Comunitatea brokerilor de asigurări este nemulţumită de politica dusă de anumite bănci comerciale, de a impune clienţilor care achiziţionează un produs financiar o anumită societate de asigurare şi anumite condiţii. "Băncile care oferă clienţilor un produs financiar ar trebui să le lase aces-tora dreptul de a alege unde vor face asigurarea. Prin impunerea de către bănci a unor condiţii în acest sens i se taie consumatorului dreptul la consultanţă", au afirmat ieri reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR), cu prilejul unei conferinţe pe tema directivei europene de intermediere în asigurări, informează Rompres.
"Băncile primesc un comision pentru poliţa de asigurare încheiată. Dacă poliţa este încheiată de un broker, el primeşte acelaşi comision, dar asigură consultanţă şi negociază costurile pentru client", a arătat preşedintele UNSICAR, Bogdan Andriescu, referindu-se la declaraţii recente ale unor reprezentanţi ai mediului bancar, conform cărora costurile băncilor ar creşte dacă ar apela la brokeri.
UNSICAR a atras atenţia, că, prin impunerea de către bancă a unei poliţe de asigurare, consumatorii de produse financiare sînt legaţi de acel produs şi nu pot alege cea mai bună variantă pentru ei, cu costurile cele mai avantajoase, aşa cum urmăreşte directiva europeană în domeniu, care vizează în primul rînd protecţia consumatorului.
"Nu oricine poate să vîndă o asigurare. El trebuie să fie res-ponsabil, să răspundă în faţa clientului. Cine răspunde dacă un funcţionar bancar îi pune în faţă o hîrtie şi el semnează? Cu cît produsul este mai complex, cu atît clientul are nevoie de consiliere", consideră reprezentanţii UNSICAR.
"Băncile vor să vîndă la ghişeu şi asigurarea unei fabrici, dacă clientul respectiv solicită un credit pentru retehnologizare. Nu orice produs de asigurări poate fi vîndut la ghişeu", a declarat pentru Rompres Antonio Souvannasouck, managing partner la Asigest. El consideră că băncile pot acoperi segmentul de banc-assurance şi produsele standard, nu şi produsele complexe.
Anul trecut, în România numai 14% din totalul asigurărilor au fost realizate prin societăţile de brokeraj în asigurări, în timp ce, la nivelul Uniunii Europene, ponderea este de 50%.
În România există în prezent circa 300 de societăţi de brokeraj în asigurări, însă numărul acestora ar putea să scadă după implementarea deplină a directivei europene, care prevede anumite norme pentru această activitate. De asemenea, limita de asigurare de răspundere profesională va creşte gradual, fiind un criteriu de eliminare naturală a brokerilor mai puţin pregătiţi. Potrivit UNSICAR, piaţa autohtonă a asigurărilor creşte într-un ritm anual de 20-25%.
Secretarul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Mihail Tecău, a subliniat că experţii cred că dezastrele naturale în Europa sînt în creştere, iar în România riscul calamităţilor este mare şi daunele nu pot fi acoperite decît de un sistem de asigurare bine creat şi pus la punct, fiind singura posibilitate de a prelua la un moment dat nişte riscuri catastrofale.
• Asigurările de răspundere profesională se vor dezvolta puternic după intrarea României în UE
Sectorul asigurărilor de răspundere profesională se va dezvolta puternic după intrarea României în Uniunea Europeană (UE), a declarat ieri preşedintele Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu, citat de Rompres.
În prezent, încheie astfel de asigurări medicii, arhitecţii şi avocaţii, însă vor apela la asigurările de răspundere profesională şi alte categorii, cum ar fi cei care lucrează în domeniul serviciilor turistice sau chiar în mass-media, a arătat Andriescu.
"Clientul care achiziţionează o astfel de asigurare va avea avantajul ca în cazul unui proces să fie reprezentat de avocatul societăţii de asigurare", a explicat preşedintele UNSICAR.
Un alt domeniu care se va dezvolta foarte mult, în opinia UNSICAR, va fi cel al asigurărilor de sănătate şi al asigurărilor de pensii, România urmînd să cunoas-că, în această privinţă, aceeaşi evoluţie precum celelalte state din regiune care au aderat anul trecut la UE.
În aceste state, odată cu dezvoltarea sectorului asi-gurărilor ca pondere în PIB, a fost înregistrată şi o creştere a produselor de asigurare care oferă servicii suplimentare şi protecţie clienţilor persoane fizice.
Nu în ultimul rînd, produsele de asigurări care vizează proprietatea vor înregistra, de asemenea, creşteri, odată cu majorarea resurselor financiare ale românilor şi cu schimbările de mentalitate, consideră secretarul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Mihail Tecău.
"Există o legătură directă între posibilităţile financiare ale consumatorului de asigurări şi tipurile de asigurări pe care le achiziţionează. Statele din regiune au stat mai bine decît România şi înainte de aderare, datorită mentalităţii, a resurselor financiare şi a interesului faţă de proprietate. În România a fost un sistem închis - pînă în 1990 era o singură societate de asigurare, toată lumea se ducea la ADAS. În România, asigurările ajung către 1,5 la sută din PIB, însă cheltuielile cu asigurările pe cap de locuitor din statele vecine au un nivel mult mai ridicat", a declarat reprezentantul CSA.