"Avem o capacitate de distribuţie de dividende din profitul anilor precedenţi de 70 milioane lei"

A consemnat Andrei Iacomi
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 31 mai 2023

"Avem o capacitate de distribuţie de dividende din profitul anilor precedenţi de 70 milioane lei"

(Interviu cu Valentin Budeş, CFO, Sphera Franchise Group)

"Dezvoltăm business-ul prin achiziţii, brand-uri noi sau orice altă oportunitate care poate să aibă sens economic" "Managementul costurilor este unul dintre elementele ce ne securizează profitabilitatea business-ului pe termen lung"

Pentru Sphera Franchise Group, digitalizarea este o preocupare continuă, pe care compania a avut-o cu mult înaintea crizei pandemice care a accelerat acest proces în întreaga societate, ne-a spus Valentin Budeş, CFO al societăţii ce reuneşte sub umbrela sa lanţurile de restaurante KFC, Pizza Hut şi Taco Bell.

Directorul financiar al companiei afirmă că, pentru contracararea efectelor inflaţiei, Sphera a negociat cu furnizorii şi şi-a adaptat ofertele, astfel încât să poată gestiona costurile în structura finală a produselor pe care le vinde clienţilor săi. "Managementul costurilor face parte din filosofia noastră. Indiferent de contextul economic, suntem şi vom rămâne foarte concentraţi pe un management bun al costurilor, pentru că acesta este unul dintre elementele ce ne securizează profitabilitatea business-ului pe termen lung", spune Valentin Budeş.

Reporter: Pentru primul trimestru al anului, Sphera Franchise Group a raportat vânzări în creştere cu 20% şi un profit net de 7,3 milioane de lei, faţă de o pierdere de aproape 11 milioane în primele trei luni ale anului 2022. Evoluţia apare în urma creşterilor de două cifre la nivelul tuturor brandurilor şi pieţelor. Care au fost elementele care au stat la baza acestei performanţe?

Valentin Budeş: Rezultatele obţinute în primul trimestru reprezintă o performanţă extraordinară pentru noi. Sunt o dovadă a capacităţii noastre de a livra rezultate conform aşteptărilor şi reflectă continuarea strategiei pe care am început-o încă din 2022. Mă refer la un management foarte bun al costurilor, o strategie de marketing care a dat rezultatele aşteptate şi la continuarea dezvoltării eficiente a reţelei de restaurante pe care le operăm.

Practic, vorbim despre rezultate record, pentru că atât EBITDA în valoare absolută, cât şi vânzările sunt cele mai ridicate din istoria companiei, într-un prim trimestru. De asemenea, vorbim despre al nouălea trimestru consecutiv în care business-ul din Italia, un business relativ tânăr, a reuşit să înregistreze un nivel pozitiv al EBITDA, ceea ce creează premisele continuării consolidării profitabilităţii în acea ţară.

Reporter: Managementul eficient al costurilor a apărut pe fondul adaptării companiei la contextul ultimilor ani, cu pandemie şi război în Ucraina?

Valentin Budeş: Pe de o parte, managementul costurilor face parte din filosofia noastră. Indiferent de contextul economic, suntem şi vom rămâne foarte concentraţi pe un management bun al costurilor, pentru că acesta este unul dintre elementele ce ne securizează profitabilitatea business-ului pe termen lung. Evident nu reprezintă un element de sine stătător, ci este corelat cu alţi piloni ai strategiei noastre.

Pe de altă parte, în contextul ultimilor ani, a trebuit să luăm decizii specifice. În primul rând, începând cu anul 2020, a trebuit să luăm decizii pentru a răspunde pandemiei, iar apoi decizii generate de contextul inflaţionist în care încă ne aflăm. Principalul scop al măsurilor luate a fost minimizarea efectelor negative generate de aceste situaţii speciale, precum şi continuarea activităţii pe care o întreprindem în mod curent.

De pildă, pentru a contracara inflaţia, am negociat cu toţi furnizorii noştri, pentru a fi capabili să securizăm preţuri predictibile pe un termen cât mai lung. De asemenea, ne-am readaptat ofertele, astfel încât să putem gestiona ponderea costurilor în structura finală a produselor pe care le vindem clienţilor.

Reporter: Aţi menţionat că business-ul din Italia a înregistrat al nouălea trimestru pozitiv, la nivel de EBITDA. Care ar fi explicaţiile?

Valentin Budeş: Pe de o parte este vorba despre nivelul de dezvoltare al ţării, iar pe de altă parte este despre magnitudinea reţelei şi complexitatea business-ului.

În ceea ce priveşte complexitatea, mă refer la brand-urile pe care la avem în fiecare ţară. Dacă în România operăm toate cele trei brand-uri, KFC, Pizza Hut şi Taco Bell, în Italia operăm doar KFC.

De asemenea, magnitudinea este importantă. În România suntem de departe lideri de piaţă, din punctul de vedere al complexităţii tuturor tipurilor de servicii pe care le oferim, şi avem un număr impresionant de restaurante - am ajuns la borna de 100 de restaurante KFC. În schimb, în Italia suntem mai tineri, astfel încât avem mai puţine restaurante.

Un alt element care cântăreşte în ceea ce priveşte diferenţele de rezultate între ţări este modul în care operăm. În România suntem master francizori, pe când în Italia operăm business-ul împreună cu alţi operatori.

Reporter: Ce impact a avut inflaţia ridicată asupra activităţilor Sphera în primele trei luni ale anului? Cum s-a adaptat compania?

Valentin Budeş: Iniţial, inflaţia agresivă a fost suprapusă cu o criză logistică internaţională. În acea perioadă, mindset-ul era să ne asigurăm că avem materie primă, astfel încât să putem livra produsele clienţilor noştri. Odată ce criza a dispărut, ne-am concentrat pe controlul cât mai bun al costurilor, astfel încât clientul final să nu fie afectat.

În prezent, cu toate că inflaţia este încă ridicată, credem că a atins un platou şi a devenit relativ predictibilă, astfel încât putem să administrăm mai bine business-ul. Avem discuţii constante cu furnizorii şi, imediat ce reducerea inflaţiei aduce un potenţial de reducerea a costurilor, îl integrăm imediat în structura noastră de cost.

În astfel de perioade, una dintre soluţiile care fac diferenţa este comunicarea intensă cu furnizorii şi capacitatea de a adapta creşterea sau scăderea costurilor în structura internă a produselor pe care le oferim clienţilor.

Reporter: Un aspect esenţial pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitatea, este digitalizarea. Care sunt principalele direcţii de dezvoltare ale Sphera în acest sens?

Valentin Budeş: Pentru Sphera, digitalizarea este o preocupare continuă, pe care am avut-o cu mult înaintea crizei pandemice ce a accelerat acest proces în întreaga societate. Avem o abordare de tip 3D - ceea ce înseamnă Digital, Data şi Delivery.

Digital - se referă la relaţia dintre noi şi clienţi, atât interni cât şi externi. În esenţă, înseamnă îmbrăţişarea tehnologiei în modul de operare a restaurantelor. Avem kiosk-uri touch-less (ce nu necesită atingerea ecranului), kiosk-uri cu diferite funcţii ce îmbunătăţesc experienţa clienţilor, ceea ce este, atât în beneficiul lor, cât şi al nostru. Spun asta pentru că, s-a dovedit statistic că o comandă realizată prin kiosk generează un tichet mediu de valoare mai mare decât o comandă făcută prin interacţiune fizică.

Am dezvoltat şi continuăm să dezvoltăm partea de e-commerce. Vorbim de opţiuni de tip click & collect, care-i oferă clientului posibilitatea să comande de oriunde. Vorbim de programe de loialitate şi de multe alte soluţii în beneficiul clientului, unele introduse chiar în timpul pandemiei. Avem soluţii digitale şi în back of house (zonă care include bucătăria şi alte spaţii conexe) ceea ce înseamnă o rapiditate mai mare a transmiterii comenzii, un timp mai bun de execuţie, risc mai redus de eroare, etc.

De asemenea, pentru noi digitalizarea este o prioritate şi în ceea ce priveşte clientul intern. De pildă, avem un ERP (Enterprise Resource Planning) integrat cu diverse soluţii, precum şi multe alte lucruri.

Data - pentru noi este o sursă incredibilă de informaţie, care ne ajută să fim mai buni, mai eficienţi şi mai performanţi. Încercăm să extragem cât mai mult din imensitatea de date de care dispunem. Avem implementate soluţii de Business Intelligence, care ne servesc pentru luarea celor mai bune decizii.

Delivery - spre deosebire de alţi competitori, în Pizza Hut Delivery partea de livrare era status quo. Dar livram şi prin KFC, avem flote de curieri proprii, iar odată cu pandemia serviciul de livrare a căpătat o importanţă exponenţială. Am continuat să-l perfecţionăm, suntem prezenţi cu produsele noastre în platformele agregatorilor şi încercăm să îmbunătăţim în permanenţă procesul de comandă şi livrare către clienţii noştri.

Reporter: În raportul aferent primului trimestru, anunaţaţi că în acest an, Grupul Sphera intenţionează să deschidă zece restaurante - opt unităţi KFC în România şi două Taco Bell. Puteţi să ne daţi mai multe detalii?

Valentin Budeş: Strategia noastră este să ne concentrăm pe restaurante de tip Drive-Thru. De altfel, două restaurante KFC deja deschise în acest an, la Giurgiu şi Slatina, au acest format. Ne aşteptăm ca, în continuare, restaurantele pe care le vom deschide să fie preponderent de tipul Drive-Thru. Acest tip de restaurant este cel mai complex. Pe de o parte, acoperă toate variantele de servire - la interior, pe terasă, servire în maşină şi livrare. Dar pe de altă parte, timpul necesar pentru a construi o astfel de unitate este semnificativ mai mare decât un restaurant într-un food-court, unde deja există toată infrastructura.

Avem şi un parteneriat cu Rompetrol de care suntem mândri, pentru că reprezintă un format care nu mai există în momentul de faţă la noi în ţară. De asemenea, ne oferă capacitatea de a ne adresa anumitor momente de consum, pe care altfel nu le putem adresa. În primă fază avem trei restaurante în cadrul benzinăriilor Rompetrol şi suntem siguri că proiectul va avea succes şi va fi extins.

Reporter: Care sunt elementele principale pe baza cărora conducerea companiei ia decizia de a propune acţionarilor acordarea de dividende?

Valentin Budeş: Încă de la listare, Sphera a distribuit în mod constant dividende, alocând bani către acţionari inclusiv în 2020, an critic pentru industrie.

Există câteva criterii esenţiale pe baza cărora se propune acordarea de dividende. În primul rând, nivelul lichidităţii trebuie să fie suficient astfel încât să susţină o astfel de acţiune. În al doilea rând, suntem foarte atenţi la contextul marcoeconomic, avem diferite scenarii pe care le rulăm şi ne asigurăm că lichiditatea pe care o avem le poate susţine. În al treilea rând este vorba despre nevoia de investiţii, care la noi reprezintă un mix între finanţare bancară şi resurse interne. Dezvoltăm business-ul prin achiziţii, brand-uri noi sau orice altă oportunitate care poate să aibă sens economic şi se încadrează în cultura organizaţiei noastre. Acesta este un element foarte important, pentru că nu are sens să scoatem cash-ul din companie dacă putem să-l investim, astfel încât să generăm mai mult cash în viitor.

În momentul de faţă, chiar şi după dividendele de 20 de milioane de lei distribuite în luna martie către acţionari, încă avem o capacitate de distribuţie din profitul anilor precedenţi de 70 milioane de lei. Evaluăm constant fiecare element şi, în momentul în care considerăm că are sens să avem o nouă distribuţie de dividende, o supunem aprobării Consiliului de Administraţie şi apoi acţionarilor.

Reporter: Recent vi s-a prelungit mandatul de director financiar al Sphera, până în 2027. Ce obiective aveţi pentru următorii patru ani?

Valentin Budeş: Mandatul meu a fost prelungit împreună cu mandatul directorului general al grupului nostru, domnul Călin Ionescu, lucru de care sunt foarte încântat. Avem posibilitatea să continuăm ceea ce am început să construim, iar obiectivul nostru principal este profitabilitatea, pe care vom urmări să o atingem în următorii patru ani.

Reporter: Vă mulţumesc!

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb