Industria fast-food se pregăteşte pentru un an mai slab, în timp ce încearcă să recâştige clienţii care au fost forţaţi de inflaţie să reducă costurile şi gătesc acasă. În timp ce Fed-ul american a dat aseară speranţe pentru o reducere a ratei dobânzii în septembrie, aceasta nu va avea efecte imediate asupra consumatorilor şi a comportamentului lor, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, reducerea ratei dobânzii ar fi o veste bună pentru investitori, dar companiile din industria fast-food se pregătesc cel mai probabil pentru un an mai puţin bun. De fapt, un nou avertisment a venit din partea producătorului de cartofi congelaţi Lamb Weston. Compania a menţionat în timpul conferinţei privind raportarea financiară că înregistrează deja o scădere a traficului în restaurante, iar situaţia ar putea continua şi în lunile următoare. Aceştia se aşteaptă ca mediul operaţional din acest an să fie dificil, ceea ce va duce în continuare la scăderea fluxului în restaurante şi a cererii de cartofi prăjiţi. De asemenea, consumatorii vor continua să fie mai atenţi la cum îşi cheltuiesc banii într-un context economic tensionat.
"Deoarece cartofii congelaţi sunt un ingredient principal pentru industria fast-food şi McDonald's este cel mai mare client al Lamb Weston, această evaluare nu se referă numai la cartofii prăjiţi, ci poate fi extrapolată la întreaga industrie fast-food per ansamblu. De fapt, cea mai mare companie de fast-food din lume după capitalizarea de piaţă, McDonald's, a raportat deja în al doilea trimestru vânzări comparabile la nivel mondial care au scăzut cu 1% faţă de aşteptările de creştere cu 0,8% ale analiştilor. Vânzările comparabile din SUA au fost de -0,7% faţă de consensul analiştilor, cu aşteptări de +1,0%. Compania se aşteaptă, de asemenea, la creşterea concurenţei şi consumatori mai atenţi la cheltuielile lor în perioada următoare. Dar investitorii au reacţionat foarte pozitiv la vestea că oferta specială de 5 dolari va rămâne în meniul companiei în continuare. Motivul este că această ofertă atrage clienţi dinspre alte lanţuri şi îi readuce în restaurante pe cei forţaţi de inflaţie să se orienteze către mâncarea mai ieftină gătită acasă. De asemenea, oferta aduce înapoi la McDonald's şi consumatorii cu venituri mici", precizează analistul eToro.
Există şi alte lanţuri americane de restaurante cu servire rapidă care, cel mai probabil, au aceleaşi preocupări, pe măsură ce apar tot mai multe semne că există o reţinere a consumatorilor privind anumite categorii de cheltuieli discreţionare. Burger King, Wendy's, Taco Bell au reînviat, de asemenea, ofertele cu valoare de 5$, sperând să readucă clienţii din bucătăria proprie în restaurantele lor.
De fapt, clienţii fast-food din SUA apreciază comoditatea şi preţul, dar şi gustul. Fast food-ul este relativ ieftin în comparaţie cu alte restaurante, dar semnificativ mai scump decât prepararea mâncării acasă. Un experiment a arătat că, pentru produse comparabile, gătitul acasă poate fi cu 50 până la 70% mai ieftin decât comandarea de mâncare la pachet.
Bogdan Maioreanu mai precizează: "Cu toate acestea, industria fast-food se numără printre cele care speră să primească un mic ajutor de la scăderea ratelor dobânzii care ar putea veni în aproximativ două luni. Rezerva Federală americană a menţinut rata dobânzii neschimbată noaptea trecută, dar preşedintele Fed, Jerome Powell, a oferit pieţei un uriaş balon de oxigen. El a indicat posibilitatea unei reduceri a ratei dobânzii chiar în septembrie, dacă datele o vor susţine.
Conform instrumentului CME FedWatch, şansele unei reduceri a ratei cu 0.5% în septembrie au crescut după comentariile lui Powell, iar acum piaţa prevede trei reduceri până la sfârşitul anului. Pieţele au reacţionat, indicele S&P 500 crescând cu 1,58%, iar Nasdaq cu 2,64%. În timp ce efectele din pieţele financiare ale scăderii ratei dobânzii sunt foarte rapide, cu fluxuri de numerar curgând din nou către industriile care au fost mult timp însetate, economia ar putea avea nevoie de timp pentru a se reajusta şi ar putea dura şi mai mult până când consumatorii vor folosi excesul de buget pentru a reveni în restaurante".