Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului va lua, astăzi, o decizie în ce priveşte continuarea negocierilor pentru achiziţia pachetului majoritar al companiei IAR Ghimbav. În cursă se află şapte companii care au achiziţionat dosarul de prezentare al companiei braşovene IAR Ghimbav pentru a putea participa la actualul proces de privatizare.
Printre cele şapte companii se numără Grivco SA, companie care aparţine holdingului Grivco, deţinut de omul de afaceri Dan Voiculescu, preşedintele Partidului Conservator, UTI Systems, controlată prin UTI Holdings (Olanda) de controversatul om de afaceri Tiberiu Urdăreanu, RUPS SA Brazi, companie de repere industriale pentru piese de schimb şi utilaje şi echipamente petrochimice, Marcovici Capital Limited Israel, o companie de comerţ internaţional sau RO Mike Trade SRL. Acestea se vor lupta cu Aero Vodochody (Cehia) şi colosul francez Eurocopter, membru al concernului franco-germano-spaniol EADS.
Autoritatea, la cererea Eurocopter şi a companiei UTI Systems, a decis prelungirea termenului de depunere a ofertelor pentru cumpărarea IAR Ghimbav de la 23 iulie la 15 septembrie, "termen necesar pentru finalizarea propriului audit pe care îl realizează asupra societăţii".
Procesul de privatizare a IAR Ghimbav a fost reluat în data de 21 aprilie 2008, după ce procedura de privatizare demarată în 2006 nu s-a finalizat. Este vorba de oferta de privatizare a AVAS din 2006, când singurul ofertant interesat de IAR SA Ghimbav a fost Eurocopter SAS Franţa. În cadrul acestei proceduri, comisia de negociere a solicitat, permanent, ofertantului Eurocopter îmbunătăţirea ofertei depuse şi a prelungit succesiv, cu perioade de 30 de zile, termenul de valabilitate a ofertei până la data de 21 octombrie 2007. Aceasta a fost ultima prelungire a ofertei permisă de legislaţia în vigoare. Până la acea dată, ofertantul nu a depus oferta finală îmbunătăţită şi irevocabilă la sediul AVAS, iar contractul de privatizare nu a putut fi încheiat. Potrivit unor informaţii din piaţă oferta francezilor era atunci de doar un milion de euro.
IAR Ghimbav este o societate deschisă ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe piaţa de capital. AVAS deţine un pachet de 64,89% din acţiunile societăţii. Obiectul de activitate al companiei braşovene îl reprezintă construcţia şi reparaţia de aeronave. Ceilalţi acţionari ai societăţii sunt Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, cu 7,35% din capitalul social (în urma transformării unor datorii în acţiuni), Societatea de Investiţii Financiare Transilvania, cu 4,57%, alte persoane fizice (17,25%) şi juridice (5,98%).
Eurocopter mută o parte din operaţiuni în România
Pe de altă parte, Eurocopter a anunţat că va muta în România activităţile de mentenanţă, reparaţii şi revizie, deoarece aceste activităţi nu mai dau randament în Franţa. Anunţul a fost făcut după ce filiala franceză de servicii pentru elicoptere a pierdut unele contracte de mentenanţă în acest an. Conducerea companiei susţine că "măsura nu trebuie privită ca un transfer al activităţilor, ci ca o oportunitate de a câştiga noi contracte pe care nu le-am fi putut obţine în Franţa. Operaţiunea nu va conduce la reducerea forţei de muncă la Marignane, în sudul Franţei".
Conducerea Eurocopter a negat speculaţiile privind o asociere între decizia de a cumpăra firma germană specializată în mentenanţă pentru elicoptere Motorflug şi transferul operaţiunilor menţionate din Franţa în România. Potrivit companiei, achiziţionarea Motorflug face parte din planul de afaceri al Eurocopter de a dubla vânzările până în 2020, majorând contribuţia activităţilor de service la venituri la 50%, faţă de doar 30% în prezent.
1. Foc mic
(mesaj trimis de mihai în data de 15.09.2008, 20:14)
Mai bine mai tarziu decat niciodata!!!
Nu pot sa cred ca dupa 18 ani de tergiversari, se va intampla ceva pozitiv!!!!
Cine este viitorul proprietar?..... Precis mai apare ceva.... O neintelegere ....ceva.... nu se poate!!! Un dezacord! un ceva neprevazut.....anormal.... sunt curios ce o sa fie acest ceva! Ce vom mai gasi! pret prea mic, prea mare, terenuri neclarificate...trebuie sa mai fie ceva....protestele muncitorilor de azi....chiar nimic, NU CRED, vom afla maine!