Unul dintre cei mai înfocaţi susţinători ai cauzei Ucrainei din presa germană, Julian Röpcke, a scris recent în Bild despre un scandal care ia amploare în cadrul Ministerului Apărării de la Berlin, referitor la achiziţionarea şi livrarea unor transportoare blindate.
La solicitarea publicaţiei cu cea mai mare circulaţie din Germania, Ministerul Apărării a confirmat în vara anului trecut că va furniza Ucrainei 66 de transportoare blindate. Din octombrie 2023 până în prezent au fost livrate 48 de unităţi.
Licitaţia, la care au participat companiile Rheinmetall şi Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), a fost câştigată de FFG. Oficialii germani au subliniat atunci că transportoarele vor fi fabricate în ţară.
Echipa de la Bild care a anchetat tranzacţia a descoperit altceva.
Contrar promisiunilor, "blindatele" nu au fost fabricate în Germania. Şasiul a fost livrat de Ford, iar componentele suprastructuri au fost fabricate de o subsidiară a companiei The Armored Group (TAG) din SUA, după cum scrie Julian Röpcke.
FFG a transmis comanda către TAG Germany, iar aceasta a mai trecut printr-o serie de intermediari până când a ajuns la compania de armament TAG Middle East din Emiratele Arabe Unite.
"Conform informaţiilor din cercurile de apărare şi documentelor interne pe care Bild a putut să le inspecteze, niciun vehicul nu a fost fabricat în Germania", subliniază publicaţia germană, care prezintă apoi şi preţurile de achiziţie.
Aici apare o nouă surpriză. Documentele analizate arată că un alt client a plătit un preţ unitar între 185 de mii şi 215 mii de euro. Pentru Armata Germaniei a fost o oferă "specială", de circa 600 de mii de euro pentru un transportor, conform unui document secret al Ministerului Federal al Apărării.
Şi asta nu este tot. Ancheta de la Bild a mai descoperit că transportoarele blindate livrate Ucrainei sunt "nepotrivite pentru operaţiunile de pe front", iar motivul îl reprezintă blindajul mult prea slab.
Spre deosebire de transportoarele blindate pentru infanterie utilizate de Bundeswehr, vehiculele furnizate Ucrainei nu au protecţie împotriva minelor şi muniţiei cu fragmentare, ci doar protecţie pentru împotriva armelor de calibru mic, după cum mai subliniază Bild.
Expertul militar Carlo Masala, de la Universität der Bundeswehr Munchen, a declarat că "varianta uşor blindată nu oferă aproape nicio protecţie împotriva focului puternic la care sunt expuse aceste vehicule pe front", iar dacă "se va dovedi că Ucrainei i s-a furnizat doar versiunea uşor blindată, va fi un scandal de achiziţii foarte clar", în condiţiile în care "s-au făcut economii cu preţul unor vieţi omeneşti".
Explicaţia oferită de Ministerul Apărării din Germania a fost că "protecţia sporită împotriva minelor nu a fost solicitată de Ucraina la momentul respectiv", însă Bild scrie că aceasta este contrazisă de un oficial ucrainean de rang înalt, care declarat că Ucraina şi-ar fi dorit varianta blindată împotriva minelor. Cum aceasta nu a fost disponibilă în oferta Germaniei, a fost acceptată varianta uşor blindată, dar pentru misiuni departe de front.
"Dacă se dovedeşte a fi adevărat că vehicule blindate inferioare au fost cumpărate la un preţ de aproape trei ori mai mare decât preţul obişnuit al pieţei şi livrate Ucrainei, atunci există două mari probleme. În primul rând, fondurile limitate din fondul de redresare sunt consumate inutil, iar, în al doilea rând, acest lucru duce la punerea inutilă în pericol a vieţii soldaţilor ucraineni", a declarat Roderich Kiesewetter, expertul în apărare al partidului CDU, pentru Bild.
Publicaţia germană a prezentat rezultatele investigaţiei atât companiei FFG cât şi celor trei firme din grupul american TAG, însă deocamdată nu a primit niciun răspuns.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 14:48)
„Fregata germană Hesse a fost și ea trimis din Marea Nordului cu destinația Marea Roșie. Nava este construită pentru apărare antiaeriană, fiind echipată cu radare care pot detecta ținte la o distanță de până la 400 km și cu rachete pentru a doborî ținte precum rachete balistice și drone la o distanță de peste 160 km”
2. Mda
(mesaj trimis de Oarecare în data de 19.02.2024, 15:18)
D-aia vrea Ursula von der Pfizer achiziții comune de armament la nivel UE și un comisar al apărării.
Să vedem atunci contracte sigure și eficiente, mai ceva ca penalul contract pt. zeama vax.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 16:03)
caterinca la putere!....:))) hai doamne ajuta!...;)))
4. Poate D ministru Talvar ia aminte .
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 17:33)
Cand Romania sta sa plateasca pentru licenta practic expirata de la Rosia Montana si pt contractul Pfizer cam cat are prin PNRR , nu suntem in pozitia sa radem ! Dupa vre o 20 de ani poate se vor face dezvaluiri si despre contractele Talvar . Ca si acum , numai pentru campanie electorala .
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.02.2024, 19:36)
Coruptie la nivel inalt in Germania si USA ??
pana acum stiam ca numai est europenii sunt corupti si hoti