Companiile aeriene low-cost întâmpină probleme cu lichidităţile, ca urmare a crizei financiare care a dus la scăderea temporară a traficului de pasageri, au declarat reprezentanţi ai companiilor aeriene low-cost care activează în România. "Criza globală generează probleme în ceea ce priveşte lichidităţile companiilor aeriene, care se răsfrâng atât asupra disponibilităţii capitalului de exploatare (a finanţării operaţiunilor cotidiene), cât şi asupra finanţării achiziţiilor", a declarat directorul de comunicare al Wizz Air, Natasa Kazmer, citată de NewsIn.
Potrivit acesteia, multe companii se confruntă cu probleme de capital, ceea ce nu le permite să îşi extindă sau să îşi înoiască flota de aeronave.
În cazul Wizz Air, Nataşa Kazmer a spus că operatorul low-cost îşi finanţează operaţiunile în întregime fără a avea nevoie să solicite împrumuturi, iar din acest punct de vedere toate livrările de aeronave noi ce urmează să se realizeze până în 2010 sunt deja finanţate în totalitate.
Kazmer a adăugat că industria aviatică este în continuare sub presiunea a numeroşi factori precum preţul variabil al conbustibilului, criza finaciară globală şi economiile care se îndreaptă spre recesiune.
"Pasagerii continuă să călătorească, dar îşi permit să plătească mai puţin. De exemplu, pasagerii din domeniul corporate coboară o treaptă în ceea ce priveşte costul călătoriilor, ceea ce este în beneficiul companiilor low-cost. Compania Wizz Air va înregistra o creştere a numărului de pasageri atât pe segmentul business, cât şi al călătoriilor de agrement ca urmare a scăderii numărului de clienţi ai companiilor tradiţionale, a subliniat Natasa Kazmer.
Ideea este susţinută şi de directorul general al companiei Blue Air, Gheorghe Răcaru, care consideră că evoluţia jucătorilor de pe piaţa aeriană românească ar putea fi afectată de criza financiară, deşi efectele acesteia nu s-au simţit de la început.
"S-ar putea diminua numărul de pasageri din cauza crizei financiare dar nu putem face o proiectare pe termen mediu sau lung. Probabil ne vom orienta spre alte pieţe" a spus Gheorghe Răcaru.
Săptămâna trecută, doi operatori low-cost, MyAir şi SkyEurope, au anunţat încheierea unui parteneriat. Un rol important în luarea acestei decizii a fost criza economică financiară, având în vedere că aceste două companii trebuie să-şi reducă costurile pentru a face faţă crizei. Preşedintele SkyEurope, Jason Bitter, a subliniat că în urma acestui parteneriat se vor reduce costurile cu 25%.
De asemenea, MyAir a anunţat că ar putea înfiinţa o companie locală până la sfârşitul anului, unde să fie acţionari MyAir (Italia) şi o companie aeriană românească, cu numele MyAir România, după cum a declarat directorul general MyAir, Antonio Iervolino.
În ceea ce priveşte costul călătoriilor, reprezentantul MyAir a spus că se încearcă meţinerea preţului biletelor până la finele anului 2008, cu toate că tarifele nu sunt statice, însă scopul companiei este să menţină aceleaşi preţuri. "Totul depinde de combustibil şi nu pot să garantez că în 2009 preţul biletelor va rămâne la fel", a spus Antonio Iervolino.