Antreprenorii din turism au nevoie, în primul rând, ca statul să-şi aducă aportul în acest sector prin promovarea României, mai mult decât prin realizarea unor investiţii, susţine Călin Ilie, preşedintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România.
Domnia sa a declarat, ieri, la evenimentul de lansare a celei de-a doua ediţii a "Cartei Albe a Turismului din România": "Antreprenorii sunt cei care împing domeniul turismului, ei îl duc mai departe, iar eu am militat tot timpul pentru un rol mai redus al statului în acest sector. Aşteptările operatorilor din turism pleacă spre promovare şi educaţie, în primul rând, nu neapărat investiţii ale statului în nu ştiu ce proiecte gigant de pârtii sau altceva - ele sunt utile, sunt bune, dar primul lucru pe care noi îl aşteptăm este să promovăm România acolo şi unde merită, cu ceea ce merită şi să avem un suport pe partea de educaţie şi formare pentru că avem o lipsă de forţă de muncă. Încet-încet, industria turismului din România se profesionalizează, creşte. Încă nu am ajuns la maturitate, încă avem mult până la punctul în care să spunem că suntem o industrie semnificativă, dar este important că putem să fim. Trebuie să ajungem şi noi, în sfârşit, un jucător în turismul mondial, pentru că o parte din aceste percepţii, inclusiv aceea cum că suntem o ţară de turism de agrement sau una de turism de business pleacă de la faptul că noi privim numărul turiştilor străini care vin în ţară".
Potrivit domnului Ilie, este adevărat că mulţi dintre aceşti turişti (n.r. străini) vin în România în călătorii de afaceri, dar ei reprezintă, din păcate, doar 17% din înnoptările înregistrate în structurile de cazare.
"Suntem o ţară puternic dependentă de turismul intern şi nu putem schimba asta decât printr-o politică de promovare şi de susţinere a incoming-ului serioasă. Oricum, de patru ani încoace, turismul românesc este pe un trend de creştere, care rezultă şi din faptul că mulţi dintre antreprenorii din domeniu şi-ar aloca resursele spre extinderea unităţilor turistice, dacă le-ar avea", a mai explicat domnia sa adăugând în ceea ce priveşte cadrul legislativ din România că mediul de afaceri cere stabilitate şi predictibilitate.
• Coste, Groupama Asigurări: "România are un potenţial turistic semnificativ, care trebuie valorificat"
România are un potenţial turistic semnificativ, care trebuie valorificat, dar pentru asta are nevoie de operatori care să aibă încredere în investiţiile lor şi în faptul că acestea vor avea continuitate, este de părere Francois Coste, CEO Groupama Asigurări.
Domnia sa a precizat: "Identificarea corectă a riscurilor este o condiţie esenţială, iar noi vedem turismul din România drept un segment strategic al clienţilor. În 2019, firmele din turism s-au confruntat puternic cu probleme legate de lipsa personalului calificat şi costurile aferente retenţiei acestuia, iar identificarea riscurilor reprezintă o condiţie esenţială mai ales pentru o industrie în permanentă creştere, astfel că nevoia de a avea stabilitate în analiza aspectelor legate de risc şi incertitudine, de oportunitaţi şi provocări, este binevenită şi, în egală măsură, necesară".
Conform domnului Coste, anul trecut, firmele din turism s-au confruntat cu probleme legate de lipsa personalului calificat şi de costurile asociate retenţiei acestuia.
În plus, există riscurile obişnuite asociate oricărei afaceri, iar antreprenorii trebuie să decidă dacă să păstreze aceste riscuri sau să le transfere, prin încheierea unei asigurări de clădiri şi bunuri (pe care cei mai mulţi dintre respondenţi le deţin), de răspundere civilă, de viaţă şi sănătate, asigurări ce devin mijloace importante pentru a recruta şi fideliza angajaţii, a mai explicat şeful Groupama Asigurări.