8 martie este Ziua Internaţională a Femeii, zi care celebrează realizările femeilor şi militează pentru progresul în materie de drepturi egale. Prima celebrare înregistrată a avut loc în 1911 în Austria, Danemarca, Germania şi Elveţia, când peste un milion de persoane s-au adunat pentru a susţine drepturile femeilor. Dar lupta nu s-a încheiat, mai sunt încă multe concepţii greşite de combătut, iar acestea nu se limitează doar la locul ocupat de femei în societate.
Conform ultimului recensământ, în România, femeile reprezintă 51,5% din populaţie. Cu toate acestea, România are cel mai mic procentaj de femei investitor, relevă sondajul eToro Retail Investor Beat. Conform sondajului, doar 33% din investitorii români sunt femei, iar această cifră a rămas aproape constantă în ultimii ani. Prin comparaţie, germanii au 40%, polonezii au 42%, cehii 37%, iar americanii 51% femei investitor. Americanii sunt, de fapt, singurii din întregul sondaj care se apropie de demografia reală. Iar acest lucru se întâmplă în contextul în care accesul la investiţii în acţiuni locale şi internaţionale este cel mai uşor din istorie, datorită evoluţiei platformelor de investiţii online.
Există însă progrese - la nivel global, numărul femeilor care încep să investească creşte mai rapid decât cel al bărbaţilor. În ultimii doi ani, 31% dintre femei au început să investească, faţă de doar 20% dintre bărbaţi. Această tendinţă se manifestă şi în România, dar creşterea este mai lentă, diferenţa fiind de doar 2% în favoarea femeilor.
Cel mai mare procent dintre femeile investitor din România sunt cele cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani (35%), urmate de cele cu vârste cuprinse între 35 şi 44 de ani (27%) şi de cele de peste 55 de ani (24%). Cea mai mică categorie (14%) este reprezentată de femeile care s-au născut între 1969 şi 1978, acum cu vârste cuprinse între 45 şi 54 de ani. Aceasta este o constatare încurajatoare care arată că generaţiile mai tinere sunt mai deschise să pornească pe această cale.
Rezultatul este, de asemenea, în concordanţă cu un studiu realizat în SUA care arată că investiţiile sunt deosebit de populare în rândul femeilor mai tinere: 71% dintre femeile din generaţia Z (născute intre 1997-2012) investesc, 63% dintre mileniale (n. 1981-1996), 55% din generaţia X (n. 1965-1981) şi 57% din generaţia Baby Boomers (n. 1946-1964).
În cele din urmă, întrebarea este cum să avem mai multe femei investitor? Conştientizarea şi educarea publicului cu privire la investiţii pare să fie cheia. Femeile investitor dau, de asemenea, încredere celorlalte femei, arătând că investiţiile sunt un proces care poate fi învăţat. Faptul că încep să investească înseamnă că femeile îşi asumă responsabilitatea pentru finanţele lor şi, de asemenea, pentru viitorul lor. Iar acest lucru este cu adevărat încurajator! La mulţi ani de Ziua Femeii, doamnelor şi domnişoarelor!