La ultima şedinţă de politică monetară, Banca Naţională a venit cu o surpriză prin care doreşte să ne convingă de relevanţa poziţiei sale în angrenajul unei economii incapabile să depăşească recesiunea.
Guvernatorul Isărescu a preanunţat iniţierea unui nou ciclu de relaxare monetară, al cărui scop, cel puţin teoretic, este de a reporni motoarele economiei prin ieftinirea creditului. Dar oare nu este creditul ieftin, atât prin cost cât şi prin condiţiile de acordare, cel care ne-a adus în actuala situaţie economică?
În ultimul raport asupra inflaţiei, BNR a redus prognoza de creştere a preţurilor din 2013 până la 3,2%, de la 3,5%, pentru a justifica anticipările privind evoluţia dobânzii de politică monetară.
Să presupunem că lucrurile stau altfel după atâţia ani de criză şi că o supradoză mai poate stimula pacientul, deşi "doctori" mult mai faimoşi şi "spitale" mult mai reputate nu au reuşit acest lucru. Chiar în condiţiile acestei ipoteze fanteziste, rămân semnele de întrebare cu privire la necesitatea şi momentul preanunţării.
Au fost odată, înainte de declanşarea crizei, multe dezbateri în literatura de specialitate privind efectele benefice ale surprizelor de politică monetară, cum este şi reducerea neaşteptată sau peste aşteptări a dobânzilor de politică monetară.
Dacă efectul surprizei este aşa de benefic, de ce nu a păstrat Banca Naţională anunţul sub cheie până la momentul potrivit? Poate că răspunsul trebuie căutat în reacţia randamentelor de referinţă ale obligaţiunilor guvernamentale. Acestea s-au prăbuşit în ultima zi a săptămânii trecute, iar tendinţa s-a accelerat în zilele următoare (vezi grafic).
Ce înseamnă această scădere a randamentelor, pe lângă reducerea costurilor de finanţare ale statului? O creştere a preţului obligaţiunilor guvernamentale, care aduce o contribuţie esenţială la creşterea profitabilităţii sistemului bancar, pe fondul creşterii restanţelor din portofoliile de credite. În plus, această creştere a profitabilităţii are loc în condiţiile unui risc zero, deoarece normele BNR consideră că nu este necesar capital suplimentar pentru susţinerea expunerilor pe obligaţiunile emise de guvernul României, deşi ratingul suveran este departe de AAA.
Conform datelor de la Centrala Riscului de Credit, în martie 2013 restanţele din sistemul bancar au cres-cut cu o rată anuală de 33,5%, până la 29,5 miliarde de lei, în timp ce totalul sumelor datorate a crescut cu 0,73%, până la circa 261 de miliarde. Cum cererea pentru credite din partea sectorul privat este foarte scăzută, fapt care nu se datorează doar costurilor de finanţare, a mai rămas cererea din partea statului.
După ce reducerea dobânzii de intervenţie de către BCE nu a reuşit să entuziasmeze pieţele, Mario Draghi a încercat să pluseze. Bloomberg scrie că preşedintele Băncii Centrale Europene a suprins pieţele anunţând că banca este "deschisă faţă de o tactică de stimulare neconvenţională: forţarea creditării prin taxarea depozitelor constituite la BCE de către băncile comerciale".
Ce face BNR? Măreşte dobânda pentru facilitatea de depozit până la 2,25%, de la 1,25%, şi scade dobânda pentru facilitatea de creditare până la 8,25%, de la 9,25% anterior.
Într-un studiu BCE privind finanţarea IMM-urilor se arată că principala problemă nu o reprezintă costul finanţării, ci cererea scăzută pentru credite, iar "nici cea mai puternică instituţie a zonei euro nu poate reporni creditarea şi stimula creşterea economică de una singură", după cum se arată într-un articol Bloomberg.
În aceste condiţii, iniţierea unui nou ciclu de relaxare monetară nu va aduce beneficii decât pentru creditorii interni şi externi ai statului, fără efecte semnificative asupra creditului din economia reală. Mai mult, nici măcar dobânzile pentru depozite nu vor fi afectate semnificativ (n.a. acestea sunt primele reduse în urma unei decizii de reducere a dobânzii de politică monetară), deoa-rece raportul dintre credite şi depozite la nivelul sistemului bancar este de circa 120%, ceea ce reflectă un necesar ridicat de finanţare, care nu mai poate fi acoperit uşor prin atragerea surselor externe. Oricum, dobânzile pentru depozitele populaţiei sunt deja real negative, situându-se cu mult sub rata oficială a inflaţiei.
Cu toate acestea, să presupunem că BNR va trece la reducerea agresivă a dobânzii de politică monetară. Până unde poate merge? Este, oare, suficient de scăzută o dobândă similară celei din Cehia, de 0,05%?
Nu, nu este o greşeală de tipar. În noiembrie 2012 banca centrală a Cehiei a redus dobânda de politică monetară până la 0,05%, de la 0,25% în luna precedentă şi 0,5% în septembrie 2012. Dobânda de politică monetară a fost menţinută la 0,75% timp de doi ani, între luna mai 2010 şi mai 2012.
Economia reală, orientată preponderent către export, nu a răspuns stimulilor monetari şi a întrat în recesiune în 2012. Reducerea costurilor de finanţare s-a observat semnificativ doar la nivelul obligaţiunilor guvernamentale, al căror randament a ajuns la 1,16% în aprilie 2013 pentru maturitatea de 10 ani.
Pentru depozitele noi la termen ale gospodăriilor populaţiei, dobânda a coborât până la 1,5%, dobânda pentru creditul de consum a fost de aproape 15%, iar dobânda pentru creditele imobiliare de 3,54%. Creditele acordate companiilor nefinanciare aveau o dobândă între 2,3% şi 5,2% în funcţie de maturitate şi valoare.
Reducerea costurilor de finanţare pentru companii nu a împiedicat scăderea accentuată a producţiei industriale de la începutul anului. Ultimele date, din martie 2013, arată un declin anual de 6%, iar pentru T1 2013 scăderea anuală a producţiei industriale a fost de 5,4%, pe fondul unei scăderi cu 6,6% a comenzilor.
Experienţa Cehiei ne arată că singurul rezultat palpabil al reducerii dobânzii de politică monetară până aproape de zero este represiunea financiară, adică redirecţionarea fondurilor către finanţarea statului în detrimentul sectorului privat, redirecţionare care nu ar fi fost posibilă într-o piaţă care funcţionează normal.
Consecinţa manipulării dobânzilor de politică monetară în beneficiul politicilor guvernamentale are ca efect subminarea puternică a economiilor populaţiei şi a procesului de formare a capitalului privat autohton.
Acesta se pare că este şi scopul BNR. Prin relaxarea condiţiilor monetare, inclusiv prin reducerea dobânzii de intervenţie, Banca Naţională se angajează cu "trupe" în războiul valutar mondial, adică într-o competiţie acerbă pentru devalorizarea monedelor naţionale, cu speranţa că astfel vor fi stimulate exporturile şi creşterea economică.
Din păcate, aceasta nu este o soluţie. Exporturile cresc sustenabil dacă economia produce constant bunuri de calitate, nu ca urmare a deprecierii monedei. Mai mult, James Rickards, autorul cărţii "Războaiele valutare", consideră că singurii câştigători ai unor astfel de "conflicte" sunt doar cei care nu participă.
Prin anunţarea unui nou ciclu de reducere a dobânzii de politică monetară, Banca Naţională a României arată că nu îi pasă sau că nu înţelege mecanismele restructurării economice. Aceasta nu poate avea loc prin elaborarea unor programe guvernamentale sofisticate şi nici prin încercarea de a menţine status-quo-ul unei perioade marcate de excese speculative, generate de expansiunea iresponsabilă a creditării.
Şi s-a ales, astfel, calea cea mai uşoară, din punct de vedere al asumării responsabilităţii, pentru politicile macroeconomice: plecăm, alături de "aliaţi", la războiul valutar mondial, chiar dacă avem opincile găurite.
1. 1918
(mesaj trimis de Tudor Vasiliu în data de 09.05.2013, 10:04)
Aşa am făcut în 1918. Am rămas cu deşteptul la pagubă până "ne-am scos", ca să folosesc un termen livresc.
Tudor Vasiliu
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.05.2013, 10:09)
Inseamna ca astia sunt mai tirani, mai tradatori decat Ceausescu! cum i-am putea impusca?
2.1. Cam tarziu, cu concluzia... (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Toma Necredinciosu' în data de 09.05.2013, 13:09)
Pardon? Da' pe unde fusei in ultimii 20 de ani? Pai nu ei l-au impuscat pe "tiranul poporului", ca sa poata fura apoi totul in liniste? Numai ca acum sunt 1000 de tirani, deci pastrand raportul, ar trebui ca vreo 1.000.000 de romani sa se ridice sa le faca de petrecanie (nu neaparat sa-i omoare, doar sa le ia impozitele neplatite, la averile lor de prin lume). Ori, noi n-am fost in stare sa ne facem propria noastra "revolutie" nici in '89, d-apoi acum, cand avem si libertate, si presa de can-can, si manele, si produse nenumarate peste tot, si liber la furt, si liber la badaranie... doar n-om abandona toate "cuceririle" acestea pentru ceva agitatie pe strazi... Doar daca cumva ne-o scoate Steaua si Becali pe strazi ne-om mai vedea pe-acolo... Altfel, "mamaliga" e prezenta si se dovedeste... care este...
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2013, 12:59)
Prin Oltenia, bre.
3. ar fi fost prea frumos :-(
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 09.05.2013, 15:29)
Stimate domnule Rechea, dar la fel ca si fotbal cum spunea un comentator am fost speriati de succesul pe care-l putem avea. Domnul guvernator Isarescu are in topul personalitatilor un loc de frunte in ceea ce priveste increderea. Domnul Ponta de asemenea in timp ce presedintele Basescu este in trena plutonului. Sa fie zicala lui Goethe OAMENII AUD DOAR CEEA CE INTELEG desueta? Ce ar fi insemnat o inflatie in apropierea cifrei de 3 % . O alta conditie care ar fi fost indeplinita pentru ca euro sa fie adoptat asa cum a fost preconizat initial. S-a infricosat Banca Nationala atunci cand domnul Golban a afirmat la realitatea ""Un leu puternic nu înseamnă altceva decât să exportăm forţă de muncă", spune Radu Golban." Ar fi dat cumva peste cap socotelile domnului Treichl care a amortizat extraordinar peste 1.5 mrd Euro la BCR datorita conditiilor economice proaste si acum ar fi fost nevoie sa revizuiasca bilantul institutiei vieneze. Sa nu stie Banca Nationala cum se amortizeaza un Good Will si ce importanta are asupra calculului coeficientului EBA. Sau ar trebui mai bine sa nu ne gandim la populatie care la indemnul guvernului Boc a indurat sacrifcii anuntate de domnul Treichl ca fiind indurate doar de niste BRUTE, fara o zi de greva s.a.m.d. Iar aliatii pentru care plecam in razboiul valutar mondial cum se numesc ei, eventual Franta pe care guvernatorul german Weidmann spune ca nu-si ia rolul in serios de a fi exemplul Europei. De ce dorim sa indepartam poporul roman de valorile europene punandu-l intai la sacrificii neimaginabile pentru ca apoi acestea sa fie valorificate de cei care ne invata pe noi cei mai blanzi dintre popoarele Europei ce inseamna solidaritate, sinceritate si seriozitate. Poate este si aceasta o modalitate prin care sondajele opiniei publice vor arata cat de refractar este poporul roman la idea de a fi membru al uniunii monetare cu drepturi depline. Cat despre titlul dvs. domnule Rechea opincile gaurite dupa umila mea parere nu este incapacitatea noastra materiala de a rezista unui conflict monetar, cat mai mult posibilitatea de a avea discernamantul necesar de a intelege ce este bine si ce este rau pentru noi ca natie.