Marile companii farmaceutice au avut raportări financiare în această săptămână, dar nu toate rezultatele au fost impresionante. În timp ce medicaţia Covid devine mai puţin importantă pe măsură ce numărul de cazuri la nivel mondial scade ca număr şi gravitate, asistăm la o continuare a creşterii popularităţii medicamentelor pentru pierderea în greutate. Obezitatea este o problemă masivă la nivel mondial, cu până la 650 de milioane de persoane supraponderale, iar noile medicamente împotriva obezităţii au stârnit o frenezie a consumatorilor, ceea ce a dus chiar la penuria unor produse. Piaţa, care se estimează că va ajunge la 100 de miliarde de dolari până la sfârşitul deceniului, a declanşat o "goană după aur" pentru cel mai eficient medicament cu cele mai puţine efecte adverse, spune Bogdan Maioreanu, analist eToro.
Potrivit sursei citate, aceste medicamente pentru pierderea în greutate imită un hormon eliberat de tractul digestiv numit peptidă asemănătoare glucagonului (GLP-1), care ajută la scăderea glicemiei şi favorizează senzaţia de saţietate. Medicamentele împotriva obezităţii aprobate de autorităţile de reglementare americane - FDA sunt Wegovy de la Novo Nordisk şi, recent, Zepbound de la cel mai mare rival al său şi cea mai mare companie farmaceutică din lume după capitalizarea de piaţă, Eli Lilly.
Novo Nordisk, în prezent cea mai valoroasă companie din Europa şi a doua companie farmaceutică din lume după capitalizarea de piaţă, a înregistrat rezultate financiare record. Cu o creştere puternică şi continuă a vânzărilor de Ozempic, tratamentul pentru diabet GLP-1, şi Wegovy, un medicament de succes pentru pierderea în greutate, compania cu sediul în Danemarca a realizat vânzări de 232 de miliarde de coroane daneze (aproximativ 31 de miliarde de euro). Aceasta reprezintă o creştere de 31% în 2023 şi aproape o dublare a veniturilor din 2019.
Cu o creştere de 60% şi vânzări de 96 miliarde DKK (aproximativ 12,9 miliarde de euro), Ozempic, este deja cel mai bine vândut medicament pentru diabet din lume şi îşi continuă performanţa solidă. În acelaşi timp, versiunea sa sub formă de tablete, Rybelsus, înregistrează o creştere puternică a vânzărilor. Cu toate acestea, creşterea vânzărilor acestor produse GLP-1 se face în detrimentul "vechii activităţi de bază" a Novo Nordisk, vânzările de produse cu insulină fiind acum canibalizate de produsele mai noi şi scăzând cu 9%, până la 48 de miliarde de coroane daneze (aproximativ 6,45 miliarde de euro).
Celălalt factor major de creştere pentru companie este medicamentul pentru pierderea în greutate Wegovy, ale cărui vânzări au înregistrat o creştere spectaculoasă de +400%. Dar este loc pentru mai mult, deoarece în prezent este disponibil doar în SUA şi în şase ţări europene, iar lansarea abia a început, arată sursa citată.
Conducerea Novo Nordisk se aşteaptă la o creştere totală a vânzărilor de 18-26% în 2024, care va continua să fie impulsionată de terapiile GLP-1 Ozempic şi Rybelsus' şi de continuarea lansării medicamentului pentru pierderea în greutate Wegovy pe mai multe pieţele la nivel global.
"Pfizer, a 10-a cea mai mare companie farmaceutică din lume după valoarea de piaţă, a raportat venituri de 58,8 miliarde de dolari pentru întregul an 2023, cu o scădere de 41% faţă de anul precedent, pe fondul unei reduceri puternice a veniturilor globale produse de vaccinul său COVID-19, Comirnaty, şi de medicamentul pentru COVID-19, Paxlovid. Compania preconizează pentru 2024 venituri între 58,5 şi 61,5 miliarde de dolari, care includ venituri estimate de 8 miliarde de dolari pentru vaccinul şi pastila împotriva Covid. Datele arată că epidemia de Covid îşi pierde din importanţă. Potrivit OMS, în ultimele 28 de zile care s-au încheiat cu 14 ianuarie am avut mai puţin de 1 milion de cazuri de Covid în întreaga lume, ceea ce a condus la peste 11.500 de decese. În timpul teleconferinţei privind rezultatele, Pfizer nu a făcut nicio referire la procedurile legale împotriva României, Ungariei şi Poloniei legate de vaccinurile Covid.
În căutare de noi nişe, Pfizer îşi propune acum să ajungă lider mondial în domeniul oncologiei, după achiziţia în valoare de 43 de miliarde de dolari a companiei Seagen, încheiată în decembrie anul trecut. De asemenea, urmăreşte să maximizeze veniturile din alte produse de tip vaccin şi tipuri de medicamente deja disponibile şi să aducă pe piaţă produse noi. Dimensiunea pieţei medicamentelor pentru pierderea în greutate a determinat compania să investească în cercetare şi dezvoltare şi în acest domeniu, cu un medicament similar aflat în prezent în teste", afirmă Bogdan Maioreanu.
Analistul eToro mai precizează că graba de a găsi o soluţie pentru Covid din urmă cu trei ani este înlocuită acum cu graba de a acapara piaţa medicamentelor pentru pierderea în greutate. Acţiunile Novo Nordisk au crescut cu peste 56% în ultimele 12 luni, cele ale Eli Lilly au urcat cu peste 87%, în timp ce acţiunile Pfizer au scăzut cu aproape 38% în ultimele 12 luni şi cu peste 50% faţă de maxim. Însă pentru investitorii români de pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro, Pfizer a fost acţiunea cu cea mai mare creştere a numărului de deţinători în ultimul trimestru din 2023, de aproape 8%, scăderea preţului acţiunilor făcând compania mai atractivă pentru aceştia.