În largul coastelor Spaniei, Portugaliei, Marii Britanii şi ale altor naţiuni europene se află zeci de nave gigantice pline de gaz natural lichefiat (GNL), transmite BBC, conform News.ro.
Răcit la aproximativ -160C pentru transport, combustibilul fosil este foarte solicitat. Cu toate acestea, navele rămân pe mare cu încărcătura lor preţioasă.
După ce a invadat Ucraina în februarie, Rusia a redus livrările de gaze către Europa, declanşând o criză energetică care a dus la creşterea preţurilor la gaze. Acest lucru a dus la temeri legate de penuria de energie şi la facturi ameţitoare pentru consumatori.
"S-a acumulat timp de aproximativ, aş spune, cinci-şase săptămâni", spune Augustin Prate, vicepreşedinte al pieţelor de energie şi mărfuri la Kayrros, unul dintre numeroşii observatori care au urmărit evoluţia situaţiei.
El şi colegii săi urmăresc navele prin intermediul semnalelor AIS (Automatic Identification System), care sunt transmise de către nave către receptoare, inclusiv pe sateliţi.
O altă persoană care a urmărit acumularea de nave este Fraser Carson, analist de cercetare la Wood Mackenzie. În această lună, el a numărat 268 de nave de GNL pe apă la nivel mondial - cu mult peste media pe un an de 241. Dintre cele aflate în prezent pe mare, 51 se află în apropierea Europei.
El explică faptul că naţiunile europene au început să cumpere gaze naturale în timpul verii, cu scopul de a umple rezervoarele de stocare de pe uscat cu gaze. Acest lucru a fost menit să asigure că vor fi disponibile cantităţi mari de combustibil pentru a acoperi necesarul de energie în această iarnă.
Obiectivul iniţial era de a umple instalaţiile de depozitare la 80% din capacitatea lor totală până la 1 noiembrie. Acest obiectiv a fost atins şi depăşit cu mult înainte de termen. Cele mai recente date sugerează că nivelul total de stocare este acum de aproape 95%.
Importul de GNL a jucat un rol esenţial în realizarea acestui obiectiv pentru Europa.
Dar, pe măsură ce GNL continuă să fie adus la ţărm, cererea de instalaţii care să încălzească lichidul şi să îl transforme înapoi în gaz rămâne ridicată. Nu există foarte multe astfel de instalaţii în Europa, în parte deoarece continentul s-a bazat mult timp pe gazul livrat prin conducte din Rusia.
Acesta este unul dintre motivele pentru care navele de GNL aşteaptă - unele stau la coadă pentru a avea acces la terminalele de regazeificare. Între timp, Germania şi Olanda au investit în noi instalaţii de regazeificare. Unele, construite rapid cu ajutorul unor nave de GNL transformate şi fixate pe docuri, ar trebui să devină operaţionale în câteva luni.
Pe lângă acest blocaj, în Europa se consumă mai puţin gaz decât s-ar putea consuma în prezent, deoarece vremea a fost foarte blândă până în octombrie.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 09:38)
Asta-i ca si cum ai aduce de peste mari si tari nisip in Sahara .
1.1. ??!!! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Tot eu în data de 25.10.2022, 09:39)
Daca nu-ti place mergi in Rusia. Te asteapta si cu ordinul de incorporare.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 10:46)
De ce nu pleci tu in Ucraina, si ei te asteapta cu ordinul de incorporare. Acolo sunt valori europene. Si coruptie si ideologii din anii 1930.
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 11:52)
Rusia e tara cea mai democratica si necorupta din lume, unde curge doar lapte si miere.
Cred ca e pe primul loc in topuri la cei mai fericiti cetateni!
Marea superputere s-a impiedecat de Ucraina, si se retrage din fata ei!
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 11:56)
Corect
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 10:42)
Iar Romgaz, si mai ales Transgaz dorm in papuci!
Noro, ca a tras Soccarul de TGN si a stresat....securicii din conducere !
Minune sa se realizeze terminalyl GPL din jud. Constanta, mai devreme de 2 ani
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 10:45)
Ministrul de finante al Frantei, Bruno le Maire, a declarat ca Europa nu trebuie sa se lase capturata de LNG-ul american care este vandut europenilor la un pret de 4 (da PATRU) ori mai mare decat americanii il vand industriasilor din SUA. Este evident ca America intentioneaza sa falimenteze industria europeana dupa ce au fost detonate conductele rusesti.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Credinciosul în data de 25.10.2022, 11:56)
Ministrul de finante al Rusiei, Anton Siluanov, a declarat ca Rusia trebuie sa continue razboiul din Ucraina astfel incat sa poata vande in continuare gazul la preturi cu 300% mai mari Europei.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 25.10.2022, 13:21)
Minti. Nu exista o astfel de declaratie.
Franța cere prețuri „mai ieftine” pentru gazul natural lichefiat american: „Nu putem accepta ca partenerul nostru american să ne vândă GNL de patru ori prețul"
12 Oct 2022
Ministrul Economiei din Franța, Bruno Le Maire, a cerut miercuri Statelor Unite livrarea către Franța de gaz natural lichefiat (GNL) „mai ieftin” , într-un moment în care criza energetică face ravagii în Europa din cauza războiului din Ucraina, scrie Le Monde.
"Așteptăm mai mult de la administrația americană”, a spus ministrul francez în timpul unui discurs la o întâlnire a miniștrilor de finanțe G7 la Washington. Franța se așteaptă, potrivit acestuia, „să obțină GNL mai ieftin printr-o abordare pe termen lung” .
Ministrul Economiei a criticat în special Statele Unite pentru că și-au vândut GNL „de patru ori prețul la care” îl vând furnizorilor americani", scrie BFMTV
În timp ce sancțiunile împotriva Rusiei de la invazia Ucrainei perturbă comerțul mondial, Bruno Le Maire a spus că se teme de o întărire a puterii economice a Statelor Unite în detrimentul Europei.
„Nu se pune problema ca noi să lăsăm ca conflictul din Ucraina să aibă ca rezultat dominația economică americană și slăbirea europeană”, a declarat ministrul Economiei în Adunarea Națională, insistând asupra necesității de a „găsi relații economice mai echilibrate pe problema energetică între aliații americani și continentul european”.
După invadarea Ucrainei, Rusia și-a redus drastic aprovizionarea cu gaze către Europa, de care anumite țări – precum Germania – erau foarte dependente. Continentul s-a îndreptat apoi către Statele Unite, a căror pondere a importurilor europene de GNL a crescut de la 28% la 45% între 2021 și 2022.
Prețuri abuzive pentru GNL?