Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) are în derulare o sută de procese pentru clauze abuzive, doar o singură bancă din ţara noastră nefiind vizată de acţiuni, potrivit lui Bogdan Nica, preşedintele Autorităţii.
Domnia sa a adăugat că există cel puţin trei instituţii de credit autohtone care au contracte de credite cu prevederi ascunse, refuzând însă să le nominalizeze. "Vrem să câştigăm toate procesele, motiv pentru care nu vă pot oferi mai multe detalii. Consider însă că, dacă vom avea mai mulţi bancheri corecţi, ţara noastră va avea mai mult de profitat. Vrem cât mai puţini aventurieri", a precizat reprezentantul ANPC. Potrivit acestuia, de la 1 octombrie, a fost înfiinţată o structură specializată în cadrul autorităţii care să se ocupe de problema clauzelor abuzive. "Oamenii reclamau şi până acum clauzele abuzive, diferenţa este de abordare în justiţie. Noi vom introduce în toate procesele motivări în temeiul noii legi", a completat Bogdan Nica, în cadrul unei conferinţe.
Dispoziţiile privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, modificate prin Legea nr. 76/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, au intrat în vigoare de la 1 octombrie 2013.
Aceste dispoziţii se referă la posibilitatea reprezentanţilor împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sau a asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor (constituite în anumite condiţii prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor) de a chema în judecată pe profesionistul care utilizează contracte de adeziune ce conţin clauze abuzive, pentru ca instanţa să dispună încetarea folosirii acestora, precum şi modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.
Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) şi al CEC Bank, a declarat, în cadrul aceluiaşi eveniment că în urma aplicării Ordonanţei 50 privind contractele de credit, nu este normal să existe astfel de clauze nici în contractele vechi, nici în cele care vor fi încheiate de acum înainte. Mai mult, domnia sa susţine că acuzaţiile privind clauzele abuzive trebuie analizate "la rece", pentru că o decizie pripită a instanţelor de judecată poate avea efecte negative asupra activităţii bancare. "Să nu uităm că sistemul bancar este necesar pentru populaţie şi nicio economie nu se poate menţine şi dezvolta fără acesta", a punctat preşedintele ARB.
De asemenea, domnia sa a adăugat că băncile au scăzut dobânzile la credite şi depozite chiar dacă nu într-un ritm atât de rapid pe cât ar dori consumatorii.
Bogdan Nica a mai precizat că acele clauze care până acum erau legale nu vor fi declarate abuzive peste noapte. "Nu se va întâmpla ca mâine sau poimâine să fie găsită abuzivă o clauză care înainte era legală", a afirmat domnia sa.
Preşedintele ANPC a adăugat că principiul potrivit căruia un verdict în cazul unei clauze se va aplica şi la celelalte contracte este unul corect, european. Potrivit acestuia, până la constituirea unei instanţe comerciale care să se ocupe de aceste cazuri, atacarea unei clauze se poate face la tribunal, iar a doua instanţă şi ultima va fi Curtea de Apel. Instanţele vor fi cele din oraşul unde are sediul social instituţia dată în judecată.
"Este vorba de toţi cei care, în calitatea lor de persoane fizice sau juridice, practică un comerţ, furnizează bunuri şi servicii, intervin în relaţii contractuale între părţi. Şi în acest contract există clauze, unele sunt vădit abuzive, dar tot trebuie trecute prin filtrul instanţelor. Şi vă dau o statistică: 571 la 173, numărul de procese pe care ANPC le-a câştigat cu profesionişti care au avut clauze abuzive în contracte şi au fost reclamaţi de consumatori. E un raport de cinci la unu, cât se poate de avantajos pentru consumator", a spus Bogdan Nica.
Preşedintele ANPC a adăugat că, odată cu introducerea unor noi prevederi legislative, începând cu 1 octombrie, în situaţia în care se constată o clauză abuzivă, aceasta se transpune ulterior la toate contractele de acelaşi tip şi la consumatori care nu au reclamat.
În cele din urmă, instanţele sunt cele care stabilesc dacă o clauză e abuzivă sau nu.
Băncile susţin, de mai mult timp, ca procesele privind clauzele abuzive să poată să fie judecate inclusiv la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), argumentând că o decizie care afectează zeci de mii de persoane şi produce consecinţe pentru un întreg sistem nu este bine să fie lăsată la latitudinea unui instanţe inferioare. În prezent, instanţa de recurs pentru acest tip de procese este Curtea de Apel, potrivit Codului Civil.
La finele lunii mai, Radu Graţian Gheţea a declarat că CEC Bank nu a avut, până la acel moment, niciun proces individual sau colectiv cu clienţi care cer modificarea unor clauze contractuale, ceea ce, în opinia domniei sale, înseamnă că banca nu are clauze abuzive în contractele sale de credit. "În momentul în care am trecut de la Casa de Economii şi Consemnaţiuni la CEC Bank, am reviziuit toate contractele. Am fost mult mai atenţi şi după episodul cu implementarea Directivei 48 a Comisiei Europene în OUG 50/2010 (n.r. privind contractele de credit pentru consumatori). Considerăm că nu avem nimic în contracte care ar putea fi considerat abuziv", a afirmat domnia sa.
• Şeful ANPC despre clauze: "Problema mare nu e neapărat la bănci - la IFN, cooperative şi CAR este nenorocire"
Cele mai mari probleme privind clauzele abuzive nu se regăsesc neapărat la marile instituţii de credit din sistemul bancar, ci la instituţiile financiare nebancare, cooperativele de credit şi organizaţiile tip CAR, unde e "nenorocire", a declarat preşedintele ANPC, Bogdan Nica. "Problema mare azi, şi o tot spun şi nu mă aude nimeni, nu e neapărat la marile bănci, unde sunt mulţi cu lupele pe ei, BNR-ul..., sunt IFN-urile mari, mici, medii, cooperativele de credit, CAR-uri. E nenorocire acolo. Am dat la amenzi, dar degeaba. Am şi închis, nu... Apar ca ciupercile după ploaie", a spus şeful ANPC.
Nica a arătat că aceste instituţii sunt reprezentate de o asociaţie, ALB, pe care a calificat-o "mult mai vocală" decât Asociaţia Română a Băncilor.
Preşedintele ANPC a arătat că a avut discuţii cu reprezentanţii ALB, dar aceştia s-au arătat mult mai refractari decât bancherii.
"E şi normal, după ce le dai amendă 1 milion, e mai greu să discuţi", a completat Nica, zâmbind.
1. Sah mat!
(mesaj trimis de Bancherul din parc în data de 04.10.2013, 13:51)
Asa-i; o singura banca - este banca din Cismigiu unde joc eu table si sah.