Reporter: Cum aţi caracteriza activitatea operaţională a Sphera Franchise Group din acest an?
Călin Ionescu: A fost un an intens, în care ne-am concentrat pe dezvoltare, eficientizare şi îmbunătăţirea experienţei clienţilor. Chiar dacă nu ţine de activitatea operaţională, punctez şi atenţia acordată relaţiei cu investitorii, o prioritate constantă a ultimilor ani.
Am deschis şapte restaurante noi - cinci KFC în România, unul în Republica Moldova şi un Taco Bell. Dintre unităţile KFC nou deschise, patru sunt de tip Drive Thru, un format pe care îl vizăm în mod special, deoarece acoperă toate canalele de servire (în restaurant, pe linia de drive, la livrare şi comenzi cu ridicare). Ne-am extins şi portofoliul, aducând un nou brand, Ciocolatitaliani, o experienţă premium pentru iubitorii de ciocolată.
Date fiind presiunile inflaţioniste care, deşi temperate, rămân încă la un nivel semnificativ, a fost nevoie să continuăm şi anul acesta demersurile de eficientizare. Am optimizat costurile şi am îmbunătăţit procesele, ceea ce a dus la rezultate financiare mai bune. Am reuşit acest lucru inclusiv prin digitalizare, care vine şi cu avantajul unei experienţe îmbunătăţite pentru clienţi.
Am introdus o nouă versiune a platformei noastre online, care permite accesarea întregului meniu KFC pentru comenzi cu ridicare sau livrare la aceleaşi preţuri ca în restaurante.
Am extins serviciul de livrare la nivel naţional, ceea ce a generat deja rezultate promiţătoare.
Şi, pentru că menţionam relaţia noastră cu investitorii, suntem mândri că am fost desemnaţi Star of the Year, în categoria Small/Mid Cap, în cadrul Galei Asociaţiei Române pentru Relaţia cu Investitorii, o recunoaştere a implementării unei strategii de excelenţă în comunicare, guvernanţă şi transparenţă, precum şi a utilizării mecanismelor pieţei de capital pentru a aduce beneficii acţionarilor.
Reporter: Sphera a anunţat recent extinderea portofoliului de branduri prin adăugarea francizei Cioccolatitaliani. Grupul intenţionează să dezvolte iniţial franciza în piaţa italiană, prima unitate urmând să fie deschisă anul viitor, dar are în vedere şi piaţa din România. Care sunt motivele pentru care Sphera s-a orientat către Cioccolatitaliani? Ce beneficii vă aşteptaţi să aducă acest brand cu produsele sale pentru clienţii Sphera şi pentru acţionari/companie?
Călin Ionescu: Strategia noastră de extindere vizează adăugarea în portofoliu de branduri din industria foodservice care au potenţial de dezvoltare, un istoric de profitabilitate şi se aliniază valorilor Sphera Group. Am avut întotdeauna în considerare şi alte segmente decât QSR (quick service restaurants - restaurante cu servire rapidă), inclusiv din motive de diversificare, pentru că sporeşte sănătatea portofoliului.
Extinderea în acest segment ne oferă oportunitatea de a atrage noi clienţi din ce în ce mai orientaţi către calitate. In plus, Cioccolatitaliani va contribui la diversificarea surselor de venit ale Grupului, aducând un flux suplimentar de venituri dintr-un segment premium.
Estimăm că o unitate Ciocolatitaliani atinge pragul de rentabilitate după aproximativ un an de funcţionare, iar acest potenţial excelent de a contribui la profitabilitatea Grupului este unul dintre motivele pentru care am decis includerea brandului în portofoliu nostru.
Pentru acţionari, Ciocolatiitaliani este confirmarea dezvoltării Sphera într-un mod sănătos şi cu impact imediat în profitabilitate.
Reporter: Care sunt principalele criterii pe baza cărora vă selectaţi furnizorii de materii prime? Puteţi detalia?
Călin Ionescu: Furnizorii pentru principalele materii prime sunt selectaţi în urma unui proces riguros de audit sub aprobarea francizorului nostru, YUM! Brands, care are în vedere calitatea, siguranţa alimentară şi sustenabilitatea. Colaborăm îndeaproape cu furnizorii aprobaţi pentru a ne asigura că respectă standarde stricte de calitate şi cerinţele de mediu şi sociale pe întregul lanţ de aprovizionare. Avem un sistem avansat de monitorizare a aprovizionării, transportului şi stocurilor, care ne permite să urmărim trasabilitatea ingredientelor şi să intervenim preventiv. Parteneriatele cu auditori independenţi şi utilizarea standardului HACCP (n.r. Sistem de Analiză a Riscurilor în Punctele Critice de Control) asigură o verificare constantă a calităţii materiilor prime.
Reporter: Pe lângă deschiderea de noi restaurante, Sphera închide anumite unităţi (de plidă între 30 septembrie 2023 şi 30 septembrie 2024 au fost închise 12 unităţi Pizza Hut, două unităţi KFC şi una Paul, toate în România). Care sunt criteriile pe baza cărora compania ia decizia închiderii unei unităţi?
Călin Ionescu: Realizăm periodic analiza performanţei unităţilor din portofoliul nostru, din mai multe perspective - a impactului prezent în business, a potenţialului pe termen mediu şi lung precum şi din punct de vedere al anagajamentelor contractuale. Strategia noastră este de dezvoltare continuă, iar un pilon important este consolidarea în portofoliu a acelor restaurante care aduc plus valoare în business sau vor aduce într-un orizont mediu de timp.
În cazul specific al unităţilor Pizza Hut închise, acestea au fost aproape în totalitate unităţi care deserveau zone geografice cu un grad mare de suprapunere, ca urmare a consolidării sub un singur brand şi alinierii operaţiunilor Pizza Hut şi Pizza Hut Delivery. Aceasta este o acţiune care urmează trendul la nivelul francizorului nostru, YUM!, România fiind printre puţinele pieţe în care cele două branduri operau separat. Dar este şi rezultatul noilor condiţii de piaţă - din pandemie, graniţele dintre dine-in şi delivery s-au estompat, astfel că, din punct de vedere operaţional, exista o suprapunere între operaţiunile celor două branduri.
În cazul unuia dintre restaurantele KFC închise (Liberty), proprietarul spaţiului a decis recoversia întregii platforme pe care se afla într-un nou concept. Pentru cel de-al doilea, se afla într-un spaţiu închiriat al cărui contract a ajuns la termen şi am decis să nu prelungim, în urma analizării factorilor menţionaţi mai sus.
O situaţie contractuală similară a existat şi în cazul Paul şi am decis să nu mai realizăm prelungirea întrucât brandul nu face parte din core business-ul nostru. Unitatea, deţinută de compania care operează brandul KFC, a fost deschisă înainte de constituirea Grupului Sphera, care a încorporat la momentul înfiinţării doar brandurile KFC şi Pizza Hut.
Reporter: Elementele ESG (Environmental, Social & Governance) reprezintă, de ceva timp, criterii importante pe baza cărora investitorii evaluează companiile. Cum abordează Sphera Franchise Group aceste elemente?
Călin Ionescu: Credem într-un model de business ESG care să fie sustenabil din punct de vedere economic, de aceea urmărim ca măsurile pe care le adoptăm să fie benefice atât din punct de vedere al mediului sau social, cât şi pentru companie. Utilizăm resurse în mod eficient şi reducem impactul asupra mediului prin practici precum eficientizarea consumurilor sau aprovizionarea cu energie din surse regenerabile. Obiectivul de a implementa iluminat eficient energetic în toate restaurantele a fost atins deja din 2023, iar echipamentele au fost optimizate pentru un consum redus. Prin tehnologizare, facem o planificare mai bună a producţiei astfel încât să minimizăm risipa alinmentară.
În domeniul social, avem proiecte de creştere a bunăstării angajaţilor, promovăm diversitatea şi incluziunea şi susţinem dezvoltarea profesională şi personală. Peste 2% din totalul angajaţilor provin din comunităţi vulnerabile, au diverse naţionalităţi sau sunt persoane cu dizabilităţi. Avem o rată de promovare internă de 80% pentru rolurile manageriale din restaurante.
Furnizorii pentru principalele materii prime sunt selectaţi în urma unor audituri riguroase şi aprobaţi cu francizorul YUM! Brands. Spre exemplu, pentru ambalaje, colaborăm doar cu companii care deţin certificare PFEC sau FSC. Toţi furnizorii noştri de carne de pui au fost supuşi, în 2023, unui audit riguros privind bunăstarea animalelor.
Reporter: Care este cea mai mare provocare pentru Sphera în acest moment?
Călin Ionescu: Ne confruntăm cu aceeaşi provocare generalizată pentru toate industriile, dar cu precădere în HoReCa - lipsa forţei de muncă. O adresăm prin măsuri diverse, de la cele pentru fidelizarea angajaţilor la importul de forţă de muncă, dar credem că amploarea problemei şi cauzele atât de adânci necesită coordonarea mai multor actori. Acţiunile punctuale ale companiilor nu pot suplini implicarea statului, prin politici bine gândite care să demotiveze emigraţia sau chiar să îi atragă înapoi în ţară pe cei care lucrează în străinătate, sau pe cea a sistemului de învăţământ, care trebuie să pregătească elevii şi studenţii în acord cu cerinţele pieţei muncii.
Aş mai adăuga o provocare majoră şi anume impredictibilitatea cu privire la cum va arăta cadrul fiscal anul viitor. Sperăm ca orice modificări să fie luate doar după consultarea cu mediul privat, respectând timpul legal de implementare, şi să se aibă în vedere nu doar acoperirea deficitului bugetar, ci şi creşterea economică. Dacă soluţia la deficit vine doar din creşteri de taxe şi impozite, fără a lucra şi la componenta de cheltuieli, vor fi presiuni enorme pe bugetul individual şi pe profitabilitatea companiilor. Orice măsuri trebuie realizate având în vedere şi continuarea creşterii economice.
Reporter: Ce obiective are Sphera Franchise Group pentru anul 2025?
Călin Ionescu: De continuare a strategiei de dezvoltare atât prin deschiderea de noi restaurante, cât şi investiţii în remodelare şi digitalizare.
Similar ultimilor ani, ţintim în special unităţi de tip drive thru, pentru KFC şi Taco Bell în România, dar vedem potenţial de extindere şi pentru KFC Italia. Desigur, un proiect important este dezvoltarea Ciocolatitaliani, cu prima unitate urmând să fie inaugurată în prima parte a anului viitor în Italia şi sperăm ca, până la final de an, început de 2026, să deschidem şi în România.
Nu în ultimul rând, căutăm activ să ne extindem portofoliul. Ne dorim branduri compatibile cu valorile noastre, care să ne permită valorificarea unor sinergii de Grup şi cu istoric de profitabilitate. Este o provocare, dar şi o zonă cu potenţial imens.
Reporter: Vă mulţumesc!