Anul 2014 va fi critic pentru companii, în privinţa gestionării riscurilor, conform celei de-a treia ediţii a Barometrului de Risc a Grupul Allianz trimis astăzi redacţiei.
Întreruperea afacerilor şi a lanţurilor de aprovizionare, catastrofele naturale şi incendiul/explozia reprezintă principalele riscuri care continuă să rămână în atenţia companiilor la începutul anului 2014.
Axel Theis, CEO al Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS), a declarat: "Identificarea impactului interconectivităţii dintre diferitele riscuri reprezintă o prioritate de top pentru cei responsabili de managementul riscului. Planurile privind continuitatea afacerilor din ziua de azi trebuie să includă un număr din ce în ce mai mare de scenarii de risc, care uneori trebuie să reflecte efecte devastatoare secundare. De exemplu, o catastrofă naturală poate avea ca rezultat, printre altele, defecţiuni ale sistemelor IT, întreruperea afacerilor şi pene de curent".
Întreruperea afacerilor şi pierderile datorate lanţurilor de aprovizionare însumează, în jur de 50%, respectiv 70% din totalul pierderilor la proprietăţile asigurate, ajungând la aproximativ 26 miliarde dolari anual pentru industria asigurărilor, conform datelor din anul 2013. La fel ca în Barometrul de Risc publicat în 2012, acestea reprezentau principala grijă pentru companiile din întreaga lume, inclusiv din Australia, Brazilia, Franţa, Germania, Marea Britanie şi SUA.
În barometrul se mai arată că pierderile, ca urmare a celui de-al doilea risc major, catastrofele naturale, au totalizat peste 38 miliarde dolari în anul 2013. În anul anterior, datorită unui sezon al uraganelor ce a produs mai multe pagube, sumele s-au ridicat chiar la 75 miliarde dolari.
Conform experţilor Allianz, în anul 2014, cel mai mult a crescut conştientizarea privind riscurile cibernetice şi riscurile reputaţionale. Riscurile cibernetice sunt cele care au avansat cel mai mult în topul realizat de Barometrul de Risc, de la poziţia 15 la poziţia opt, în vreme ce riscurile reputaţionale se situează în prezent pe locul saşe de la locul zece.
Barometrul de Risc arată faptul că în Europa, reprezentanţii companiilor sunt mai încrezători în ceea ce priveşte viitorul zonei Euro, faţă de cum erau cu 12 luni în urmă. Cu toate acestea, câteva ţări rămân îngrijorate în ceea ce priveşte impactul programelor de austeritate: pentru Spania şi Portugalia.
Riscul de pierdere a reputaţiei sau a valorii de brand este riscul care a urcat cel mai mult în top zece riscuri pe continentul american (de pe locul opt în 2013 pe locul patru în 2014), în vreme ce lipsa talentelor reprezintă o altă preocupare importantă pentru această regiune, la fel ca pentru regiunea Asia Pacific.
Barometrul a fost realizat cu aproximativ 400 experţi , din 33 de ţări.