Banca Europeană de Investiţii (BEI) este anchetată pentru administrare defectuoasă, după ce, la finele lunii februarie, Avocatul Poporului din Europa (Ombudsman) a trimis o scrisoare oficială de deschidere a acestui caz.
Ancheta vine după ce ONG-urile ClientEarth, CEE Bankwatch Network şi Counter Balance au adus în atenţie lipsa de transparenţă din cadrul băncii, respectiv încercările instituţiei de a bloca un control.
Plângerea ONG-urilor, depusă în septembrie 2016, a fost acceptată de către Ombudsman, care a anunţat că va investiga cazul şi i-a cerut BEI să dea explicaţii cu privire la politica sa de transparenţă.
ClientEarth, CEE Bankwatch Network şi Counter Balance s-au plâns din cauză că BEI - care investeşte circa 80 de miliarde de euro anual în proiecte - a blocat o contestaţie la noua sa politică de transparenţă, lansată de cele trei ONG-uri.
Politica de transparenţă a BEI ţine confidenţiale toate informaţiile cu privire la investigaţii - inclusiv cele de corupţie şi fraudă. De asemenea, politica sa creează excepţii "ilegale" cu privire la dreptul cetăţenilor de a controla banca.
Anais Berthier, avocat al ClientEarth, a declarat: "În cazul în care BEI opreşte examinarea publică a acţiunilor sale, utilizând aşa-numita politică de transparenţă, şi blochează contestaţiile la această politică, atunci îşi va încălca de două ori îndatoririle".
La rândul său, Xavier Sol, director al Counter Balance, a afirmat: "Atâta vreme cât o coaliţie de ONG-uri promovează un nivel ridicat de transparenţă pentru băncile publice din UE, salutăm decizia Ombudsmanului de a deschide o anchetă. Sperăm că acest lucru va face lumină în cultura secretului care încă este în vigoare la BEI. Este esenţial pentru contribuabilii europeni să ştie că fondurile europene sunt cheltuite în interes public".
Ombudsmanul va solicita BEI să răspunde plângerilor. Dacă banca va fi găsită vinovată de administrare defectuoasă, atunci va face recomandări în vederea îmbunătăţirii transparenţei acesteia.