Turismul internaţional este aşteptat să recupereze în 2024 pe deplin scăderile din timpul pandemiei, estimările iniţiale indicând chiar o creştere de 2% peste nivelurile din 2019. Însă această prognoză rămâne condiţionată de ritmul de redresare din Asia şi de evoluţia riscurilor economice şi geopolitice existente, potrivit Barometrului turismului realizat de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Turism (UNWTO). În timp ce pentru turişti ar putea însemna preţuri mai mari şi călătorii cu avioane aglomerate spre destinaţii turistice populare şi plaje pline, pentru investitori este o veste excelentă, conform unui comunicat remis redacţiei.
Am creat două coşuri de 15 acţiuni, denumite BEACH, cu o pondere egală pentru a vedea cum s-au comportat acestea în ultimele 12 luni în comparaţie cu acţiunile globale. BEACH este un acronim în engleză al site-urilor de rezervări (cum ar fi Booking, Expedia, Airbnb), divertisment (Disney, Live Nation Entertainment, Las Vegas Sands), companii aeriene (Delta Airlines, Ryanair, American Airlines), linii de croazieră (Carnival Cruises, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line) şi acţiuni hoteliere (Marriott, Hilton, Intercontinental). Unul din coşuri a fost destinat investitorilor globali axaţi pe SUA, cei descrişi mai sus, iar celălalt pentru acţiuni mai mult axate pe Europa (de la Amadeus IT la Accor). Compoziţia exactă se regăseşte în graficul de mai jos. Ambele au depăşit performanţa medie a acţiunilor globale în acest an (+25%), coşul global BEACH câştigând aproape 56%, iar cel european 50%, depăşind chiar şi NASDAQ 100, care a crescut cu aproape 39% în ultimele 12 luni.
Succesul acţiunilor BEACH este legat de redresarea continuă a turismului după sfârşitul pandemiei. Anul 2023 a fost unul de redresare puternică, încasările din turismul internaţional ajungând la 1,4 trilioane de dolari, conform estimărilor preliminare, un nivel de aproximativ 93% faţă de cele 1,5 trilioane de dolari obţinute de diversele destinaţii turistice în 2019.
Tendinţa de a pleca în vacanţe de "răzbunare" după un 2020 claustrofobic şi un 2021 cu restricţii de călătorie se estompează, dar continuă să fie activă, potrivit unui studiu Deloitte. În 2021, aproape jumătate dintre turiştii din vară au declarat că au fost motivaţi de nevoia de "evadare după izolare". Dar efectul de "răzbunare" a scăzut constant, iar până în sezonul de vacanţă 2023, doar 11% au spus că recuperează călătoriile ratate. Cel mai probabil, această tendinţă de normalizare va continua şi în 2024, dar profesioniştii din turism prognozează un an bun, potrivit celui mai recent sondaj UNWTO Tourism Confidence Index. Marea majoritate (67%) dintre profesioniştii din turism au indicat perspective mai bune sau mult mai bune pentru 2024 comparativ cu 2023, iar aproximativ 28% se aşteaptă la performanţe similare. Se aşteaptă ca Europa să fie din nou motorul rezultatelor pozitive în 2024, odată cu găzduirea de către Paris a Jocurilor Olimpice de vară din 2024, arată barometrul UNWTO. Aderarea României şi Bulgariei la spaţiul Schengen de liberă circulaţie pentru aeroporturi şi porturi va putea aduce şi ea un număr crescut de turişti în ţara noastră..
Pentru investitorii individuali români, perspectivele bune de creştere ale sectorului sunt importante, 36% dintre aceştia declarând că deţin acţiuni în sectorul de consum discreţionar, unde se află şi companiile legate de turism, potrivit ultimului sondaj eToro Retail Investor Beat. De asemenea, 5% dintre investitori se pregătesc să aloce mai mulţi bani pentru acţiunile din acest sector în 2024.
_
Bogdan Maioreanu, analist şi comentator de piaţă al eToro, are peste 20 de ani de experienţă în domeniul serviciilor financiare şi al investiţiilor, precum şi un background solid în jurnalism. A ocupat diferite poziţii de conducere în zona de Corporate Banking în cadrul Raiffeisen Bank şi OTP Bank, pentru a trece apoi .la consultanţă în afaceri, lucrând pentru mai multe companii printre care şi IBM România. Bogdan are un Executive MBA de la Asebuss şi Washington University.