Guvernul are o datorie de 100 de milioane de euro faţă de compania americană Bechtel, care a finalizat, ieri, primii 42 de km ai Autostrăzii Transilvania, denumită A2, susţine ministrului Transporturilor, Radu Berceanu.
Radu Berceanu a explicat: "Acum trebuie să prindem din urmă nişte plăţi şi o să încercăm să facem şi acest lucru. Sunt nişte facturi care cred că sunt undeva la 70-80 de milioane de euro şi probabil că o să mai fie finalizarea asta, deci cred că suntem undeva în zona lui 100 de milioane de euro, poate undeva peste. Noi am primit o datorie foarte mare de anul trecut şi probabil că o să rămână nişte bani care să fie plătiţi şi în ianuarie".
Oficialul a adăugat că fiecare factură emisă se va plăti la o lună după emiterea ei, deci până în luna ianuarie 2010, datoriile către Bechtel vor fi achitate.
Berceanu a mai afirmat că, în opinia sa, proiectul Autostrăzii Transilvania necesită şi în 2010 o alocare bugetară asemănătoare cu cea din 2009, adică "în jurul a 400 de milioa-ne de euro", informează NewsIn.
Ministrul Transporturilor a mai menţionat că, spre deosebire de o autostradă construită la câmpie, care costă 6 milioane de euro pentru fiecare kilometru, Autostrada Transilvania a avut costuri de 11 milioane de euro pe km, fără să fie incluse sumele pentru exproprieri.
Berceanu a mai afirmat că intenţia Guvernului este ca până în 2012 să existe autostradă de la Târgu Mu-reş până la graniţa cu Ungaria, iar în acest sens, la mijlocul lunii ianuarie 2010, oficialii Ministerului Transporturilor vor relua discuţiile cu firma constructoare Bechtel pentru a găsi metode de finanţate alternative finanţării exclusive de la bugetul de stat a Autostrăzii Transilvania.
Radu Berceanu a explicat: "Ideea este de a unifica (n.red. - tronsonul 2B Câmpia Turzii - Gilău, care are 54 de km şi tronsonul 3C Suplacul de Barcău - Borş, care are 64 de km), astfel încât, până în 2012, să existe autostradă de la Târgu Mureş până la graniţă şi discuţiile noastre cu Bechtel merg în direcţia de a găsi o soluţie comună pentru a putea finanţa altfel decât de la bugetul de stat - de unde e clar că nu vom avea suficienţi bani - porţiunea Braşov - Târgu Mureş. Discutăm despre posibilitatea ca dumnealor să vină cu o formulă de credit-furnizor, cu o formulă de concesiune, ceva de genul ăsta. Ne-am propus ca după ju-mătatea lunii ianuarie să reluăm aceste discuţii pe care le-am evocat aşa, la începutul anului acesta".
Radu Berceanu a mai apreciat că dacă va exista finanţare, în 2011 pot fi daţi în folosinţă 180 de km de autostradă.
Berceanu a spus că dacă anul acesta alocările pentru infrastuctură ar fi avut o valoare de 0,8% din PIB s-ar fi putut construi nu doar 48 de km în plus pe Autostrada Transilvania, ci şi autostrada Bucu-reşti-Ploieşti.
"Aici ar fi trebuit să mai fie cei 12 km până la capătul acestui tronson, ar mai fi trebuit să fie 36 de km de pe tronsonul 3C de la Borş şi ar fi trebuit să fie gata autostrada Bucureşti-Ploieşti şi s-ar fi putut, anul acesta, dacă existau banii, adică în loc să avem pentru autostrăzi cam 400 de milioane de euro am fi avut un miliard şi ceva de euro şi ar fi fost posibil pentru că e 0,8% din PIB", a încheiat Radu Berceanu.