Banca Comercială Română (BCR) a lansat, ieri, o aplicaţie digitală ce caută să simplifice procesul de acordare a creditului imobiliar, permiţând încărcarea online a documentelor solicitate de bancă şi reducând efectiv procedura la doar trei săptămâni, potrivit reprezentanţilor băncii.
Aplicaţia, intitulată "Casa Mea", le dă posibilitatea clienţilor să nu se mai deplaseze la bancă pentru depunerea fiecărui document, dosarul de credit fiind online, le oferă o legătură directă de comunicare electronică cu funcţionarii băncii şi trimite periodic notificări în momentul îndeplinirii anumitor etape din procesul de acordare a creditului sau când sunt necesare alte documente. Aplicaţia a fost dezvoltată de către compania de tehnologie Qualitance, pe parcursul a zece săptămâni, procesul începând la finalul anului trecut.
Dana Dima Demetrian, vicepreşedinte pe retail şi private banking la BCR, a declarat: "Prin Casa Mea, orice client BCR are la dispoziţie, online, oriunde s-ar afla, un adevărat sistem de control al întregului proces de creditare, oferind permanent suport şi transparenţă. Aplicaţia este unică în România şi poate fi accesată foarte uşor, într-un mediu securizat, atât de pe telefon, cât şi de pe tabletă sau calculator".
Totodată, notarul sau agentul imobiliar al creditorului poate încărca şi el documente în aplicaţie. Însă, Dana Dima Demetrian a punctat la conferinţa de ieri că doar între 10 şi 15 notari au decis să folosească aplicaţia pentru a primi scanate actele necesare finalizării contractelor de vânzare. Domnia sa s-a arătat optimistă totuşi că numărul de notari care utilizează aplicaţia va creşte, în condiţiile în care BCR poartă discuţii în prezent cu asociaţiile notariale. "Încă zona legislativă împiedică validarea online a documentelor în original", a spus Dana Demetrian.
Peste 600 de clienţi şi-ar fi finalizat deja dosarul de credit imobiliar prin intermediul aplicaţiei, din cei 1.300 care au aplicat prin intermediul ei pentru un împrumut, potrivit datelor BCR.
La rândul său, Ioan Iacob, directorul general al Qualitance, a precizat: "În civilizaţia modernă, achiziţia unei locuinţe este cea mai importantă decizie financiară pe care 80% dintre oameni o vor lua în timpul vieţii lor. În acelaşi timp, momentul creditului ipotecar este în top 5 cele mai stresante experienţe de viaţă".
Aplicaţia acoperă doar creditul ipotecar standard oferit de BCR, nu şi programul Prima Casă.
De asemenea, Vlad Huţuleac, şeful departamentului credite la BCR, a precizat că în primele şase luni din acest an, 60% din creditele ipotecare noi acordate de BCR au fost credite standard, iar doar 40% au fost credite imobiliare Prima Casă, ponderea în creditele noi inversându-se în ultimii doi ani pe fondul incertitudinii privind legea dării în plată. El a mai spus că aproape toate creditele acordate pe parcursul acestui an au fost cu dobândă fixă, 80% pe primii cinci ani, iar 20% pe primii zece ani, evoluţia fiind de schimbare către termen lung, ce tinde să creeze o piaţă mai stabilă.