Consiliul European a stabilit obiectivul ca UE să îşi reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55 % până în 2030, comparativ cu 1990, şi să devină neutră din punct de vedere climatic până în 2050. Prin Legea europeană a climei, aceste obiective sunt obligatorii pentru UE şi statele sale membre.
Pentru a atinge aceste obiective, România trebuie să ia măsuri concrete pentru a reduce emisiile şi a decarboniza economia. În momentul de faţă se pregătesc noi norme şi actualizări ale legislaţiei UE pentru ca tranziţia verde să devină realitate.
Pachetul "Pregătiţi pentru 55" conţine o serie de obligaţii pentru reducerea emisiilore nete de gaze în sectorul mobilităţii: Obligaţiile privind standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete, Dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, Obligativitatea folosirii de combustibilii de aviaţie durabili, Obligativitatea folosirii de combustibili mai ecologici în transportul maritim, Impunerea unui mecanism de ajustare la frontieră în funcţie de carbon, instituirea Fondului pentru atenuarea impactului social al acţiunilor climatice (prin care vor trebui să fie achiziţionate certificate de emisii pentru transportul rutier), Impozitarea suplimentară a produselor energetice şi prin Creşterea ponderii biocombustibililor în combustibilii folosiţi în transporturi.
Obligaţiile privind standardele privind emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete
Propunerea introduce obiective sporite de reducere la nivelul UE pentru 2030 şi stabileşte un nou obiectiv de 100% pentru 2035. În practică, acest lucru înseamnă că, începând din 2035, nu va mai fi posibilă introducerea pe piaţa UE a autoturismelor sau a camionetelor cu motoare cu ardere internă. Până în anul 2035 se vor impune noi standarde mai stricte pentru emisiile de CO2 pentru autoturisme şi camionete care se pot vinde in UE, după cum urmează:
Situaţia din România
România deţine un parc auto format din 8,71 milioane autovehicule după cum urmează:
În anul 2022 a fost finalizat de către Deloitte, Studiul Future of Mobility în România, comandat de Federaţia Patronală Concordia, la care a contribuit şi Asociaţia Energia Inteligentă. Singurul studiu care analizează impactul obligaţilor asumate de România asupra viitorului mobilităţii a luat în considerare două scenarii:
Scenariul 1: "Aşa cum este", derivat din politicile, stimulentele, proiecte şi planuri de investiţii şi o analiză a decalajelor care arată diferenţa dintre emisiile de CO2 rezultate din scenariul de bază şi obiectivele asumate de România
Scenariul 2: "FitFor55". proiecţia şi analiza decalajului care arată diferenţa de emisii de CO2 faţă de scenariul de referinţă şi obiectivele asumate de România
Adică se preconizează o scădere a emisiilor de CO2 în anul 2030 cu 18% în Scenariul 1 şi 23% în scenariul 2, faţă de anul 2020.
Un studiu realizat de www.confused.com în anul 2021 relevă că numărul probabil de maşini electrice vândut în fiecare ţară, în 2035 ar găsi Olanda şi Norvegia în topul ţărilor europene, cu un procentaj de 99,9% din totalul vânzărilor. Acelaşi studiu arăta că în România din totalul maşinilor achiziţionate în anul 2035, cca 23,62% vor fi masini electrice. Dar, conform Fit for 55, în anul 2035 toate maşinile vândute vor fi electrie. Această situaţie arată că românii vor achiziţiona masiv maşini termice second hand după anul 2035, fapt ce va face ca numărul maşinilor termice să fie ridicat în România şi după anul 2035 şi scăderea emisiile de carbon în acest sector să nu atingă sub nici o formă valorile din graficele de mai sus.
Încă o dată România demonstrează că acţionează deficitar, contribuie şi susţine stabilirea unor obiective de mediu foarte ambiţioase a se aplica la nivelul UE, dar nu ştie (nu are o analiză asupra
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.03.2023, 10:44)
Idei rupte de realitate,
si chiar daca Europa ar face ceva va fii INUTIL,
daca restul LUMII nu va face nimic in acest sens
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.03.2023, 11:35)
Vor sa scape de gaze si petrol importat, doar ca alternativa electrica inca nu este economic valabila, deci va duce la saracie.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.03.2023, 14:36)
Ai dreptate,
dar sa punem si intrebarea ca la romane politiste,
cine are interese si castiga din asta