Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA) a anunţat, vineri, că a luat act de rămânerea definitivă a falimentului "Carpatica Asig" şi că va începe plata către creditorii de asigurări care au dosare aprobate la plată de către Comisia Specială a Fondului.
"În ciuda faptului că vorbim despre un faliment, este cea mai bună veste din domeniul asigurărilor din acest an", a comentat, Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), pe Facebook.
Piaţa de asigurări românească a fost zguduită de două falimente răsunătoare (n.r. Astra şi Carpatica Asig), care au avut efecte negative puternice reflectate atât în preţul RCA, cât şi în zona de reparaţii auto, consideră domnia sa, explicând: "În timp ce preţurile RCA au explodat, în ultimii doi ani, zeci de service-uri auto au acumulat mari datorii şi au intrat în faliment.
FGA are de gestionat falimentul şi acestui asigurător, însă, odată cu falimentul Carpatica, se încheie, în acest fel, atât epopeea falimentelor firmelor de asigurări româneşti, cât şi vremurile cu preţuri RCA reduse".
Cristian Muntean este de părere că falimentul Carpatica a fost cel mai ciudat, din zona asigurărilor, "în condiţiile în care această firmă de asigurări putea fi salvată şi intrase chiar pe profit în cele câteva luni, cât timp a fost administrată de către FGA".
Domnia sa a precizat: "Chiar dacă a intrat pe profit, consiliul ASF a decis introducerea ei în faliment.
27.000 de păgubiţi aşteaptă de peste un an de zile banii de la acest asigurător, iar FGA trebuie să ia în calcul faptul că va trebui să achite aproximativ 40 milioane de euro pentru despăgubirile în baza poliţelor de asigurare.
Începând de săptămâna viitoare (n.r. săptămâna aceasta), păgubiţii RCA vor începe să primească banii pe despăgubire de la FGA, iar acestea se fac în ordine cronologică depunerii.
Procedura de despăgubire va dura un an, poate un an şi jumătate.
Recomand persoanelor păgubite ca până pe data de 8 iunie să înainteze cereri de plată. După această dată, nu se mai pot trimite cereri de plată către FGA şi implicit, nu se vor mai putea efectua plăţi pentru acele daune".
De asemenea, păgubiţii RCA ai firmei Carpatica, care vor avea daune în baza unei poliţe RCA emise de către acest asigurător mai pot deschide dosare de dauna până în dată de 18 mai, a mai precizat domnul Muntean, explicând că, în prezent, mai circulă pe străzile din România, aproximativ 4% dintre autovehicule asigurate RCA la acest asigurător.
FGA a anunţat că, în vederea încasării indemnizaţiilor/despăgubirilor, orice persoană care pretinde un drept de creanţă de asigurări împotriva asigurătorului în faliment poate formula o cerere motivată în acest sens, adresată Fondului în termen de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului, respectiv până la data de 08.06.2017 sau de la data naşterii dreptului de creanţă, atunci când acesta s-a născut ulterior.
De asemenea, conform legii, FGA mai poate primi cereri de deschidere a dosarelor de daună până la data 18.05.2017.
Până la 23 martie 2017, FGA a primit de la potenţialii creditori de asigurare ai Carpatica Asig 16.372 de cereri de plată, inclusiv cereri de plată pentru dosarele de daună nou deschise de FGA, precum şi 11.338 cereri deschidere dosare daună. Fondul a preluat 27.270 dosare de daună de la Carpatica Asig.
Plata despăgubirilor se va face în limita a 450.000 lei pentru fiecare creditor.
În iulie 2016, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară a hotărât retragerea autorizaţiei de funcţionare a societăţii Carpatica Asig, pe baza unui set de rapoarte care au evidenţiat starea de insolvenţă a acesteia, şi promovarea cererii de deschidere a procedurii de faliment, în temeiul Legii 503/2004 (republicată) şi a Legii 85/2014.
Conform ASF, la 31 decembrie 2015, Carpatica Asig avea capitaluri proprii de minus 611,4 milioane de lei, cu un necesar de capital corespunzător de 690,4 milioane de lei (conform cerinţelor regimului Solvabilitate I), un coeficient de lichiditate de 0,31 şi o marjă de solvabilitate de minus 612,9 milioane de lei. La 30 iunie 2016, situaţia financiară a societăţii s-a menţinut în teritoriu negativ, Carpatica Asig înregistrând capitaluri proprii de minus 613,7 milioane de lei, un coeficient de lichiditate de 0,46 şi o marjă de solvabilitate de minus 615 milioane de lei, potrivit Autorităţii.
Pe 20 iulie 2016, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţoiu, declara, într-un interviu pentru Agerpres, că şansele de salvare ale companiei de asigurări Carpatica Asig sunt foarte mici: "Avem cele trei mari cazuri: Astra, Carpatica, City Insurance. Astra este deja istorie, la Carpatica probabil vom şti foarte curând încotro se îndreaptă. Şansele de a fi salvată sunt foarte mici. Sper ca lucrurile să nu meargă în aceeaşi direcţie şi la City Insurance. Deocamdată, la City există un plan de redresare pe care urmează să-l aprobăm, există nişte angajamente de capitalizare. City Insurance rămâne marea îngrijorare, având 40% din totalul reclamaţiilor înregistrate la ASF pe primul semestru, dar şi Euroins suferă din cauza unei ponderi prea mari a RCA în portofoliu. Pe de altă parte, am avut nişte surprize în zona societăţilor mici. Dintre acelea cu 1% sau sub 1% mai mult cu activităţi în afara României decât în România, cum sunt Forte Asigurări şi LIG, care se joacă cu poliţele de garanţii prin Italia într-un sis-tem mai puţin transparent".
În luna iunie 2016, ASF a respins proiectul de achiziţie prezentat de societatea IIC România BV în vederea achiziţionării Carpatica Asig. Grupul IIC a susţinut că nu a fost informat oficial de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în legătură cu respingerea dosarului de preluare. IIC a acuzat că i s-a refuzat accesul la informaţii esenţiale şi dreptul la comunicare, după ce ASF a anunţat că lipsa unei capacităţi financiare certe de a susţine redresarea Carpatica Asig şi structura difuză a acţionariatului potenţialului investitor sunt principalele motive pentru care Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a respins dosarul International Insurance Consortium (IIC) de preluare a asigurătorului.