Reporter: Ce trebuie avut în vedere, în viziunea dumneavoastră, în construirea strategiei naţionale pentru dezvoltarea agriculturii?
Florin Constantin: În opinia mea, tot ceea ce se întamplă în agricultura românească este legat, într-un mod sau altul, de situaţia fondului funciar, care este principalul mijloc de producţie. Pentru a fi perfomantă, agricultura românească trebuie să clarifice situaţia juridică a fondului funciar şi să faciliteze comasarea terenurilor. De asemenea, nu trebuie neglijată ameliorarea funciară, atât prin dezvoltarea irigaţiilor, prin cartarea agrochimică riguroasă a solului, prin instalarea de liziere de protecţie împotriva eroziunii eoliene precum şi prin alte lucrări de infrastructură specifice (desecări, drenarea zonelor inundabile, combaterea coordonată a buruienilor şi dăunătorilor cei mai nocivi).
Reporter: Care sunt tendinţele din acest an, pe piaţa seminţelor din România?
Florin Constantin: Cred că cel mai important aspect pe piaţa seminţelor este evoluţia unor noi tehnologii, în special asocierile între seminţe şi erbicide non-OMG (organisme modificate genetic). Au apărut noi culturi precum sorgul (care ajunge la 35-40.000 ha în România în 2013). În acelaşi timp, am constatat o scădere a culturii de floarea-soarelui în favoarea porumbului, atât datorită rotaţiei culturilor, cât şi ploilor din această primavară şi vară.
Reporter: Care sunt cele mai mari provocări pe piaţa seminţelor din România?
Florin Constantin: Cea mai mare provocare pe piaţa seminţelor din România este coexistenţa firmelor moderne, ca şi a noastră, cu firme care exploatează şi multiplică genetica perimată şi nu plătesc drepturi de autor şi redevenţe conform legii. Contrafacerea seminţelor şi vânzarea de material semincer fără achitarea drepturilor de proprietate intelectuală de către cei implicaţi este un aspect deosebit de negativ pentru România, care descurajează multe companii în a investi la noi în mod serios în cercetare şi dezvoltare.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a Euralis în 2012 şi cum estimaţi evoluţia acesteia în 2013?
Florin Constantin: Cifra de afaceri pe seminţe a Euralis în 2012, în România, a fost de peste 5 milioane de euro, iar în acest an aşteptăm o cifră de afaceri de peste 6 milioane de euro. Suntem o companie care investeşte peste 15% din cifra de afaceri în cercetare şi dezvoltare. Cu alte cuvinte, o mare parte din profit o reinvestim în viitor.
Reporter: Ce investiţii aveţi în plan anul acesta? La cât se ridică totalul investiţiilor Euralis România în ultimii zece ani?
Florin Constantin: Euralis în România este o structură strict comercială, de vânzare către distribuţie (B2B). Investiţiile noastre se concentrează în oameni şi Marketing, însă investim şi în noua staţie de cercetare, în judeţul Călăraşi, urmărind o investiţie de peste un milion de euro în următorii trei ani. În ultimii zece ani s-au investit în jur de 5 milioane de euro în dezvoltare comercială.
Reporter: Euralis are şi diferite colaborări cu alte companii pentru cercetare şi dezvoltare. Puteţi să ne daţi un exemplu de un astfel de parteneriat?
Florin Constantin: În lumea seminţelor, se impun parteneriate în cercetare şi dezvoltare, deoarece costurile sunt foarte ridicate şi trebuie mutualizate. Spre exemplu, Soltis, joint-venture-ul nostru cu Limagrain este cel mai mare program de ameliorare a florii-soarelui din Europa la ora actuală.
Reporter: Seminţele Euralis sunt produse în uzinele proprii din Franţa şi Spania. Luaţi în calcul şi producţia de seminţe în România?
Florin Constantin: Pentru noi, adevăratele uzine sunt câmpurile agronomice de producţie a seminţelor. Noi producem doar în câmpuri care ne aparţin. Deocamdată, nu avem ferme de producţie proprii în România.
Reporter: Vă mulţumesc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.07.2013, 12:47)
Pentru ei romania e piata de desfacere, producerea semintelor(unde au nevoie de forta de munca e in alta parte).Ar trebui sa-i intereseze natura solului nostru. un milion de euro in cercetare e putin.