CARLOS EDUARDO ESPINAL, "SEEDCAMP": "Europa Centrală şi de Est, regiunea cea mai dinamică în care investim"

ALEXANDRU SÂRBU
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 20 noiembrie 2012

 "Mergem pe ideea că oamenii inteligenţi nu pierd timpul lucrând la idei proaste", a declarat Carlos Eduardo Espinal.

"Mergem pe ideea că oamenii inteligenţi nu pierd timpul lucrând la idei proaste", a declarat Carlos Eduardo Espinal.

Companiile din Europa Centrală şi de Est constituie cel mai dinamic segment al investiţiilor "Seedcamp", cel mai mare fond de micro-investiţii din Europa, specializat pe finanţarea de afaceri din mediul online, ne-a declarat Carlos Eduardo Espinal, partener în cadrul fondului. Regiunea are un potenţial ridicat în a lansa afaceri care utilizează noile tehnologii, datorită numărului mare de ingineri talentaţi pe care îi are, ne-a explicat domnia sa.

Antreprenorii în ale căror afaceri "Seedcamp" alege să investească sunt oameni inteligenţi şi curajoşi, care vin cu proiecte ambiţioase, dar realiste, prin care vor să penetreze pieţe de mari dimensiuni, potrivit lui Carlos Eduardo Espinal. Fondul oferă o finanţare standard de 50.000 euro, la care se adaugă 150.000 euro, în facilităţi de reducere a cheltuielilor, pentru o deţinere de cel mult 10% din afacere. Exit-urile realizate, până în prezent, au depăşit suma de 60 milioane euro.

Carlos Eduardo Espinal ne-a acordat un interviu, cu ocazia evenimentului "Startup Weekend Romania", la care a participat ca vorbitor şi mentor pentru tineri antreprenori din ţara noastră şi din străinătate.

Reporter: Cum a luat fiinţă "Seedcamp"?

Carlos Eduardo Espinal: "Seedcamp" a apărut deoarece exista nevoia pentru o platformă care să ajute antreprenorii să construiască afaceri în Europa. Scopul acestei platforme este să ofere finanţarea necesară pentru lansarea de afaceri, sfaturi pentru manageri, asfel încât aceştia să nu facă greşeli fatale, precum şi o reţea de contacte care să îi ajute să îşi crească afacerilor. "Seedcamp" a fost, deci, creată pentru a umple un gol care exista în Europa în anul 2007, anul apariţiei sale.

Reporter: Cum operaţi, în mod concret?

Carlos Eduardo Espinal: Organizăm evenimente lunare, denumite "Zilele Seedcamp", în cadrul cărora companii din întreaga lume aplică, pentru a fi admise în programul nos- tru. Avem aproximativ 2.000 de aplicanţi în fiecare an. Dintre aceştia, selectăm, în fiecare lună, douăzeci, pe care îi strângem într-un oraş unde îşi prezintă ideile de afaceri şi primesc sfaturi din partea specialiştilor din reţeaua noastră. Am avut astfel de în- tâlniri în locaţii precum Israel, Africa de Sud, Singapore, India, Franţa, Germania sau Marea Britanie. Alegem ideile care ni se par cele mai bune şi investim în ele. Numărul de companii noi în care decidem să investim este, în medie, de douăzeci, în fiecare an.

Aceste firme sunt, apoi, introduse în programul nostru anual, în general câte două pe lună. Durata de un an a programului nu înseamnă că, după această perioadă, companiile încetează instruirea, ci că cea mai intensă parte a acesteia are loc în primul an.

În anul respectiv, antreprenorii participă la diverse evenimente de pregătire lunare, în cadrul cărora specialişti de top le vorbesc despre diverse subiecte de interes. Pe lângă acestea, organizăm diverse întâlniri, unde persoane din reţeaua noastre de contacte oferă sfaturi companiilor. Un exemplu, în acest sens, este "Săptămâna Seedcamp", de la Londra, evenimentul nostru emblematic, la care participă cei mai importanţi parteneri, clienţi şi inves- titori ai noştri, care ajută firmele în dezvoltarea de produse, creşterea afacerii şi adoptarea de decizii de investiţii.

De asemenea, în fiecare an, călătorim, pentru patru săptămâni, în Statele Unite, unde ne deplasăm în Boston, New York, Sillicon Valley, Seattle şi Austin. Ne întâlnim cu toate numele mari din domeniu, companii precum Twitter, Facebook sau Google, investitori din San Hill Road (zonă de in California recunoscută pentru numărul mare de fonduri de venture capital) şi investitori din New York, precum Union Square Ventures, DFJ Gotham şi IE Ventures (fonduri de inves- tiţii specialize pe companii de tip start-up din mediul online). Încercăm să integrăm fiecare firmă în care investim în reţeaua noas- tră globală.

Reporter: La cât se ridică suma pe care o investiţi într-o companie?

Carlos Eduardo Espinal: Inves- tim o sumă fixă, de 50.000 euro, în fiecare firmă, la care se adaugă mecanisme de reducere a costurilor în valoare de 150.000 euro, pe care le oferim prin intermediul reţelei noastre de parteneri. Spre exemplu, putem scuti antreprenorii de plata serviciilor juridice sau a celor de găzduire a domeniului. În schimb, primim un procent din afacere, care variază între 8% şi 10%.

Reporter: Care este repartiţia geografică a companiilor pe care le aveţi în portofoliu?

Carlos Eduardo Espinal: Aproximativ o treime dintre cele şaptezeci şi trei de companii din portofoliul nostru provin din Europa Centrală şi de Est. Şase dintre acestea sunt din Estonia, spre exemplu. În Europa Centrală şi de Est există mulţi ingineri talentaţi, ceea ce face ca firmele din această regiune să reprezinte cel mai dinamic segment de companii la care ne uităm.

Însă găsim companii bune peste tot. Tocmai am investit într-o companie din Portugalia. Asta deoarece inovaţia are loc pe tot globul, nu doar într-o anumită zonă.

Este adevărat, totuşi, că anumite regiuni deţin un talent care tocmai se descătuşat şi cred că Europa Centrală şi de Est este una dintre acestea. Potenţialul ridicat al zonei începe să iasă la lumină.

Reporter: În câte companii româneşti aţi investit până acum? Se află acestea în rândul companiilor de succes din portofoliul "Seedcamp"?

Carlos Eduardo Espinal: Am investit în două companii româneşti: "Brainient" (n.r. firmă care asigură interactivitatea videoclipurilor de prezentare pentru produse şi servicii) şi "Ubervu" (n.r. firmă care oferă servicii de marketing prin intermediul social media). În ceea ce priveşte succesul acestora, depinde ce înţelegem prin poveşti de succes. Personal, consider că sunt, având în vedere faptul că există în piaţă de ceva timp şi înregistrează rezultate bune.

Reporter: Care este profilul antreprenorului în afacerea căruia alegeţi să investiţi?

Carlos Eduardo Espinal: Mergem pe ideea că oamenii inteligenţi nu pierd timpul lucrând la idei proas- te. Din acest motiv, ne place să investim în oameni inteligenţi, care sunt dispuşi să rişte, chiar dacă mai comit şi greşeli, şi care vor să înveţe rapid din aceste greşeli. Acestea sunt calităţile pe care le căutăm în timpul evenimentelor pe care le organizăm. Înainte de evenimente, ne uităm la companii care se adresează unor pieţe mari, cu produse de calitate, realizate în detaliu.

Reporter: Preferaţi companiile cu o abordare globală?

Carlos Eduardo Espinal: În general da. Însă, există pieţe care sunt uriaşe, iar dacă, de exemplu, o companie este orientată către piaţa chineză sau către cea rusă, nu vrem să punem condiţii cu privire la orientarea aces- teia. Dar, firmele care provin din ţări cu pieţe mai reduse trebuie să gândească global din prima zi.

Reporter: Aţi ieşit, până acum, dintr-o afacere în care aţi investit?

Carlos Eduardo Espinal: Am realizat două exit-uri în acest an, după ce am făcut unul anul trecut. Am vândut "Mobclix" către "Velti", pentru 50 milioane de dolari, "RentMineOnline" către "RealPage", pentru 9,5 milioane dolari, şi "Crashpadder" către "Airbnb".

Reporter: Aţi avut investiţii care au eşuat?

Carlos Eduardo Espinal: Da, au fost mai multe eşecuri. Se întâmplă, de multe ori, ca o firmă să nu reuşească să performeze, din diverse cauze: nu reuşesc să obţină resursele necesare, nu se dezvoltă în ritmul dorit, sau nu atrag clienţii vizaţi.

Din fericire, avem o rată a eşecului destul de redus. Din şaptezeci şi trei de investiţii, doar cinci au eşuat.

Reporter: În condiţiile în care, în Europa, şomajul, în special cel în rândul tinerilor, este ridicat, poate antreprenoriatul reprezenta o alternativă pentru persoanele care nu îşi găsesc un loc de muncă?

Carlos Eduardo Espinal: În Marea Britanie este o expresie: "Nu te angaja, ci creează un loc de muncă (eng. Don't take a job! Make a job!)". Dacă reuşeşti să creezi locuri de muncă pentru mai mulţi oameni, atunci ideea ta de afaceri are şi un impact social, nu doar unul economic. Companiile în care Seedcamp a investit angajează peste 800 de oameni, ceea ce, pentru noi, reprezintă o măsură a succesului acestora.

Reporter: Vă mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9769
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7110
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3354
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9529
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.1947

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb