• "Ne apropiem de 1 milion de euro cifră de afaceri, urmând ca în 2022 să ne propunem o creştere semnificativă de peste 20%"
(Interviu cu Hadrian Mateescu, directorul general al Editurii Publisol)
Reporter: Când şi cum a început afacerea dumneavoastră?
Hadrian Mateescu: Editura Publisol s-a lansat ca editură de carte în august 2020, odată cu primul titlu - ghidul de nutriţie Adio, Zahăr!, de Molly Carmel. Editura a luat naştere prin preluarea de către grupul Artprint a unui pachet majoritar de acţiuni în editură.
Reporter: De ce aţi ales acest domeniu?
Hadrian Mateescu: Am ales acest domeniu din pasiune pentru cărţi, din dorinţa de a livra cunoaştere către oameni, alături de o modalitate plăcută şi relevantă de petrecere a timpului liber, totul în cadrul unei afaceri pe principii economice solide.
Reporter: Cum apreciaţi piaţa cărţii şi cum caracterizaţi piaţa cărţii online?
Hadrian Mateescu: Piaţa cărţii a crescut în acest an. Reiau ideea că în 2019 piaţa a ajuns la ceea ce reuşise să devină în 2008, înainte de criză. Apoi 2020 a fost un an de contracţie (5-15% faţă de 2019), iar în 2021 estimăm un avans de 10% faţă de 2020.
Reporter: Cui se adresează cărţile publicate la editura dumneavoastră?
Hadrian Mateescu: Cărţile noastre au o adresabilitate largă, tuturor categoriilor de cititori. Am dezvoltat însă o ofertă semnificativă pentru iubitorii romanelor poliţiste şi de aventuri, însă avem şi titluri destinate pasionaţilor de istorie şi biografii, cât şi o gamă adresată copiilor. Peste 60% din cititorii cărţilor noastre sunt iubitori ai romanelor poliţiste şi de aventuri.
Reporter: În ce măsură cererile vin online?
Hadrian Mateescu: Este o creştere constantă, atât la noi, pe site ul publisol.ro, cât şi din partea magazinelor online. Este un efect cumulat, al modificării obiceiurilor de cumpărare din partea cititorilor cu cel al prezenţei foarte reduse a lanţurilor fizice de librării. Sunt maximum 400 de librării în toată ţara, iar aici zona de papetarie ocupă de multe ori peste jumătate din spaţiul de expunere. Magazinele online sunt însă într-o dinamică permanentă, iar numărul şi ponderea acestora cresc constant în ultimii trei ani.
Noi ne adresam şi celor care cumpără carte de la chioşcurile de presă (există un public încă nedeprins cu comandă online - să zicem peste 60 de ani, care citeşte în mai mare măsură decât publicul tânăr), aşa încât ne dorim să păstram un echilibru între canalele de distribuţie.
Reporter: Ce aşteptări aveţi în acest an, ca rezultate financiare ale business-ului dumneavoastră?
Hadrian Mateescu: Ne apropiem de 1 milion de euro cifră de afaceri, urmând ca în 2022 să ne propunem o creştere semnificativă de peste 20%. Suntem în continuare pe creştere şi investiţii.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia educaţiei efectuate online?
Hadrian Mateescu: Este o mişcare firească în contextual actual, dat şi accelerat de pandemie şi poate în mai mare măsură de avansul tehnologiilor. Educaţia oferită online limitează foarte mult atât impactul mesajelor venite din partea dascălilor, cât şi interacţiunea socială între elevi, studenţi, profesori. În opinia mea, un sistem hibrid ar aduce performanţe optime, în paralel, bineînţeles, cu adecvarea programei şcolare şi a metodologiei de predare online. Profesorii au fost aproape forţaţi să se adapteze repede, din mers, fără o pregătire prealabilă.
Reporter: Cum apreciaţi competiţia din piaţă?
Hadrian Mateescu: Competiţia este dură, librăriile puţine, însă încetul cu încetul fiecare editură s-a specializat pe o anumită directie. Primele două grupuri editoriale, reunite, depăşesc cu mult suma tuturor celorlalţi jucători din piaţă. Este însă loc pentru toată lumea, în această piaţă românească de carte, de dimensiuni extrem de reduse.
Reporter: Care a fost investiţia în această afacere?
Hadrian Mateescu: A fost necesar un capital de pornire (aproximativ 100.000 de euro), alături de susţinerea producţiei şi tiparului grupului Artprint, din punct de vedere al capacităţilor logistice. A fost un efort serios, într-o perioadă extrem de dificilă (cu lockdown, librării închise, şcoli online care au determinat scăderea cererii de carte şcolară, creşterea uriaşă a preţului de hârtie în paralel cu aprovizionare insuficientă etc). Au fost doar dificultăţi, nu oportunităţi. Suntem însă pe drumul cel bun, cu o echipă dinamică, onestă, care începe să se închege!
Reporter: Credeţi că digitalizarea este o soluţie în domeniul în care activaţi?
Hadrian Mateescu: Noi am adoptat pe scară largă digitalizarea în procesul de producţie editorială. Angajaţii lucrează în mare măsură de acasă, folosind internet şi softuri în cloud, cu multe întâlniri pe zoom.
Dacă vă referiţi la cărţile în format digital (e-books şi audio books) - da, e o zonă de creştere, cu roade pe termen lung. Aici e necesară o investiţie iniţială serioasă (mă refer la audio books) ce va livra rezultate în 2-3 ani (pentru un singur titlu) şi doar cu eforturi susţinute de marketing.
Reporter: Vă mulţumesc!