Apetitul investitorilor locali şi internaţionali de a-şi dezvolta reţeaua de magazine de tip mall este în creştere, ne-a declarat Bogdan Marcu, şeful departamentului de retail de la DTZ Echinox.
Domnia sa ne-a precizat: "Acest trend ascendent a început de anul trecut şi continuă într-un ritm susţinut şi anul acesta. Cele mai interesante oraşe vizate de majoritatea jucătorilor activi în piaţă sunt Timişoara, unde există un singur centru comercial modern, Braşov şi Târgu-Jiu - oraşe cu proiecte în curs de dezvoltare. Suceava este, în continuare, oraşul cu cea mai mare densitate de metri pătraţi de retail la mia de locuitori, iar Constanţa este lider în ceea ce priveşte stocul de spaţii de retail modern".
Reprezentantul DTZ Echinox ne-a mai spus că, în prezent, sunt în construcţie peste 275.000 mp de retail modern, cu termen de finalizare în perioada 2014-2016, peste 70% din aceste dezvoltări fiind în Bucureşti. "Pentru acest an, în Capitală este anunţată livrarea Galeriei Comerciale Auchan Tricodava (21.000 mp de galerie + hipermarket Auchan)", ne-a menţionat Bogdan Marcu.
Oficialul DTZ Echinox susţine că stocul mediu de spaţii moderne de retail din Bucureşti este de 465 mp la mia de locuitori, fiind sub media altor capitale din Europa Centrală şi de Est, precum Varşovia (972 mp), Praga (691 mp) sau Budapesta (727 mp).
În prezent, DTZ Echinox administrează un portofoliu de peste 150.000 mp de proiecte de retail pe piaţa autohtonă, printre care centrul comercial Cocor, Shopping City Sibiu şi Shopping City Suceava, în proprietatea Argo Real Estate şi Felicia Shopping Center din Iaşi, în proprietatea CBRE Global Investors, potrivit lui Bogdan Marcu.
• JLL: "Oferta de mall-uri din acest an, cel mai scăzut nivel după 2005"
Oferta autohtonă de mall-uri, din acest an, va atinge cel mai scăzut nivel de după 2005, potrivit ultimului studiu publicat de firma de consultanţă Jones Lang LaSalle (JLL). Volumul livrărilor pentru 2015 va ajunge, în schimb, până la 150.000 mp în Bucureşti, în special în zonele în care nu existau centre comerciale majore, şi la 45.000 mp în Braşov, unul din cele mai mari oraşe din ţară fără o schemă de retail dominantă, mai spun consultanţii de la JLL.
Studiul mai arată că, până la finalul anului, vor fi inaugurate două centre comerciale de către fondul de investiţii sud-african NEPI, respectiv Vulcan Value Center, în partea de sud-vest a Bucureştiului şi Shopping City din Târgu-Jiu.
Stocul de spaţii comerciale moderne a rămas neschimbat, la aproape 1,66 milioane de mp în România după ce niciun centru comercial nu a fost inaugurat în primul trimestru din 2014, dar care vine după un trimestru IV 2013 bogat în livrări (95.000 mp), conform JLL. Din aceştia, mai mult de 890.000 mp se află în Bucureşti.
Mulţi retaileri internaţionali evaluează posibilitatea intrării pe piaţa din România, dar şi preluarea reţelelor de magazine sub franciză locală, încurajaţi de creşterea vânzărilor, în opinia specialiştilor JLL. Jysk, lanţul de retail danez, specializat în comerţul cu mobila si decoraţiuni îşi va deschide în aprilie un nou concept de magazin în Coloseum Retail Gallery, după ce au preluat toate francizele din ţară.
Nivelul chiriilor prime a crescut la 60-70 euro/mp/lună demonstrând primele semne ale redresării pieţei bucureştene de retail, în opinia JLL. Cele mai mari chirii sunt obţinute în AFI Palace Cotroceni şi Băneasa Shopping City, considerate de JLL a fi centrele comerciale dominante din România.
"În cadrul unui centru comercial sunt trei mari aspecte ce contează în dezvoltare, respectiv locaţia, conceptul şi administrarea ulterioară a respectivului bun", ne-a precizat Laura Bencze, reprezentanta companiei de consultanţă imobiliară CBRE România, care susţine că rata de recuperare a investiţiei este cel mai important element în orice dezvoltare imobiliară.