Discuţiile despre spionarea online de către autorităţi şi infractori a persoanelor şi instituţiilor au evitat în bună măsură un aspect legat de uşurinţa cu care oamenii îşi dezvăluie în mediul online, fără a fi forţaţi, chestiuni destul de intime. S-a vorbit mult despre intimitate, dar nu este mai puţin adevărat că atunci când descarcă diverse aplicaţii pe telefoanele inteligente sau pe tablete, utilizatorii sunt de acord să permită creatorilor acestor programe accesul fie la agenda telefonică, fie la arhiva foto sau la alte lucruri stocate în memoria respectivului device. De multe ori acest lucru are în spate graba sau ignoranţa, oamenii nefiind conştienţi de pericolul la care se expun.
Există însă şi date, mult mai alarmante, conform cărora, în schimbul unor sume derizorii, oamenii sunt dispuşi să îşi vândă fotografiile, datele personale sau contactele din agenda telefonică. Un studiu făcut public luna trecută de către Kaspersky Lab oferă mai multe date care intrigă. Astfel, utilizatorii recunosc că ţin foarte mult la fotografiile stocate pe diverse dispozitive mobile, dar în acelaşi timp admit că ar fi şi dispuşi să le vândă sau şteargă pentru o sumă nu foarte mare. Concluziile la care au ajuns cei de la Kaspersky sunt absolut îngrijorătoare: " Kaspersky Lab a întrebat participanţii cât de afectaţi ar fi dacă ar trece prin diverse scenarii, printre care boala unui membru al familiei, despărţirea de partener, un accident de maşină, pierderea fotografiilor digitale, a contactelor şi altele. La nivel global, boala unui membru al familiei s-a clasat pe primul loc, fiind considerată de respondenţi cel mai neplăcut incident pe care l-ar putea trăi. Pierderea sau furtul unui dispozitiv şi pierderea fotografiilor personale s-au clasat pe locul al doilea şi al treilea în topul situaţiilor neplăcute, în numeroase regiuni ale globului, depăşind situaţii ca accidentele de maşină, despărţirea de partener, o zi proastă la serviciu, certuri cu membrii familiei şi prietenii şi, în unele cazuri, chiar o boală a animalului de companie. (...) Participanţii la experiment au fost rugaţi să aprecieze cât ar valora, în bani, informaţiile stocate pe smartphone-urile lor, inclusiv fotografii cu familia şi prietenii, informaţiile de contact şi documentele personale. Oamenii au avut tendinţa de a pune preţ mai mare pe detaliile lor financiare şi de plată (în medie 13,3 euro) decât pe alte tipuri de date. Informaţiile de contact au fost apreciate ca valorând, în medie, 11,89 euro, iar fotografiile au fost evaluate la o medie de doar 10,37 euro. Experimentul a arătat că este foarte probabil ca tocmai amintirile cele mai preţioase ale oamenilor să fie schimbate pe bani. Atunci când participanţilor li s-au oferit bani (pe baza sumelor amintite) în schimbul ştergerii informaţiilor respective (nicio informaţie nu a fost ştearsă cu adevărat), fotografiile cu familia şi prietenii, documentele personale şi fotografiile cu participanţii au primit cel mai frecvent aprobarea de a fi şterse".
Pe de altă parte, conturile de pe reţelele de socializare sunt alimentate din plin cu informaţii personale, care pot fi folosite chiar împotriva utilizatorilor. Practic, de foarte multe ori, "Big Brother" este ajutat chiar de către noi să ne supravegheze.