Există puţine reforme structurale care au un cost fiscal pe termen scurt, aşa că autorităţile europene ar trebui să fie mai selective atunci când acordă guvernelor aprobarea de a depăşi normele referitoare la deficitele bugetare, pentru a stimula creşterea pe termen lung, a avertizat ieri Banca Centrală Europeană, transmite Reuters.
Comisia Europeană oferă statelor membre un anumit grad de flexibilitate în îndeplinirea normelor de deficit bugetar, cu condiţia să utilizeze cheltuielile suplimentare pentru a pune la punct reforme structurale care să stimuleze creşterea pe termen lung. În acest an, BCE a extins chiar aceste scutiri pentru a relansa eforturile de reformă. De exemplu, Franţa a primit un răgaz de doi ani pentru a-şi reduce deficitul bugetar, în urma unor angajamente de reformă, în timp ce Italia şi Belgia au evitat procedura de deficit excesiv tot graţie planurilor de reformă.
Însă un raport elaborat de BCE, care urmează să fie inclus în buletinul economic ce va fi public joi, critică această abordare.
"Având în vedere că doar un mic set de reforme structurale au costuri fiscale pe termen scurt, flexibilitatea prevăzută în Pactul de stabilitate şi creştere ar trebui utilizată cu atenţie, pentru a evita riscul să fie utilizată incorect. Cu excepţia notabilă a reformei sistemului de pensii, nu există costuri fiscale semnificative pe termen scurt asociate în general cu reformele structurale", se arată în raportul BCE.
Documentul sugerează că Uniunea Europeană trebuie să găsească modalităţi mai bune pentru a promova reformele pe termen lung. "Aplicarea clauzei referitoare la reformele structurale trebuie rezervată doar reformelor majore, pentru care beneficiile sustenabilităţii fiscale pe termen lung pot fi în mod clar cuantificate. De asemenea, la nivel general, accentul dezbaterii politice ar trebui să fie pus pe modalităţile mai bune prin care să fie stimulată adoptarea şi implementarea reformelor structurale", adaugă BCE.
Pe fondul unei creşteri economice anemice, BCE a cerut statelor membre să adopte reforme structurale pentru a stimula potenţialul de creştere pe termen lung. Însă până acum răspunsul a fost unul la limită, deoarece guvernele acţionează în intervale de timp care sunt prea scurte pentru a putea profita politic de beneficiile pe termen lung ale reformelor.