Reporter: Trimestrul al treilea a fost cel mai bun din istoria Sphera din punctul de vedere al vânzărilor şi cel mai bun al treilea trimestru din istorie din punctul de vedere al vânzărilor, al EBITDA şi al profitului net, conform raportului publicat de companie la Bursa de Valori Bucureşti (BVB). Care sunt elementele esenţiale care au stat la baza acestei performanţe?
Valentin Budeş: Într-adevăr, am încheiat primele nouă luni din 2024 cu vânzări record, iar profitul net normalizat a ajuns la 71,4 milioane lei, în creştere cu 66,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2023, reprezentând aproape 90% din profitul pe întreg anul trecut.
Performanţa foarte bună, la nivelul celor nouă luni şi a trimestrului trei în special, vine pe fondul majorării veniturilor peste creşterea la nivel de costuri. Ne-am extins reţeaua de restaurante chiar şi în pandemie, iar acum valorificăm aceste deschideri, care contribuie atât în vânzări, cât şi ca profitabilitate. Avem două companii care au atins recent pragul de rentabilitate - Taco Bell şi KFC Italia, care îşi aduc acum şi ele aportul. În plus, procesul de redresare a Pizza Hut începe să dea rezultate. Am redus semnificativ pierderile operaţionale ale restaurantelor în primele nouă luni, ajungând la doar 0,3 milioane lei, şi am înjumătăţit pierderea netă la 6,6 milioane lei în aceeaşi perioadă.
La nivel de costuri, avem de câţiva ani o politică de gestionare strictă a cheltuielilor, pe care am continuat-o, ceea ce ne-a permis să obţinem eficientizări şi la acest capitol.
Suntem încrezători că această abordare integrată, axată pe optimizarea operaţiunilor şi valorificarea investiţiilor strategice, este în măsură să susţină performanţa Grupului pe termen lung.
Reporter: Au existat diferenţe semnificative între rezultatele obţinute de branduri? Dacă da, care sunt explicaţiile?
Valentin Budeş: Da, au existat diferenţe între rezultatele lor, care ţin atât de mărimea, cât şi de istoricul fiecăruia.
KFC România, vedeta portofoliului nostru, este un brand extrem de puternic pe piaţa locală; are probabil cea mai mare notorietate în foodservice. Date fiind mărimea şi faza de consolidare în care se află, dinamica vânzărilor este de o singură cifră, însă deschiderile constante de-a lungul timpului şi economiile de scară permit rate de profitabilitate foarte bune. Profitul net normalizat a avut un plus de 45,9%, până la 74,9 milioane lei, iar EBITDA normalizat a crescut cu 37,1%, până la 112 milioane lei în primele nouă luni. Marja EBITDA a fost de 13,3%.
Restaurantele noastre din Chişinău au avut cel mai înalt ritm de creştere, de 10,9%, iar cea mai recentă adiţie la reţeaua noastră din Republica Moldova, un restaurant de tip food court pe care l-am deschis în septembrie, contribuie deja la această performanţă. KFC Moldova conduce în topul marjei EBITDA, cu un nivel impresionant de 19,3%. Este o reflectare a pieţei de foodservice din Republica Moldova, în plină dezvoltare.
În Italia, evoluţia brandului reflectă maturitatea pieţei, cu o creştere de 1,7% la nivel de vânzări, şi o marjă EBITDA de 7,9%.
Taco Bell îşi continuă creşterea constantă, cu un plus de 7,1% al vânzărilor şi un impresionant 83,8% la nivelul EBITDA. Brandul a atins pragul de rentabilitate în a doua jumătate a anului trecut, valorificând investiţiile continue de la intrarea sa pe piaţa din România, în 2017. Profitul de 2,1 milioane de lei şi creşterea spectaculoasă a EBITDA în primele nouă luni faţă de perioada similară din 2023 confirmă capacitatea brandului de a contribui pe termen lung la performanţa Grupului. Suntem foarte încrezători în perspectivele Taco Bell, motiv pentru care am deschis o nouă unitate în noiembrie şi intenţionăm să continuăm extinderea reţelei de restaurante.
Redresarea Pizza Hut este vizibilă. Eficientizarea la nivelul reţelei de restaurante a avut impact în vânzări, iar scăderea a fost mai mică decât în trimestrele precedente. La finele celor nouă luni, ne-am redus pierderile, dar, mai important, în trimestrul al treilea, brandul a înregistrat un profit din exploatare la nivelul restaurantelor de aproximativ un milion de lei şi a redus pierderea netă la doar 0,9 milioane de lei. Suntem optimişti cu privire la performanţa viitoare a Pizza Hut, pe măsură ce continuăm să implementăm planul de redresare.
Reporter: Din perspectivă bursieră, Sphera se evidenţiază ca fiind atât o companie de creştere cât şi un distribuitor de dividende. Cum reuşiţi să asiguraţi atât finanţarea dezvoltării (deschiderea de noi unităţi, investiţii în digitalizare, etc) precum şi recompensarea acţionarilor cu numerar?
Valentin Budeş: Fondurile proprii şi liniile de finanţare existente ne permit susţinerea actualului ritm de dezvoltare, care generază creşterea veniturilor şi a profitului. Acestea permit o politică atractivă de dividende, dar, pentru a susţine dezvoltarea viitoare şi, deci, a menţine acest cerc virtuos, investim permanent, dar echilibrat, şi realizăm un management riguros al costurilor.
Avem însă o filosofie de creştere astfel că, dacă vor exista oportunităţi care vor necesita investiţii consistente, le vom da curs. Avem un grad de îndatorare foarte redus, la nivel minim istoric de 0,24 datorie netă/EBITDA, deci avem posibilitatea de a accesa fonduri suplimentare.
Reporter: Vă mulţumesc!