Actualizare 20:01 ASF: Conciliatorii SAL-Fin care sunt sau au fost angajaţi ai unui asigurător parte în litigiu au obligaţia să se abţină
Conciliatorii care lucrează pentru platforma de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în iulie anul trecut, au obligaţia de a se abţine de la soluţionarea unei cereri în cazul în care sunt sau au fost angajaţi ai unui asigurător implicat în litigiul respectiv, a informat marţi ASF, ca răspuns la acuzaţiile aduse de Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), potrivit unui comunicat de presă al ASF trimis Redacţiei.
În document se arată: "Prin urmare, nu a existat niciun caz soluţionat prin intermediul SAL-Fin în care un conciliator să fie salariat sau să fi fost remunerat direct sau indirect de către acesta. Mai mult decât atât, consumatorul are la dispoziţie toate informaţiile necesare pentru a decide dacă doreşte sau nu să fie reprezentat de către un conciliator care lucrează în domeniu, având posibilitatea să sesizeze orice fel de abatere pe care o constantă în cadrul soluţionării".
Autoritatea a precizat că eventualele probleme cu conciliatorii sunt judecate de plenul concilatorilor, care reprezintă corpul experţilor, independenţi de ASF, care deliberează asupra problemelor.
În comunicat se mai precizează: "Până la această dată, nu au existat contestaţii privind imparţialitatea conciliatorilor în cadrul procedurilor soluţionate. Hotărârile şi încheierile date de către conciliatorii SAL-Fin au fost acceptate de părţi în proporţie de peste 99%, existând doar o singură hotărâre atacată pe rolul instanţelor judecătoreşti".
Conciliatorii SAL-Fin au primit, până în prezent, 120 de cereri de soluţionare, dintre care 98 au fost acceptate, 16 sunt în proces de conciliere, 75 sunt soluţionate, iar una este contestată, conform sursei citate.
(C.V.)
--------
Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) a transmis consiliului ASF o solicitare de revocare a mandatului colegiului SalFin, retragerea autorizaţiei de practică a conciliatorilor SAlFin incompatibili, retragerea autorizatieie de practică a conciliatorilor SalFin care deşi nu îndeplineau criteriile de experienţă şi/sau pregătire, au fost admişi să practice această activitate, precum şi modificarea regulamentului SalFin prin dezbatere publică transparent, potrivit unui comunicat de presă.
Reprezentanţii ASSAI precizează: "SalFin este o altă idee bună transpusă în practică de către ASF în cel mai ticălos mod cu putinţă. Această structură a fost constituită la nivel declarativ, că find o entitate care să reprezinte o alternativă extrajudiciară pentru soluţionarea litigiilor consumatorilor de produse financiare non-bancare, ASF intenţionând să ofere un instrument de soluţionare alternativă a litigiilor într-un mod independent, imparţial, transparent, eficace, rapid şi echitabil în scopul asigurării unui nivel înalt de protecţie a consumatorilor şi a bunei funcţionari a pieţei".
O parte de 35% dintre conciliatorii SalFin sunt angajaţi full-time, cu forme legale, pe diferite poziţii, în cadrul companiilor de asigurări, iar asta înseamnă că cei cărora li se solicită sprijinul că să stabilească dreptatea în cadrul unui litigiu în acest domeniu, sunt angajaţii firmelor reclamate de către consumatori, potrivit sursei citate.
Cristian Muntean, Preşedinte ASSAI a declarat: "Este că şi cum am solicită sprijinul unei instanţe judecătoreşti în speranţa că ni se va face dreptate însă, judectorul ar încasa luna de luna, un salariu din partea celor pârâţi. Ce soluţii ar da un astfel de judecător?".
Conform sursei, Colegiul SalFin a încălcat art. 24 alineat 5) din Ordonanţă 38/2015 care prevede că "Membrii Corpului conconciliatorilor sunt independenţi, imparţiali şi trebuie să dispună de o bună reputaţie şi expertiză adecvată".
Unii conciliatori SalFin nu îndeplinesc criteriile minime de experienţă şi/sau pregătire în domeniul asigurărilor. Astfel, avocaţi/mediatori fără experienţă în domeniul asigurărilor au fost admişi să practice o meserie pentru care nu sunt pregătiţi, se mai arată în sursă.
În comunicatul de presă se mai susţine: "SalFin a restrâns drepturile consumatorului de a fi reprezentat prin mandatari în situaţia în care consumatorul a decis că despăgubirea să fie achitată în contul reparaţiilor efectuate de unitatea service care deţine şi calitatea de mandatar al consumatorului. Aşadar, Colegiul SalFin încalcă atât prevederile art. 2009 din Cod Civil privind dreptul de reprezentare a unei persoane prin mandatari, cât şi ale art. 8, lit.b) din Ordonanţă 38/2015 care recunoaşte dreptul părţilor să aibă acces la procedura fără a fi private de dreptul lor de a fi reprezentate sau asistate de o terţă persoană în orice etapă a procedurii".
Prin urmare, "SalFin va respinge cererile formulate de către persoane juridice sau fizice indiferent de titlul actului în baza căruia s-a formalizat reprezentarea/asistarea atunci când consumatorul a renunţat la drepturile sale în favoarea reprezentantului sau terţului care îl reprezintă", potrivit adresa către păgubitul RCA din partea SalFin.
Reprezentanţii asociaţiei au transmis: "Conciliatorii SalFin (angajaţi cu forme legale ai firmelor de asigurări) s-au înţeles să folosească aceleaşi formulări de respingere a solicitărilor consumatorilor/mandatarilor, folosind acelaşi draft de respingere în sistem "copy-paşte" atunci când primesc solicitări din partea unui consumator care le solicită sprijinul. Asta arată faptul că aceşti conciliatori plătiţi de către ASF s-au înţeles între ei, prejudiciind grav interesele consumatorilor".
Reprezentanţii ASSAI consideră că lipsa unor termene şi proceduri clare în Regulamentul SAlFin prin care asigurătorul să fie obligat să răspundă către SalFin într-un termen rezonabil de timp, conduce la prelungirea nejustificată a soluţionării, această ajungând să fie finalizată abia în şase luni. Conducerea ASSAI susţine că astfel de termene extrem de îndelungate şi prietenoase cu societăţile de asigurări, au rolul de a descuraja petenţii în a solicita sprijinul acestei instituţii.
În mod deliberat, lipsa unor proceduri şi termene clare de răspuns şi soluţionare a acestor litigii este în avantajul firmelor de asigurări şi în defavoarea consumatorului, se mai afirmă în sursă.
Cristian Muntean, Preşedinte ASSAI a mai afirmat: "Toate structurile de tip mafiot din România, cresc la umbră unor instituţii importante, pentru a păstra o aparenţă legalitate, dar o dată ce începi să "sapi" în interiorul lor, ajungi să te îngrozeşti şi să îţi pierzi iremediabil încrederea în acele instituţii. Toate aceste abuzuri grave se desfăşoară de peste 6 luni, sub nasul consiliului ASF, iar în aceste condiţii, am comunicat răspicat consiliului ASF care poartă răspunderea acelei structuri, să rezolve toate aceste probleme în maxim 15 zile, în caz contrar, ASSAI va sesiza organele de cercetare penală (alea, de care le este frică!)".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.06.2017, 19:00)
Solicitarea pare a fi amenintare si intimidare la adresa ASF. Acum ca a plecat Negritoiu, care e urmatoarea tinta? Service -urile auto sint corecte? Poate ar fi bun un control incepand de la acesti prestatori care sint o cauza reala a pretului mare RCA.
1.1. Esti murdar la gura (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Pacaliciule în data de 06.06.2017, 19:51)
Cata dreptate are acest ipochimen. Service-urile auto sunt de vina pt situatia de la ASF. Iti recomand sa rontai o guma de mestecat ca miroase.
PS: a ameninta cu legea nu este amenintare decat pt infractori.
Tu te-ai cam simtit amenintat.
De ce oare?
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.06.2017, 20:27)
Daca ai ceva de reclamat in legatura cu incalcarea legii, mergi direct la DNA! In caz contrar poti fi acuzat de tainuire. E mai cinstit decat sa ameninti in presa.
1.3. Tainuire inseamna sa nu faci publice informatiile (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de Ipochimenule în data de 06.06.2017, 23:06)
Iti plac banii din asigurari, nu-i asa?
Ca prea esti moralist cu ASF-ul.
Esti un dulce!
2. 35% e un numar?
(mesaj trimis de Crash în data de 06.06.2017, 23:05)
Asa si voi sunteti un ziar serios:))))