Piaţa noastră de artă nu este atât de mare încât să justifice crearea unui serviciu de consultanţă în acest domeniu, consideră analistul economic Aurelian Dochia.
Domnia sa, care este de părere că cei care investesc în artă sunt deja cunoscători, ne-a precizat: "Nu cred că avem o piaţă atât de mare încât să prindă viaţă un segment specializat de consultanţă în domeniul artei. Există investitori în artă, dar vor rămâne la nivel individual. Aceşti investitori au deja relaţii, ştiu ce apare pe piaţă, sunt cunoscători în domeniu".
Potrivit unui studiu realizat de Deloitte, se pare că, pe piaţa internaţională, lucrurile stau diferit.
Cercetarea arată că, pe fondul incertitudinii economice, interesul investitorilor migrează de la acţiuni şi obligaţiuni spre active fixe, iar cererea pe piaţa obiectelor de artă creşte. În acest context, la nivel global se conturează un nou palier de servicii profesionale, axat pe consultanţa financiară în domeniul artei.
Raportul Deloitte, ce reprezintă opiniile a peste 200 de bănci private, colecţionari de artă şi galerii, arată că, odată cu dezvoltarea pieţei globale de profil, obiectele de artă devin o categorie aparte de active.
Aurelian Dochia opinează că este foarte costisitor pentru o bancă să-şi deschidă servicii de consultanţă în artă.
La rândul său, analistul economic Florin Cîţu ne-a spus că în ţara noastră nu există încă servicii individuale de consultanţă pentru investiţii.
Domnia sa opinează: "Este ciudat ca o bancă să ofere consultanţă pentru investiţii, întrucât sfaturile pe care aceasta le oferă pot fi subiective, având în vedere că oferă acest serviciu pe un produs al său".
"În mod normal, ar trebui să existe consultanţă financiară în afara băncilor, dar, în prezent, noi nu avem aşa ceva. Singurii economişti consultanţi sunt în bănci. Cu siguranţă, însă, atunci când se va sfârşi criza, oamenii îşi vor aminti de greutăţile prin care au trecut şi vor căuta să-şi diversifice portofoliul de investiţii, utilizând servicii de consultanţă independente de bănci".
Potrivit lui Florin Cîţu, plaja inves-tiţiilor este foarte mare.
"Există aurul, petrolul, arta, farmaceutica etc., numai că este foarte importantă informaţia - trebuie să ştim cum şi când să investim. Evident că pot exista riscuri, dar alternative la depozite sunt şi au fost tot timpul".
• Prisecaru, "Art Mark": "În prezent, consultanţa în artă funcţionează în special ca serviciu conex al jucătorilor din piaţa de artă"
Piaţa artei a avut un trend pozitiv, în ultimii ani, potrivit specialiştilor din domeniu.
Răzvan Rusu, director de investiţii la "Certinvest", ne-a spus: "Am simţit acest trend şi avem un fond pentru investiţiile în artă. De la an la an, ne dăm seama că acest domeniu are o perspectivă - avem un volum mare de tranzacţionare, avem un patrimoniu divers de artişti, iar tot mai multe investiţii se mută pe această piaţă. În portofoliul «Cerinvest», o parte din bani se îndreaptă în fondul de artă, fapt care oferă o perspectivă de creştere".
Reprezentantul societăţii de administrare a investiţiilor din România consideră că este indicat ca cei care doresc să investească într-un fond diversificat să apeleze la profesionişti pentru selectarea acestuia.
"În prezent, segmentul de consultanţi în domeniu nu este extins, dar au fost făcuţi paşi în această direcţie. Deşi nu este o piaţă stabilă, apar noi instrumente şi noi meserii", ne-a mai precizat domnia sa.
Răzvan Rusu ne-a spus că, în cadrul băncilor, doar în portofoliile de "private banking", există unele servicii de consultanţă financiară, care-i sfătuiesc pe clienţi în demersurile lor de a participa la licitaţii de artă, de a stabili vizionări etc.
Constantin Prisecaru, director regional de vânzări în cadrul Casei de Licitaţii "Art Mark", susţine că, dacă în piaţa internaţională se remarcă o creştere a cererii de obiecte de artă pe fundalul crizei economice, în România creşterea cererii este cu atât mai spectaculoasă cu cât acest domeniu se află încă într-un stadiu incipient, având un potenţial de creştere spectaculos.
Potrivit domniei sale, în ultimii ani, randamentul mediu anual înregis-trat de investiţia în artă, în ţara noastră, s-a situat la aproximativ 25%, "depăşind cu mult câştigul din investiţiile tradiţionale şi încurajând tot mai mulţi investitori să privească arta ca pe o alternativă investiţională sigură şi profitabilă".
Domnia sa ne-a declarat: "Dacă la începutul anilor "90, piaţa de artă din România se adresa în special cunos-cătorilor, în ultimii ani această piaţă a atras tot mai mulţi novici, ce s-au apropiat de artă din prisma investiţională şi au reuşit treptat să dobândească remarcabile cunoştinţe de valoare artistică, dezvoltându-şi pasiunea pentru obiectul de artă. Acest nou val de cumpărători de artă mai puţin experimentat a fost întâmpinat de operatorii din piaţa cu servicii conexe, care să îi conforteze în procesul de achiziţie".
Potrivit domnului Prisecaru, paleta de servicii conexe este largă şi include, printre altele, cursuri de formare despre istoria artei şi mecanis-mele pieţei de artă, servicii de restaurare şi înrămare, dar şi consultanţă cu privire la investiţia în artă sau dezvoltarea unei colecţii.
În prezent, consultanţa în artă func-ţionează în special ca un serviciu conex al jucătorilor din piaţa de artă, la case de licitaţii, galerii de artă, negustori, experţi atestaţi şi evaluatori autorizaţi, ne-a spus Constantin Prisecaru, adăugând că acest serviciu se conturează tot mai mult şi în piaţa din România, odată cu dezvoltarea domeniului şi creşterea cererii de consulanţă în artă, ca serviciu independent. "Primele astfel de semne se arată în interesul sporit al băncilor, mai ales prin divizia de private banking/wealth management, care încep să îşi îndrume clienţii către artă ca o investiţie sigură, ferită de riscurile ce planează în prezent în sistemul bancar. Acest interes se observă şi în sporirea colecţiilor corporate care, mai întâi, au apărut la marile bănci, ce au urmat modelul consacrat de băncile din afară, dar care, mai nou, se întâlnesc şi la firme mai mici, companii de consultanţă şi cabinete de avocatură", ne-a declarat reprezentantul "Art Mark".
Domnia sa consideră că, aşa cum în China marii cumpărători de artă beneficiază fiecare de minim trei consultanţi în domeniu, şi în Româ-nia vom asista, la timpul potrivit, la împământenirea acestei practici şi la apariţia primelor birouri specializate în serviciul de consultanţă în artă".
• Deloitte: "Aprecierea valorii obiectelor de artă ar putea determina băncile să lanseze noi servicii de administrare a activelor"
"Arta nu mai este doar o diferenţă competitivă în structura de investiţii pe care o propun în mod tradiţional administratorii de averi, ci o cerinţă exprimată de client", spune Adriano Picinati di Torcello, directorul diviziei "Art & Finance" din cadrul "Deloitte" Luxemburg, adăugând: "Este o tendinţă pe care industria privată de administrare a averilor nu o poate ignora, în contextul în care clienţii lor au active estimate la 4.000 de miliarde de dolari".
Indicele de încredere Deloitte Art Tactic Art & Finance arată o încredere de la 32% la 42%, în ultimele 12 luni, în rândul administratorilor de active, în ceea ce priveşte dezvoltarea industriei de consultanţă financiară în domeniul artei.
Conform Deloitte, aprecierea valorii obiectelor de artă ar putea determina băncile să lanseze noi servicii de administrare a activelor. În 2011, niciuna dintre băncile implicate în studiu nu anticipa că va adăuga fondurile de investiţii în artă la platforma sa investiţională, în următorii doi-trei ani. În 2012, 18% dintre băncile chestionate au indicat că ar putea lua această decizie, în următorii doi ani.
"Diversificarea cererii are ca efect o schimbare a rolului pe care arta îl are în contextul administrării averilor, pe măsură ce se transformă din obiect al afectului într-un serviciu de administrare a activelor", spune Picinati di Torcello.
Raportul sugerează că băncile private se vor implica mai mult în domeniul artei şi filantropiei în următorii doi-trei ani. În contextul în care transferul de avere de la o generaţie la alta implică uneori sume foarte mari (active financiare şi non-financiare), administratorii de averi vor oferi asistenţă în domeniul moştenirilor de obiecte de artă şi a modalităţilor în care valoarea emoţională, financiară şi culturală se poate păstra cât mai bine, mai apreaciază cercetarea.
O altă tendinţă identificată de raportul Deloitte este garantarea creditelor prin colecţiile de artă, 41% dintre colecţionarii implicaţi în studiu recunoscând că ar face acest lucru.