• Interviu cu domnul Mircea Marian, country manager "Bombardier Transportation"
Reporter: În 2009, reprezentanţii "Bombardier" precizau că vor dezvolta o capacitate de producţie în România, însă în funcţie de volumul comenzilor atrase de pe piaţa locală. La ultima AGA, obiectul de activitate al Bombardier România a fost completat şi cu producerea de material rulant. Plănuiţi să deschideţi o capacitate de producţie aici?
Mircea Marian: Deocamdată nu se pune problema să producem material rulant aici, asta depinde în continuare de evoluţia comenzilor... O astfel de decizie este foarte greu de luat, trebuie luaţi mulţi factori în considerare, dar suntem pregătiţi pentru oportunităţi viitoare. Ar trebui să avem un proiect de anvergură de la CFR. Aşteptăm o serie de proiecte pentru rame (trenuri, în limbaj popular) electrice şi diesel de la Căile Ferate Române, însă nu este foarte clar ce va urma. Noi am încheiat un parteneriat cu "Remarul 16 Februarie" Cluj-Napoca şi vom participa la licitaţiile CFR de achiziţie de rame electrice sau diesel prin "Remarul".
Reporter: Cum aţi ajuns la acest parteneriat cu "Remarul 16 Februarie"?
Mircea Marian: În mod obişnuit, încurajăm cooperarea cu producătorii locali de material rulant. Am mers la mai multe companii locale pe care le-am analizat din punct de vedere tehnic şi financiar ca să vedem dacă putem să punem bazele unui parteneriat. Aşa am ajuns la "Remarul 16 Februarie". Am făcut o analiză îndelungată a companiei ca să vedem dacă o colaborare este posibilă. Nu avem un parteneriat în sensul de joint-venture, ci am vândut o licenţă de producţie celor de la "Remarul".
Reporter: Ce presupune această licenţă? Doar "Remarul" are voie să producă un anumit tip de tren (ramă)?
Mircea Marian: În ceea priveşte statele menţionate în acordul de licenţă - România, Grecia, Bulgaria, Croaţia, Serbia şi Muntenegru - da, Remarul are exclusivitate. În mod concret, am încheiat un contract de licenţă prin care le transferăm tot know-how-ul necesar producţiei, le punem la dispoziţie şi o echipă de specialişti pentru o înţelegere mai bună a documentaţiei. Nu este deloc simplu.
Reporter: Ce câştigă "Bombardier" din cooperarea cu "Remarul"?
Mircea Marian: În primul rând, câştigăm din vânzarea licenţei, dar şi din faptul că astfel intrăm şi noi pe piaţa românească reprezentată de CFR. Pot să vă spun că durata parteneriatului depăşeşte zece ani de zile, fiind un contract pe termen lung. "Remarul" câştigă know-how, pe care, altfel, l-ar fi obţinut într-un timp foarte îndelungat. Acest lucru este foarte important pentru o companie de material rulant.
Reporter: Prin urmare, "Bombardier", o companie care are 40% din piaţa europeană, are nevoie de "Remarul 16 Februarie" ca să îşi facă "intrarea" la CFR?
Mircea Marian: Noi am considerat că aceasta este o modalitate mai bună ca să intrăm pe piaţa românească, încurajând industria locală în acelaşi timp. "Remarul 16 Februarie" are deja contacte cu furnizorii de aici şi are relaţii foarte bune cu industria de profil din ţară.
Reporter: Compania "Bombardier" a participat singură la licitaţii organizate de CFR?
Mircea Marian: La CFR nu prea au fost până acum licitaţii pe partea care ne interesează pe noi, adică pentru rame electrice, rame Diesel sau rame hibrid. Sperăm să urmeze astfel de licitaţii, dar nu ştim exact.
Reporter: Din ce îmi spuneţi, mi se pare că "Remarul" şi-a asumat un risc, achiziţionând această licenţă de la "Bombardier", pe care trebuie să o plătească, fără ca, aparent, să existe vreo certitudine că va primi vreo comandă...
Mircea Marian: Business-ul conţine, întotdeauna, un anumit factor de risc. Dar produsul pe care l-a achiziţionat Remarul este excelent şi oferă oportunităţi de business foarte bune.
Reporter: A început "Remarul" producţia de rame a căror licenţă a achiziţionat-o de la "Bombardier"?
Mircea Marian: Acum sunt în faza în care analizează documentaţia pe care le-am pus-o la dispoziţie. Mai întâi trebuie să o înţeleagă foarte bine. Noi o să îi ajutăm cu asistenţă tehnică, pentru că trebuie să-şi utileze halele cu anumite echipamente de producţie. Asistenţă financiară nu le oferim.
Reporter: Relaţia comercială dintre "Remarul" şi "Bombardier" este limitată la vânzarea licenţei sau mai există şi alte clauze ale contractului dintre cele două companii?
Mircea Marian: Pe moment, este o relaţie bazată pe achiziţia licenţei.
Reporter: Dar, pe termen mediu sau lung, aţi luat în calcul o eventuală achiziţie a companiei?
Mircea Marian: Nu s-a discutat aşa ceva până acum.
Reporter: La cât estimaţi investiţiile pe care trebuie să le facă "Remarul" ca să poată să producă aceste rame?
Mircea Marian: Nu este uşor de răspuns la această întrebare. N-am intrat foarte mult în astfel de detalii cu ei pentru că depinde de ce comenzi vor primi. În funcţie de comenzi, de frecvenţa lor şi de perspective îţi dotezi fabrica într-un anumit fel. Fabrica noastră din Franţa este utilate foarte complex pentru că este o producţie extraordinar de mare acolo. Aici nu va fi acelaşi ritm de producţie, probabil că dotările vor fi mult mai reduse.
Reporter: Ce înseamnă producţie "extraordinar de mare"?
Mircea Marian: În jur de 13 trenuri (rame) pe lună. Probabil că "Remarul" că va produce o ramă sau două pe lună, dacă va reuşi să încheie un contract cu CFR sau cu un operator privat şi probabil.
Reporter: Aţi pomenit de rame hibrid. Unde funcţionează astfel de rame şi cât costă?
Mircea Marian: "Bombardier" a vândut 700 de astfel de rame - electrice, diesel şi hibride - în Franţa. Este dificil de spus cât costă o astfel de ramă, costurile depinzând de dotările pe care le cere clientul, de negociere, de numărul de comenzi etc.
Reporter: Vă întreb cât costă o astfel de ramă ca să vedem dacă CFR şi-ar permite...
Mircea Marian: Preţurile pentru această ramă vor fi competitive, dat fiind faptul că ea s-a vândut în multe exemplare.
Reporter: O parte din parcul de automotoare al CFR a fost modernizat, companiile de material rulant câştigând contracte importante pentru asta. Având în vedere că ţara noastră traversează o criză economică şi nu are foarte multe resurse, nu ar fi mai bine să mergem tot pe modernizarea trenurilor decât pe înlocuirea lor?
Mircea Marian: Modernizarea este o soluţie bună pentru o anumită perioadă de timp. În general, prelungeşti viaţa materialului rulant cu 10-15 ani, dar până la urmă tot o să ai nevoie de bani ca să înlocuieşti materialul rulant.. Sunt avantaje şi dezavantaje ale modernizării. Pe de o parte, încerci să tragi de timp, dar, pe de altă parte, pe termen lung, modernizarea nu este chiar o soluţie eficientă. Spre exemplu, maximum de beneficii din punctul de vedere al costurilor şi al mentenanţei poate fi obţinut având o flotă unitară de vehicule. Trebuie discutat de la caz la caz.
Reporter: CFR-ul este o societate cu dificultăţi financiare. Au fost acuzaţii că, uneori, comenzile se dau şi pe criterii politice. Ce se întâmplă dacă CFR-ul va fi privatizat? Credeţi că se va schimba ceva în privinţa licitaţiilor?
Mircea Marian: O licitaţie trebuie organizată după anumite criterii...Noi nu avem experienţă la CFR din punctul acesta de vedere pentru că nu am avut contracte cu ei. CFR a avut licitaţii pentru reparaţii de vagoane, dar noi nu am fost interesaţi.
Apariţia operatorilor privaţi este foarte importantă şi schimbă, din multe puncte de vedere, situaţia pe piaţă. Fiecare operator este interesat să achiziţioneze un produs de calitate, care să îi asigure şi eficientizarea costurilor pentru că are competitori.
Reporter: Aţi discutat pentru comenzi şi cu operatorii privaţi? Îşi permit deocamdată să achiziţioneze ramele produse de Bombardier sau, cel puţin pe segmentul de călători, sunt destul de mici comparativ cu CFR?
Mircea Marian: Operatorii privaţi trebuie să îşi mărească posibilităţile financiare ca să investească în material rulant nou.
Reporter: În prezent, mai colaboraţi cu altă companie în afară de "Remarul 16 Februarie"?
Mircea Marian: În prezent, nu. Depinde de proiectele pe care le vom identifica. Suntem interesaţi şi de proiectele anunţate de Metrorex, cu care am mai colaborat, de altfel, dar şi de eventualitatea reînnoirii parcului de tramvaie. Tramvaiele româneşti au tot fost reparate, modernizate. Au mai fost aduse şi multe tramvaie second-hand din străinătate, dintre care unele sunt destul de vechi şi pentru care se găsesc foarte greu piese de schimb pentru că nu le mai produce nimeni. Aşteptăm şi noi să vedem ce se va întâmpla în diferite oraşe în funcţie de bugetele avute la dispoziţie etc...
Reporter: Un investitor străin stă şi aşteaptă?
Mircea Marian: Bineînţeles că în perioada aceasta ne prezentăm produsele şi asigurăm suport pentru găsirea de soluţii de finanţare prin intermediul unor organisme care se ocupă de acest lucru. Spre exemplu, în cazul unei licitaţii organizate de o autoritate publică, putem oferi strategii de finanţare, în cazul în care acest lucru este solicitat în portofoliul ofertei.
Reporter: Vă gândiţi şi la un parteneriat cu un alt producător de material rulant? Mai există un "Remar" Paşcani, listat la Bursa de Valori Bucureşti.
Mircea Marian: "Remar" Paşcani se ocupă, în general, cu modernizări de vagoane de pasageri. Acesta este un domeniu care pe noi ne interesează mai puţin. Pe moment nu avem discuţii cu cei de la "Remar" Paşcani.
Mircea Marian: "Licenţa achiziţionată de Remarul 16 Februarie este pentru producţia de automotoare de mare capacitate destinate traficului de călători. O astfel de ramă (tren, în limbaj popular) poate fi electrică sau poate fi diesel, ceea ce îi permite să circule pe linii care nu sunt electrificate (cum este cazul unora dintre liniile din România), sau poate fi hibridă. O astfel de ramă poate fi folosită atunci când avem o porţiune de cale ferată electrificată şi una neelectrificată. De exemplu, dacă mergi cu trenul de la Bucureşti până la Mangalia, linie electrificată există doar până la Constanţa, după care trebuie să aştepţi minim jumătate de oră ca să se schimbe locomotiva cu una cu tracţiune diesel ca să poţi merge mai departe pe linia care nu este electrificată. Aceste inconveniente pot fi depăşite dacă ai o ramă hibrid, care poate să schimbe automat tracţiunea electrică cu cea diesel, chiar şi din mers. Un alt avantaj, este că astfel de rame consumă mai puţină energie, putând ajuta astfel la reducerea costurilor".
1. ELECTROPUTERE ingropat de REMARUL
(mesaj trimis de raudemare în data de 23.05.2011, 02:47)
Ceea ce inteleg eu este ca noua orientare politica este de a ingropa un oras in detrimentul altuia. De a ucide o industrie, un know-how existent intr-un loc pt a face altul, in alt loc, fara infrastructura atat fizica la nivel de constructie cat si intelectuala. Asta se intampla acum , ingroparea Craiovei in detrimentul Clujului. Daca pe timpul PDSR-ului ii injuram pe moldoveni care prin Sechelariu, Iacobov sau ilustrul Hrebenciuc deturnau fondurile existente catre Bacau, acum e randul lui Boc sa-i ofere Clujului statutul de Mecca romanesc.
Merci Basescule
1.1. Interpretare ciudata (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de MihaiH în data de 23.05.2011, 09:34)
Salut, cred ca ai inteles gresit. Electroputere este deja vanduta altora, doar nu-ti imaginezi ca se poate vinde de mai multe ori. Asta in primul rand. In al doilea, inca o eroare: Remarul este proprietate privata. Adica nu este detinuta nici de statul roman, nici de Boc nici de Basescu. Ceea ce fac este "pe pielea lor", nu are statul nicio treaba. Asa ca din pacate comentariile tale nu au legatura cu realitatea. Apropos, Remarul (16 Februarie) exista de la 1875, nu s-a facut ieri ca sa "ingroape" pe nimeni. Tot ca fapt divers, mai exista in Romania si alte companii in domeniu (e.g. Astra Arad, parca).
Sper ca pe viitor sa fii mai atent si sa gandesti mai mult si mai bine inainte de a da glas urii fata de X sau Y.
1.2. asa?! (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de marinaru în data de 23.05.2011, 23:10)
GAOZARULE! MAI PUNE MANA PE UN BILANT, O RAPORTARE CEVA
2. Bietul muncitor
(mesaj trimis de Bietul muncitor în data de 31.05.2011, 21:58)
Vai de capul lor !Cei de la Remarul Cluj fac concedieri mascate,iar in acest articol sunt laudati ptr. managementul performant!
Vai de noi!