Reporter: Care sunt tendinţele majore în consumul de snacksuri?
Vlad Vlădescu: Observăm o creştere a preferinţei pentru snackuri sănătoase, care alimentează un segment important al pieţei noastre. Consumatorii caută gustări cu mai puţine grăsimi şi sare, dar nu vor să facă compromisuri în ceea ce priveşte gustul. Acesta este unul dintre motivele pentru care, la PepsiCo România, căutăm în permanenţă să adăugăm în portofoliu produse cu un profil nutriţional îmbunătăţit, integrând condimente şi ingrediente noi şi valorificând progresele tehnologice. În acelaşi timp, urmărim să reducem zaharurile adăugate, sodiul şi grăsimile saturate pentru a le face mai hrănitoare şi pentru a ţine pasul cu preferinţele în schimbare ale consumatorilor.
Totodată, stilul de viaţă mult mai activ conduce la o creştere pentru gustări rapide, care pot fi consumate între mese sau pe drum. Astfel, produsele ambalate în cantităţi mici vor fi tot mai prezente la raft. Tot în această direcţie se înscrie şi preferinţa de a integra snacksurile preferate în pregătirea mesei, în combinaţii cu alte alimente din bucătărie. Social media influenţează această tendinţă şi reprezintă o sursă de inspiraţie pentru crearea reţetelor.
De asemenea, în ultima perioadă, câştigă tot mai mult teren dorinţa de a încerca gusturi noi şi inedite, inclusiv combinaţii de arome inspirate din bucătării internaţionale. Aromele picante, condimentate, urcă în topul preferinţelor. Doritos şi Lay`s Flamin' Hot, pe care l-am lansat anul acesta, ne confirmă acest trend.
Nu în ultimul rând, consumatorii vor alege din ce în ce mai des brandurile care sunt aliniate la stilul lor de viaţă, la valorile lor personale. Aceştia vor cumpăra acele branduri care susţin cauzele sociale în care ei cred sau care investesc într-un viitor mai sustenabil. De la impactul ambalajelor asupra mediului, trasabilitatea ingredientelor şi provenienţa acestora, toate vor influenţa decizia de cumpărare în următorii ani.
Reporter: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă PepsiCo în segmentul de snacksuri?
Vlad Vlădescu: La fel ca multe industrii, piaţa snacksurilor resimte efectele inflaţiei. Consumatorii sunt mult mai atenţi la cheltuieli şi vor căuta oferte care oferă un bun raport calitate-preţ.
Ceea ce încercăm să facem la PepsiCo este să oferim produse în cantităţi diferite, adaptate ocaziilor de consum şi diferitelor bugete, dar şi produse care integrează într-un singur ambalaj mai multe arome şi forme, aşa cum este portofoliul Star.
O altă provocare majoră este adaptarea la preferinţele consumatorilor pentru produse mai sănătoase, ceea ce ne determină să inovăm constant. Inovarea în gusturi şi formate reprezintă o oportunitate de a diferenţia produsele PepsiCo pe o piaţă extrem de competitivă, precum este şi utilizarea de materii prime locale. De exemplu, Lay's România foloseşte doar cartofi de calitate, crescuţi sustenabil în ferme care respectă principiile Programului de Sustenabilitate în Agricultură al PepsiCo. Acest program este implementat la nivel global şi presupune multiple practici de conservare a mediului şi dezvoltare a comunităţilor locale. Este un program complex care încurajează în primul rând fermierii să folosească apa în mod responsabil şi stabileşte, de asemenea, metode de conservare a proprietăţilor solului.
Un alt exemplu în acest sens este reprezentat de produsele din portofoliul Doritos, pentru producţia cărora utilizăm porumb 100% cultivat în România. Localizarea sursei de porumb sprijină agricultura locală şi are impact pozitiv asupra mediului, reducând emisiile de CO2 cu până la 1.900 de tone pe an. Şi distanţele de transport sunt scurtate cu aproximativ 1.400.000 de kilometri, comparativ cu aprovizionarea din altă ţară europeană.
Astfel, investim constant în agricultură regenerativă pentru a putea oferi clienţilor noştri produse de calitate, din materii prime reziliente la schimbările climatice.
Reporter: Care au fost cele mai recente lansări de produse PepsiCo?
Vlad Vlădescu: Portofoliul de snacksuri PepsiCo România cuprinde branduri emblematice care se adresează unor categorii variate de consumatori, în concordanţă cu preferinţele locale sau care abordează, aşa cum am menţionat, arome internaţionale.
Ştim că pentru a rămâne în topul alegerilor acestora trebuie să inovăm constant, iar anul acesta am avut câteva lansări importante. Dintre acestea, aş enumera platforma Flamin Hot`, sub brandurile Lay`s şi Doritos, ca răspuns la numeroasele cereri ale consumatorilor din România, exprimate în social media, care şi-au dorit să experimenteze celebra aromă picantă, cunoscută şi apreciată în alte ţări.
Nu am omis nici portofoiul Star, iar o importantă revenire este Star Krax Bacon, gustul de care foarte mulţi români sunt ataşaţi.
Aceste lansări răspund cererii crescânde pentru gusturi îndrăzneţe şi inovatoare, fiind parte din strategia noastră de a diversifica oferta de produse.
Reporter: Cum abordaţi colaborările cu producătorii locali şi integrarea ingredientelor tradiţionale în produsele PepsiCo?
Vlad Vlădescu: Colaborarea cu producătorii locali este o prioritate pentru noi şi suntem mândri de rezultatele obţinute până acum. În prezent, peste 95% din cartofii folosiţi pentru snacksurile produse în fabrica noastră din Popeşti-Leordeni provin de la fermieri români, o realizare care se bazează pe o colaborare de peste două decenii.
La fel de important este faptul că am reuşit să folosim 100% porumb românesc în acest an, ceea ce reprezintă un pas semnificativ în direcţia aprovizionării locale.
În prezent, producem 39.000 de tone de snacksuri anual în fabrica din Popeşti şi deservim 17 ţări, inclusiv România. Suntem un centru de producţie şi distribuţie important pentru Europa Centrală şi de Sud-Est, iar investiţiile în valoare de peste 100 de milioane de dolari pe care le-am realizat în ultimii ani, care s-au concentrat pe trei linii de producţie operaţionale şi un nou depozit automatizat, reflectă angajamentul nostru pentru sustenabilitate, tehnologie, şi dezvoltarea economiei locale.
Reporter: Cum influenţează digitalizarea şi e-commerce-ul industria de snacksuri?
Vlad Vlădescu: În ultimii ani, am asistat la o creştere importantă a comerţului online, iar acest canal devine din ce în ce mai important pentru noi. Platformele digitale ne oferă posibilitatea de a ajunge la un public mai larg şi de a crea campanii interactive şi memorabile.
Suntem printre puţinele companii globale care au şansa de a realiza campanii relevante local, iar creativitatea echipelor noastre este recunoscută în cadrul competiţiilor de profil. Ne mândrim cu şapte premii importante pe care le-am obţinut la Webstock 2024 pentru campaniile:
- "Lay's Iartă-mă, m-am uitat fără tine" - aur la categoria Best Digital Strategy şi argint pentru Best Brand Engagement Campaign;
- "Gala Fanilor Lay's" - aur pentru Best Digital Innovation şi argint pentru Best Creative Idea;
- "#DoritosBoldSquad" - argint pentru Influencer Campaign şi bronz pentru Best Social Media Campaign şi Best Creative Idea.
Aceasta din urmă a câştigat şi premiul Greatest TikTok, în cadrul competiţiei TikTok Ad Awards 2024 Central Europe şi va intra în Grand Prix-ul European, pe 27 noiembrie, la Lisabona, unde vom concura împotriva celor mai bune campanii din Europa.
Cu sprijinul lui Deliric, ne-am propus să inspirăm consumatorii să îşi îmbrăţişeze individualitatea şi să se exprime creativ pe platforma TikTok: cea mai curajoasă mişcare, make-up, dans şi creaţie artistică. Rezultatele pe care le-am obţinut sunt impresionante: mesajele brandului au atins 83% din audienţă şi 3,2 milioane de utilizatori unici într-o singură zi. Aceste cifre remarcabile ne motivează să continuăm să fim îndrăzneţi şi să-i inspirăm pe români.
Totodată, ne bucurăm că iniţiativele PepsiCo sunt apreciate şi de partenerii noştri, care ne-au acordat recunoaşterea prin două distincţii la Premiile Revistei Piaţa - "Cel mai puternic brand" - Lay`s, respectiv "Cea mai eficientă promoţie naţională" - Lay`s.
Reporter: Cum vedeţi evoluţia pieţei de snacksuri în următorii ani?
Vlad Vlădescu: Piaţa de snacksuri va creşte într-un ritm moderat, dezvoltându-se în trei direcţii: creşterea segmentului de produse "better-for-you", de produse sustenabile/provenienţă locală şi diversificarea gusturilor.
Consumatorii vor fi mai atenţi la conţinutul de grăsimi şi sare, dar vor aprecia şi inovaţiile în materie de arome, care să reflecte tendinţele culinare globale şi să răspundă nevoilor locale. Ambalajele sustenabile şi produsele "made in RO" vor continua să fie în creştere. De asemenea, mă aştept ca produsele de tip "ready to eat" şi "ready to drink" să devină tot mai populare, pe măsură ce stilul de viaţă devine mai dinamic.
(C)