul consideră că proiectul legislativ creează o inegalitate fiscală între titularii de acorduri petroliere offshore şi titularii de acorduri petroliere onshore şi răpeşte guvernelor şi parlamentelor viitoare dreptul legal de a modifica fiscalitatea în privinţa activităţilor comerciale ale titularilor de acorduri petroliere offshore (în viitor, în funcţie de nevoi şi de condiţiile economice, legiuitorii au dreptul să modifice diverse impozite aplicate românilor, dar, conform proiectului acesta, nu vor mai putea modifica, cel puţin 30 ani, ce vor plăti companiile petroliere offshore).
"Proiectul legislativ permite preluarea din legislaţia anterioară (legislaţia din perioada vânzării dezastruoase a Petrom) a reglementărilor fiscale favorabile companiilor petroliere şi abrogă reglementările fiscale care aduc mai mulţi bani la buget, adoptate în guvernările anterioare", mai susţine Asociaţia, amintind şi de explozia uriaşă, din 12 decembrie 2017, de la obiectivul Baumgarten-Austria, soldată cu răniţi şi pagube însemnate, şi explozia din 15 ianuarie 2018 de la obiectivul Hurezani-Gorj, soldată, de asemenea, cu pagube însemnate. În opinia Asociaţiei, obiectivele pe care proiectul le vrea a se autoriza prin derogări şi încălcări ale drepturilor primăriilor şi vecinilor nu pot fi impuse unor oameni şi primării.
Asociaţia Dominocost transmite: "Ne întrebăm dacă proiectul «pl-x 33» a fost propus şi redactat de guvern sau doar de avocaţii ROPEPCA, pentru că interesele companiilor petroliere offshore sunt foarte bine reprezentate, în schimb interesele turiştilor români, cât şi interesele fiscale prezente şi viitoare ale statului, nu sunt deloc apărate şi reprezentate".
ONG-ul cere parlamentului să voteze împotriva "pl-x 33" şi solicită organelor abilitate, care au ca misiune apărarea României şi a cetăţenilor săi, să se autosesizeze cu privire la aspectele semnalate.
Proiectul de lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, iniţiat de guvernul Mihai Tudose, a trecut de Senat şi se află, în prezent, la Camera Deputaţilor.
Unii parlamentari susţin că mai multe reglementări prevăzute în proiectul de lege în cauză contravin prevederilor Constituţionale, reglementărilor Uniunii Europene, tratatelor la care România este parte şi sunt în discordanţă cu legile-cadru în domeniu, fiind de natură să afecteze stabilitatea legislaţiei şi să provoace diferenţe de tratament şi favorizări ale unor entităţi. Aceştia acuză că avizul Consiliului Legislativ a fost dat cu încălcarea prevederilor art. 46(3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Legislativ, în sensul că avizul ar fi trebuit să fie negativ.
La art. 18 se prevede că "titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi beneficiază, pe toată perioada derulării acestora, de nivelul de redevenţă, cotele procentuale de redevenţă petrolieră, pragurile de producţie brută aferentă acestor cote şi de reglementările fiscale existente de la data intrării în vigoare a prezentei legi".
Tot în acest proiect de lege, este eliminată impozitarea veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale pentru operatorii offshore. Mai mult, în proiectul de lege se mai spune că, în situaţia în care titularii acordurilor petroliere referitoare la perimetrele petroliere offshore aflate în curs de executare la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt obligaţi să plătească orice sume percepute de autorităţile publice în plus faţă de sumele care ar fi fost datorate în conformitate cu prezenta lege, aceştia vor fi îndreptăţiţi la un credit fiscal integral calculat anual pentru sumele suplimentare achitate. Consiliul Concurenţei a transmis, recent, că aceste prevederi ar putea reprezenta ajutor de stat.
1. Comentariu
(mesaj trimis de Vlad Popincu în data de 10.07.2018, 13:48)
Legea petrimtrelor petroleire trebuie in primul rand sa Nu afecteze operatorii din turism care si-asa o duc de azi pe maine.Legea cu toate imperfectiunile ei,intreb ca roman, cine a scris-o,sper nu unul d ela Uniunea Scriitorilor. Cel sau cei care au redactata proeiectul sa ne spuna care au fost sursele de inspiratie,aveam un nivel de referinta, Norvegia avansata in acest domensiu. Se stie ca Norvegia aplica o cota de 78% din orice venit si cu asta norvegienii au inchis probelma. trebuie sa se stie ca Norvegia Nu a facut rabat,indiferetn ce firma ii foloseste platorul continental,ne mai miram ca are aproape 1000 mld de dolari SUA !!!!!!!!!! din care investeste anul 5/7 la suta pentru educatie, sanatate, infrastrcutura, altele.daca cei doi actori de la PSD Liviu si Iancu au judecat stramb sa s eia d emana si sa iasa din viata poltiica definitiv. Aici nu est loc d ejoaca, este o chestiune care priveste viitorul Romaniei, dezvoltarea viitoare care ca si in Norvegia se bazeaza pe resursele anturale.Statul din cele 200 miliarde de dolari, ca s ainteleaga romanii, trebuie sa castige cel putin70/75 milairde dolari si Nu aproape 20 milairde dolari cum spune mustaciosuld e Liviu dragnea, care habr nua re ce isneaman o isntalatide foraj si care poate a mai vazut prin zona Videle unitatile d epompare. Sa nu ne jucamcu viata si sperantele romanilor ca nu-i vad deloc bien pe axesti doi d ela PSD.sa apara legea in Monitroul oficial in varianata pe care au declarat-o dar convingerea este ca aceatsa lege este perfectibila, nu poate sa ramana asa, este vorba d evenituri extrem de mari, pe durata de explaotare care se intinde pe 20/25 ani se obtin sume uriase de ordinul a 100 muld dolari SUA la nivelul anului 2018.
Sa nu le mai plangem pe umerii companiilor mari gen Exxon-Mobil, ca au resurse financiare de 15 ori cat PIB-ul Romaniei (peste 3000 milairde
de dolari SUA !!!!).
2. Comentariu
(mesaj trimis de Vlad Popincu în data de 10.07.2018, 13:48)
Legea petrimtrelor petroleire trebuie in primul rand sa Nu afecteze operatorii din turism care si-asa o duc de azi pe maine.Legea cu toate imperfectiunile ei,intreb ca roman, cine a scris-o,sper nu unul d ela Uniunea Scriitorilor. Cel sau cei care au redactata proeiectul sa ne spuna care au fost sursele de inspiratie,aveam un nivel de referinta, Norvegia avansata in acest domensiu. Se stie ca Norvegia aplica o cota de 78% din orice venit si cu asta norvegienii au inchis probelma. trebuie sa se stie ca Norvegia Nu a facut rabat,indiferetn ce firma ii foloseste platorul continental,ne mai miram ca are aproape 1000 mld de dolari SUA !!!!!!!!!! din care investeste anul 5/7 la suta pentru educatie, sanatate, infrastrcutura, altele.daca cei doi actori de la PSD Liviu si Iancu au judecat stramb sa s eia d emana si sa iasa din viata poltiica definitiv. Aici nu est loc d ejoaca, este o chestiune care priveste viitorul Romaniei, dezvoltarea viitoare care ca si in Norvegia se bazeaza pe resursele anturale.Statul din cele 200 miliarde de dolari, ca s ainteleaga romanii, trebuie sa castige cel putin70/75 milairde dolari si Nu aproape 20 milairde dolari cum spune mustaciosuld e Liviu dragnea, care habr nua re ce isneaman o isntalatide foraj si care poate a mai vazut prin zona Videle unitatile d epompare. Sa nu ne jucamcu viata si sperantele romanilor ca nu-i vad deloc bien pe axesti doi d ela PSD.sa apara legea in Monitroul oficial in varianata pe care au declarat-o dar convingerea este ca aceatsa lege este perfectibila, nu poate sa ramana asa, este vorba d evenituri extrem de mari, pe durata de explaotare care se intinde pe 20/25 ani se obtin sume uriase de ordinul a 100 muld dolari SUA la nivelul anului 2018.
Sa nu le mai plangem pe umerii companiilor mari gen Exxon-Mobil, ca au resurse financiare de 15 ori cat PIB-ul Romaniei (peste 3000 milairde
de dolari SUA !!!!).