Fiecare a doua maşină vândută la nivel mondial în 2035 va fi electrică, pe baza politicilor actuale în materie de energie, climă şi industrie, potrivit perspectivei globale pe 2024 a Agenţiei Internaţionale pentru Energie. Aceasta se aşteaptă, de asemenea, ca, începând cu 2030, aproape una din trei maşini care circulă pe drumurile din China şi aproape una din cinci în Statele Unite şi Uniunea Europeană să fie electrice. Dar drumul până la atingerea acestor cifre nu este foarte uşor, deoarece potenţialii viitori proprietari au unele îngrijorări.
Printre acestea se numără numărul de staţii de încărcare şi disponibilitatea acestora. Numărul global de puncte de încărcare publice instalate a crescut cu 40% în 2023 faţă de 2022, iar creşterea numărului de încărcătoare rapide a depăşit-o pe cea a celor mai lente. Pe pieţele majore de vehicule electrice, continuă în ritm accelerat implementarea punctelor de încărcare datorită politicilor specifice, arată raportul AIE. Însă, în ciuda acestei creşteri, eforturile trebuie să fie multiplicate. Vânzările de automobile electrice din UE au crescut de trei ori mai repede decât instalarea de puncte de încărcare între 2017 şi 2023, arată raportul ACEA. Puţin peste 150.000 de puncte de încărcare publice au fost instalate anul trecut în UE (în medie, mai puţin de 3.000 pe săptămână), ajungând la un total de peste 630.000 de puncte de încărcare.
Potrivit Comisiei Europene, ar trebui să fie instalate 3,5 milioane de puncte de încărcare până în 2030, dar ACEA consideră că acest număr este insuficient şi estimează că vor fi necesare 8,8 milioane de puncte de încărcare. Atingerea acestui număr până în 2030 ar necesita instalarea a 1,2 milioane de încărcătoare pe an (sau peste 22.000 pe săptămână) - de opt ori mai mult decât ultima rată anuală de instalare.
Ritmul în care vânzările de automobile electrice vor creşte în economiile emergente şi în curs de dezvoltare din afara Chinei va determina, de asemenea, succesul lor la nivel mondial. Peste 95% din vânzările de maşini electrice din 2023 au fost în China (60%), Europa (25%) şi Statele Unite (10%). Prin comparaţie, aceste regiuni au reprezentat aproximativ 65% din totalul vânzărilor de maşini la nivel mondial, ceea ce arată că vânzările de modele electrice rămân mai concentrate din punct de vedere geografic, arată raportul AIE.
Investitorii încearcă să înţeleagă cum va evolua piaţa vehiculelor electrice, iar interesul pentru acest domeniu e mare. La finalul primului trimestru, Tesla şi Nio erau primele două cele mai deţinute acţiuni de către investitorii români de pe platforma socială de tranzacţionare şi investiţii eToro, Tesla fiind pe primul loc şi la nivel global. Însă ambele companii au dezamăgit în ultima vreme. Veniturile Nio au scăzut cu 7,2% de la an la an, iar livrările de vehicule au scăzut cu 3,2% faţă de primul trimestru din 2023 şi cu 39,9% faţă de trimestrul al patrulea din 2023.
Joi, Tesla va organiza Adunarea Generală Anuală cu votul asupra controversatului pachet de compensaţii de 56 de miliarde de dolari al lui Elon Musk, într-un moment în care cifrele de livrare ale companiei nu sunt bune. Pe de alta parte, constructorul auto Stellantis, al patrulea ca mărime după vânzările la nivel mondial, va organiza o zi a investitorilor pentru a prezenta, printre altele, modul în care intenţionează să facă faţă concurenţei acerbe din China.
Şi pentru ca situaţia să se complice şi mai mult după ce SUA au majorat de patru ori tarifele vamale pentru maşinile EV care vin din China, se aşteaptă ca săptămâna aceasta Comisia Europeană să facă publice taxele vamale pe care intenţionează să le impună vehiculelor electrice chinezeşti ca răspuns la ceea ce consideră subvenţii excesive din partea guvernului chinez. Măsura vine în contextul în care producătorii europeni de automobile trebuie să facă faţă unui aflux de EV-uri cu costuri mai mici de la rivalii chinezi. Vânzările de automobile de mărci chinezesti au reprezentat 4% din piaţa europeană anul trecut şi se preconizează că vor ajunge la 7% până în 2028, potrivit firmei de consultanţă AlixPartners citată de Reuters.
În ciuda acestor lucruri, viitorul vehiculelor electrice pare luminos, dar până atunci sectorul va trebui să treacă peste obstacolele pe termen scurt.