BUTOIUL CU PULBERE DIN ASIGURĂRI, ÎN CURTEA LUI MIŞU NEGRIŢOIU ASF, chemată la audieri în Parlament, pe tema RCA

ADINA ARDELEANU
Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări / 7 septembrie 2016

ASF, chemată la audieri în Parlament, pe tema RCA

Andreea Paul: "Vom invita în Parlament şi ANAF, ca să vedem dacă există sau nu dosare investigate privind exportul profiturilor societăţilor de asigurări în străinătate"

Guvernul pregăteşte o ordonanţă de urgenţă privind RCA, din care vrea să elimine obligaţia asiguratorului să prezinte, la cerere, calculul primei şi obligaţia BAAR şi să publice tarife de referinţă

COTAR: "Constatăm o discriminare majoră, chiar şi de 80%, între preţurile ofertate de către asigurători pentru flotele mari, în comparaţie cu transportatorii care deţin unul sau câteva camioane"

Primarul Bucureştiului face un apel către Guvernul României să intervină pentru reglementarea tarifelor RCA

----------

Actualizare 15:11 Liviu Dragnea: "Am vorbit cu colegii mei să aibă rapid o întâlnire în comisiile de specialitate cu conducerea ASF"

Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a afirmat astăzi că a discutat cu colegii din Parlament, astfel încât să aibă întâlniri, în comisiile de specialitate, cu reprezentanţii conducerii ASF.

"Am vorbit cu colegii mei ca, în zilele următoare, rapid, să aibă o întâlnire în comisiile de specialitate ale Parlamentului cu conducerea ASF, care trebuie să dea explicaţii serioase şi îi avertizez să nu ia în glumă această întâlnire, cu Consiliul Concurenţei şi cu cei de la ANAF, să vedem dacă ANAF-ul a fost interesat, pe lângă marile controale pe care le face, în special la firmele româneşti mici şi mijlocii, dacă a fost interesat cum s-au mişcat banii din aceste firme de asigurări. Că poate totul e în regulă, dar din ce în ce mai mulţi români vrem să ştim lucrul acesta", a spus Dragnea, la finalul şedinţei BPN al PSD, transmit surse din presă.

Dragnea a precizat că, în opinia sa, transportatorii români plătesc preţuri mult mai mari decât cei străini la poliţele RCA.

''O firmă, un transportator român, pentru clasa auto B0, plăteşte o primă de asigurare pe camion de 10.485 de lei, adică aproape 105 milioane de lei, pentru un număr de 60 de poliţe. Pentru o situaţie aproape similară un alt transportator străin, pentru 68 de poliţe, deci aproape la fel, plăteşte 3.937 de lei, deci 105 milioane transportator român, 39 de milioane transportatorul străin. Un transportator român mai micuţ pentru a fi ajutat să existe în continuare, plăteşte o primă de 250 de milioane de lei'', a declarat Liviu Dragnea.

Liderul PSD a spus că informaţiile provin dintr-un document primit la partid, precizând că este convins că în ASF sau în zona ASF-ului mai sunt oameni care încă gândesc româneşte şi doresc investigarea situaţiei.

''Este mult prea multă confidenţialitate într-un domeniu în care se vede cu ochiul liber că firmele de asigurări româneşti au fost scoate de pe piaţă, închise sau s-au luat alte măsuri, iar transportatorii români nu că sunt dezavantajaţi, sunt supuşi unii program ca încet, încet să dispară şi ei. Sunt din ce în ce mai mulţi transportatori care îşi fac firmele în străinătate pentru a putea beneficia de prime de asigurare mai mici pe care să le poată suporta'', a subliniat Dragnea.

(G.F.)

-------

Problemele din piaţa asigurărilor RCA sunt un butoi cu pulbere pentru conducerea ASF care nu a reuşit, de peste un an, să rezolve situaţia creşterii explozive a tarifelor RCA. Există voci care acuză ASF că a preferat să bage în faliment societăţi autohtone de asigurări, lăsând loc pentru extinderea companiilor străine de asigurări.

Sesizând problemele grave din domeniu, Comisia de Buget Finanţe din Camera Deputaţilor va chema la audieri Autoritatea de Supraveghere Financiară, miercurea viitoare, cu privire la disfuncţionalităţile de pe piaţa RCA, potrivit deputatului PNL Andreea Paul.

De asemenea, membrii Comisiei pentru transporturi şi infrastructură a Camerei Deputaţilor au solicitat audierea ASF.

Andreea Paul ne a declarat: "De peste un an, nu avem răspuns la problemele pieţei româneşti de RCA. Am propus măsuri pentru diminuarea fraudelor şi daunelor, la începutul acestui an. Am avut grupuri de lucru tehnice, împreună cu ASF. Nu avem rezultate concrete. Avem doar salturi atipice de preţ la poliţele RCA, cu diferenţe majore de preţ între consumatori.

La audirea ASF, vom invita şi Consiliul Concurenţei, să îşi prezinte raportul privind RCA, şi ANAF, pentru a vedea dacă există sau nu dosare investigate privind exportul profiturilor societăţilor de asigurări în străinătate. Cât de reale sunt pierderile invocate de societăţile de asigurări şi cât de corelate sunt calculele actuariale cu preţurile RCA?

Solicit promovarea, în regim de urgenţă, a noului proiect de lege RCA, la care am lucrat mult şi care aduce o serie de îmbunătăţiri pentru problemele asiguratorilor. Această lege tergiversează la Senat. Deşi îl cerem obsesiv şi este necesar, acest proiect nu este nici azi pus în practică. De pildă, de ce nu scad costurile de intermediere?"

Doamna Paul ne-a spus că va solicita ca, la audierea de săptămâna viitoare, să participe preşedintele ASF Mişu Negriţoiu şi membri Consiliului ASF cu atribuţii pe domeniul asigurărilor.

Audierea ar urma să aibă loc cu numai o zi înainte de protestul de amploare anunţat de transportatori, care, de aproape un an, reclamă creşterea fulminantă a tarifelor RCA.

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a transmis, ieri, că a constatat o discriminare majoră, chiar şi de 80%, între preţurile ofertate de către asigurători pentru flotele mari, în comparaţie cu transportatorii care deţin unul sau câteva camioane.

În repetate rânduri, transportatorii s-au plâns de faptul că arbitrul pieţei - ASF - nu a intervenit să echilibreze situaţia tarifelor RCA.

În caz, a intervenit şi Primarul General, Gabriela Firea, care se teme de blocarea Capitalei, în ziua protestului transportatorilor.

Gabriela Firea face un apel către Guvernul României să intervină pentru reglementarea tarifelor la asigurările auto obligatorii, astfel încât protestele transportatorilor, care au blocat şoseaua de centură a Capitalei, să nu ia amploare: "Fără discuţii, fără măsuri clare de reglementare a RCA, aceste proteste vor continua în detrimentul tuturor. Am înţeles că au fost blocate şoselele de centură din marile oraşe, şi că, mai mult decât atât, ar avea loc un protest general în data de 15 septembrie, la doar câteva zile de la începerea şcolii şi când traficul va fi oricum, îngreunat. Este o situaţie dificilă, atât pentru transportatori, care am înţeles că sunt copleşiţi de noua valoare a RCA-ului, cât şi pentru ceilalţi şoferi care nu pot ajunge la serviciu, acasă, grădiniţe, şcoli etc. De exemplu astăzi (n.r. ieri) am fost informată că autospecialele ISU au ajuns cu dificultate la incendiul care a izbucnit la REMAT Berceni din cauza acestor proteste. Cred că este necesar că părţile implicate să se aşeze la masa negocierilor şi să pună capăt acestor proteste care durează de aproape o lună de zile".

Recent, COTAR a anunţat că Guvernul României are în intenţie să dea Ordonanţă de Urgenţă pentru modificarea legii RCA, în condiţiile în care un astfel de proiect de lege este şi la Senat.

Potrivit unor surse, din proiectul OUG au fost eliminate mai multe prevederi, la propunerea Consiliului Concurenţei (CC), deşi au fost negociate cu transportatorii. Astfel, CC a propus să fie eliminată prevederea ca asiguratorul RCA să îi prezinte asiguratului, la solicitarea acestuia, calculul actuarial şi indicatorii utilizaţi privind modul de determinare a primei de asigurare. O altă propunere este ca Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) să nu mai aibă în atribuţii publicarea tarifelor de referinţă RCA şi nici de a publica pe site-ul propriu date statistice privind tarifele practicate de service-uri, conform surselor noastre.

Potrivit expunerii de motive, principalele modificări pe care le aduce iniţiativa legislativă se referă la reglementarea contractului de asigurare RCA, contract în baza căruia sunt stabilite condiţiile generale şi particulare ale acoperirii asigurării RCA, modalitatea şi termenele de plată în cazul în care se optează pentru plata în rate, riscurile suplimentare celor obligatorii prevăzute de lege.

Proiectul OUG RCA, ca şi cel depus la Senat, introduce posibilitatea limitării tarifelor.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu a preluat în legea 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare un articol care i-ar fi permis să limiteze creşterea tarifelor RCA, din directiva europeană Solvabilitate II, şi nu a oferit nici explicaţii pentru această omisiune, aşa cum ar fi fost normal.

În schimb, ASF a propus pentru proiectul legii RCA un articol similar, care a fost păstrat şi în documentul depus în Parlament, şi în proiectul OUG: "ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor".

COTAR acuză faptul că modul de calcul al primelor de asigurare folosite de către asigurători nu au niciun fel de legătură cu calculele actuariale.

Confederaţia a transmis: "În urma raportului prezentat de către ASF cu privire la evoluţia primelor RCA pentru vehicule de transport în perioada ianuarie 2015 - iulie 2016 şi trimis şi Guvernului, COTAR a efectuat o analiză asupra acestui document, din care rezultă următoarele:

a. Pentru autoutilitarele de până în 3,5 tone şi clasa B0, observăm o creştere a preţului RCA de aproximativ 22,64% în perioada iunie 2015 - iulie 2016.

b. Pentru autoutilitarele cu masă cuprinsă inte 7,5 - 16 tone şi clasa B0, observăm o creştere a preţului RCA de 26% în perioada (7 luni) ianuarie 2016 - iulie 2016 .

c. Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea de până la 18 locuri, achiziţionate de către PF şi clasa B0, preţul RCA a crescut cu 314,75% în perioada iunie 2015 - iulie 2016.

d. Pentru autovehiculele de transport persoane cu capacitatea între 18 - 40 locuri şi clasa B0, preţul RCA a crescut cu aproximativ 66,76% în perioada iunie 2015 - iulie 2016.

e. În cazul autovehiculelor cu masă mai mare de 16 tone, observăm că în ultimele 19 luni, prima medie RCA a crescut cu 233%, adică, o creştere de 12,2% în fiecare luna.

În perioada iunie 2015 - iulie 2016, creştere pentru PF de 276,61%.

f. În cazul primelor RCA pentru autovehiculele folosite în regim de taxi, identificăm o majorare a tarifului de peste 81% în decurs de 19 luni. Prima medie RCA fiind în ianuarie 2015 de 1577 lei, iar în iulie 2016, această ajungând la 2865 lei, fiind înregistrată o creştere de 4,2 % în fiecare luna. În luna august 2016, preţul unei poliţe RCA pentru un autoturism nou Logan, cu clasa B0, folosit în regim taxi, costă 3600 lei, rezultând o creştere de aproximativ 233% faţă de perioada ianuarie 2015".

COTAR susţine că a constatat o discriminare între preţurile RCA pentru companiile cu flote mari şi cele pentru transportatorii mici: "Cum este posibil, că acelaşi camion, cu aceeaşi clasa de bonus (B1), să fie ofertat de către asigurători cu preţuri cuprinse între 4609 lei şi (peste) 20 000 lei? Poliţa RCA de 20 000 de lei fiind preţul cel mai scăzut pe care un transportator cu puţine autovehicule l-a putut obţine în întreaga piaţă de asigurări românească".

Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR, a declarat: "Asemenea discounturi pot fi aplicate doar produselor de îmbrăcăminte sau încălţăminte în perioada promoţiilor Black Friday şi nu unei pieţe care pretinde că are, la baza acestor produse, calcule actuariale sofisticate ce ţin cont de profilul de risc şi un istoric al daunalităţii. Faptul că ASF a putut autoriza aceste calcule ne arată, de fapt, nivelul de pregătire a acestor funcţionari: au exact aceeaşi pregătire ca a unui lucrător comercial dintr-un supermarket".

Conform COTAR, construcţia preţurilor poliţelor RCA vândute de către piaţa de asigurări din România nu ţine cont de daunalitatea unui autovehicul, astfel, o poliţă RCA are aceeaşi valoare, indiferent dacă autovehiculul este situat în clasa de Bonus 14 sau Malus 8.

Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR, a declarat: "Aceste construcţii aberante de calcule ale poliţelor RCA ne confirmă faptul că sistemul Bonus/Malus este în realitate. o păcăleală de care asigurătorii se folosesc în manipularea preţului RCA. Trist cu adevărat este faptul că la această debandadă a preţurilor RCA, pretinsa instituţie de specialitate - ASF, pusă la colţ, ne dezvăluie că sub preşul scump se ascunde multă mizerie cu iz penal, o şarlatanie patronată de nişte tovarăşi grizonaţi cu gulere albe aciuaţi în funcţii importante exclusiv pentru interesul lor personal".

Cauzele care au condus la creşterea tarifelor poliţelor RCA, evidenţiate parţial şi în materialul transmis în data de 31 august 2016, în cadrul consiliului ASF, de către sectorul de asigurări, sunt următoarele, potrivit transportatorilor: "a. Societăţile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerinţelor de prudenţialitate) prin tarife ridicate şi nu prin infuzie de capital.

b. Noile tarife din 2016 (semnificativ mărite) au că ţintă, acoperirea daunelor viitoare, cât şi a daunelor vechi.

c. Preţurile de transfer prin care multinaţionalele din asigurări exportă banii colectaţi din plata primelor RCA.

d. Alocarea cheltuielilor şi pierderilor acumulate pe alte linii de asigurare care apoi, sunt transferate segmentului RCA, pentru creşterea artificială a costurilor aferente acestui produs de asigurare, costuri artificiale care se regăsesc ulterior, în preţul RCA-ului.

e. Daune fictive acoperite de poliţe RCA, prin care societăţile de asigurări îşi «albesc» şi îşi extrag profitul. Acest tip de daune fictive au de obicei loc în afară ţării, pentru a îngreuna depistarea urmelor acestor fraude".

Vasile Ştefănescu a mai declarat: "Considerăm că demiterea întregului consiliu al ASF de către Parlamentul României trebuie să aibă loc în regim de urgenţă, pentru că această caracatiţă a cuprins întregul consiliul al ASF şi afectează grav toţi asiguraţii români şi industriile conexe, cum este cea de transport şi cea de reparaţii auto".

COTAR a transmis că, împreună cu patronatele din transporturi, vor continua acţiunile de mobilizare şi organizare pentru mitingul de protest care va avea loc în data de 15 septembrie în toată ţara.

Opinia Cititorului ( 9 )

  1. Domnul Negritoiu pare, in poza, puternic tulburat psihic...

    1. Are o privire sticloasa si in realitate.

      Privire foarte sexy, seducatoare. Insa ne deosebim in privinta consecventei. Dansul erste un intelept veritabil in timp ce eu sunt un imbecil notoriu.

    Speram ca domnul Daniel Zamfir sa le dea peste bot celor de la ASF

    n'am inteles chestia cu exportul profiturilor!? proprietatea privata nu mai este insotita de jus abutendi (dreptul de dispozitie)? odata fiscalizat, profitul este inviolabil si apartine dezvoltatorului afacerii (detinatorul drepturilor de proprietate asupra afacerii!) daca nu exista o clauza privind reinvestirea lui in tara! acum se vede ce'nseamna privatizarea "fara cap" si renuntarea la actiunea de aur!

    De ce nu se face trecerea de la rca/auto la rca/persoana (la persoane fizice cel putin), dupa modelul UK de exemplu? In felul acesta s-ar diminua numarul fraudelor de tot felul, criteriile sistemului de bonus ar fi clar... etc.

    Intreb si eu nu dau cu paru'. 

    1. pentru ca daca ar fi pe persoana si nu ai facut accidente poti da platesti pana la 30% din suma nominala. Vezi Germania unde incepatorii sunt net dezavantajati, Insa cu timpul scad valoarea premiilor. Romania este Eldorado si ASF prin jocul uite IFRS nu e IFRS au scos Astra si Carpatica din joc , ele neavand sustinerea bancilor cum Ar fi Uni credit, Erste Raiffeisen, care in 2013 au pastrat sute de milioane EURO prin modificarea codului fiscal datorita trecerii de la RAS la IFRS(exemplu BCR 560 milioane RON)

      A depus vreun cineva din parlament o propunere legislativa in sensul asta? Macar am fi vazut reactiile celor implicati...

      exista pe aceasta Tema, deoarece in anul 2013 a declaratPIATA DIN ROMANIA JOACA DUPA ALTE REGULI SI NE FAC PROBLEME. Bineinteles ca am raspuns temerilor domnului director si cu siguranta ptopunerile noastre vor fi implementate cu ajutorul domnilor deputati

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb